Annons

Ingen bild blir skarp men nya kameran, Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

Chinoumi

Ny medlem
Hej!

För några dagar sedan uppgraderade jag mig från gamla Canon EOS 400D till en Canon 70D.
Skillnaderna är såklart gigantiska, men en skillnad verkar jag inte få grepp om.

Inte en enda bild blir skarp även om jag (enligt mig) har rätt inställningar.
Jag har testat AV, TV, M, P, Auto osv.. inte ens i autoläge blir bilderna skarpa. Jag har dokumenterat, mätt, googlat, kollat på på tusen olika manualer, använt stativ, tumstock, fjärrutlösare, allt, testat med bildstabilisator på/av (på blev bara värre) jag vet inte vad jag gör för fel.

Utrustning jag tagit bilder med:
Canon 70D (W)
Tamron 18- 270 F/3,5-6,3 Di II VC PZD
UV filter Kenko Pro 1 digital

Jag har även jämfört bilder (tagit exakt samma bild med min gamla 400D och 70D) samma inställningar. På 400D'n blir de superskarpa, medan de på den nya 70D blir suddiga.

När jag testade plåta några närbilder såg det ut som att (tex. gräs) objektet blev skarp men när jag kollade i displayen såg fotot ut att ha nästan som en hinna eller en liten slöja som gjorde bilden oskarp, nästan som ett luddfilter med gloweffekt.

Bifogat kan ni se några exempel på bilder jag tagit endast för att öva mig på skärpan med inställning på AV. Jag har testat på varje bländarsteg men på den bifogade filen ser ni de bästa och en jmf. med auto. Bilderna blev inte skarpa hur jag än gjorde. Börjar tvivla på mina fotokunskaper... jag trodde att jag hade grepp om bländare, slutare iso och Co men nu känner jag mig helt lost...

Någon som har ett tips? Mycket tacksam för hjälp!

Bilder: http://imageshack.com/a/img841/7996/m636.jpg
 

hermelin

Aktiv medlem
Använde du dig av stativ när du gjorde testen? Såg att slutartiderna var ganska långa och då är det lätt att få lite rörelseoskärpa.
 

hermelin

Aktiv medlem
Använde du dig av stativ när du gjorde testen? Såg att slutartiderna var ganska långa och då är det lätt att få lite rörelseoskärpa.
Läste nu att du använt stativ! :\

Du kanske behöver microjustera(går att göra i 70D). Objektivet kanske inte lirar med kamerahuset. Gav min fru mitt gamla objektiv som varit helt suveränt på min kamera, på hennes så funkar det inte alls. Blir ungefär liknande resultat som för dig.
 

Shabiano

Medlem
Hej, har du provat att microjustera? 70d har den funktionen för både vidvinkel och tele.
Jag hade samma problem med en sigma glugg den funkade utmärkt på min 600d men frontfokuserade på min 70d, tyvärr händer det att kameran och objektivet är inte 100%, mitt råd är att fota ett objektet med största bländare och lägsta iso, sen granska vart fokuset ligger, fram eller back därefter microjusterar du i kameran.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Fokus med liveview

Blir resultatet olika om du använder live view när du fokuserar jämfört med sökaren (displayen släkt)?
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är ju inte omöjligt att kombinationen av ditt hus och objektiv felfokuserar.

Jag skulle:

1) Plocka bort UV-filtret

2) Fota samma bild med båda kamerahusen

3) Om det skiljer, fota med 70D och ta samma bild, en gång med vanlig fokus, en gång med kontrastavkännande fokus i Live View

Jag skulle testa alla med en punkts fokus, centerpunkt. Motivet skall vara något enkelt och tydligt, t ex kartongen som kameran kom i.

Helst med stativ, men om inte det går så fota med inställningar som garanterar att du inte skakar.

EDIT: Tvåa på den bollen! :)
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Testa med originalobjektiv

Det är givetvis svårt att ge svar på din fråga via internet. Jag har utmärkta resultat med min 70D. Gissningsvis finns kanske kompatibilitetsproblem mellan 70D och det objektiv du använder. Detta problem kan också uppstå om du använder originalobjektiv, men det händer inte lika ofta.
Testa med ett Canonobjektiv. Har du fortfarande problem med ett originalobjektiv, då skulle jag skicka kameran på service.
För övrigt kan jag berätta att 70D är min favoritkamera. Jag har 6D och har haft 5D och 7D. 70Ds handhavande är klart bättre och resultaten nästan lika bra som, och ibland bättre än de andra kamerornas.
 
ANNONS