Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon Speedlite 430 exii, hjälp ! :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag har köpt en canon speedlite 430 ex ii till min Canon 550d. Men blixten verkar inte funka. När jag sätter på den & kameran eller bara blixten så lyser inte pilotlampan & blixten laddas inte upp. När jag håller ner avtryckaren halvt och siktar på något så tänds åtminstone hjälpbelysningen där fram. Men blixten avfyras inte. Vad kan detta bero på? Jag har försökt söka på nätet men har inte hittat något.


Mvh Linn
 

Dragoen

Aktiv medlem
Symptomen som du har får man när batterierna är mycket nära att helt ta slut.
Prova med ett par färska om du inte har utrustning att mäta spänningen på de du använder i blixten just nu.
Rekommenderade batteri är uppladdningsbara batterier typ Eneloop då dessa snabbare kan leverera ström än vanliga alkaniska batterier kan.

Förhoppningsvis är det batterierna som är problemet med din blixt.
 
Symptomen som du har får man när batterierna är mycket nära att helt ta slut.
Prova med ett par färska om du inte har utrustning att mäta spänningen på de du använder i blixten just nu.
Rekommenderade batteri är uppladdningsbara batterier typ Eneloop då dessa snabbare kan leverera ström än vanliga alkaniska batterier kan.

Förhoppningsvis är det batterierna som är problemet med din blixt.

Tack för svaret , men jag har helt nya batterier i kameran som är ny laddade dessutom. Har provat med olika batterier också. Har Hähnel AA SYNERGY 2500mAh batterier.
 

apersson850

Aktiv medlem
I kameran? Det är batterierna i blixten vi pratar om.
Har du kanske stängt av blixten i kamerans menysystem? Man kan använda den bara som AF-belysning också, och då bär den sig åt som du beskriver. Låter mer som att det är problemet än batterierna. Fast det är ju klart lättast att göra något åt! :)
 
I kameran? Det är batterierna i blixten vi pratar om.
Har du kanske stängt av blixten i kamerans menysystem? Man kan använda den bara som AF-belysning också, och då bär den sig åt som du beskriver. Låter mer som att det är problemet än batterierna. Fast det är ju klart lättast att göra något åt! :)


Oj jag skrev fel , menade batterierna i blixten såklart! Såg inte det innan. Hur ändrar man det då? Eller mer intressant hur ändrar man så att det inte är så ? :eek:
 

Quisquam

Aktiv medlem
Är du helt säker på att du har styrt blixten hela vägen in i fästet OCH låst den med spärren?

Ibland kan man missa att det inte är helt inne.

Smuts på någon av kontakterna annars?
 
Är du helt säker på att du har styrt blixten hela vägen in i fästet OCH låst den med spärren?

Ibland kan man missa att det inte är helt inne.

Smuts på någon av kontakterna annars?

Ja det har jag gjort. Det borde inte vara smuts på kontakterna när grejerna är helt nya :/ , Det här var inte kul, hatar när saker inte funkar, när man bara vill ut & prova det.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Gå tillbaka eller ring till butiken där du köpte blixten så kan de hjälpa dig. Antingen att hitta det som inte fungerar eller byta ut blixten.
 
Gå tillbaka eller ring till butiken där du köpte blixten så kan de hjälpa dig. Antingen att hitta det som inte fungerar eller byta ut blixten.
Ja , jag har mailat Cyberphoto & de skulle skicka grejer så jag kunde skicka tillbaka den , men vore ju inte kul om det var nån inställning som var fel barar , därför jag frågar här :)
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Tack för svaret , men jag har helt nya batterier i kameran som är ny laddade dessutom. Har provat med olika batterier också. Har Hähnel AA SYNERGY 2500mAh batterier.
Har samma blixt och batterier som du har. Blixten fungerar utmärkt men batterierna inklusive laddaren tycker jag är kass. Använd vanliga alkaliska batterier, det fungerar bättre.
 

flossy666

Aktiv medlem
Ska du tvunget testa med andra batterier (jag tror inte det är det som är ditt problem) så skaffa lithium-batterier som inte är uppladdningsbara, t ex Energizer Ultimate Lithium. Dom håller 1.5V, räcker 6-8 ggr längre än alkaliska, och är i princip skräddarsydda för kamerablixtar. Låt dig inte avskräckas av priset. Dom kostar inte 8 ggr mer än alkaliska batterier.
 
Ska du tvunget testa med andra batterier (jag tror inte det är det som är ditt problem) så skaffa lithium-batterier som inte är uppladdningsbara, t ex Energizer Ultimate Lithium. Dom håller 1.5V, räcker 6-8 ggr längre än alkaliska, och är i princip skräddarsydda för kamerablixtar. Låt dig inte avskräckas av priset. Dom kostar inte 8 ggr mer än alkaliska batterier.
http://www.youtube.com/watch?v=m3mD4hjb7js

Om ni kollar på den video , så när man slår på blixten så börjar ju den röda pilotlampan lysa direkt, det gör den inte på min Blixt, ingenting händer, eller menyn funkar ju & så så den är ju inte helt död, men den lampan lyser inte upp. Jag har återställt alla inställningar & det. :(
 

Dragoen

Aktiv medlem
Om batterierna är OK och lampan ändå inte tänds inom någon sekund vid start så låter det tyvärr verkligen som att blixten är defekt. Cyberphoto har bra rykte av att hantera dessa ärenden bra men visst är det tråkigt att vänta. Får hoppas det löser sig med nästa!
 
ANNONS