Annons

Bröllopsalbum, någon ni kan rekommendera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Ska som sagt trycka fotoalbum till ett bröllop. Jag har gjort album innan, men nu var det några år sen. Kan ni hjälpa mig med detta & rekommendera någon?

Photobox, Crimson, Önskefoto osv, ja det finns så många att välja.

Jag har tittat både på Crimson, där jag för övrigt alltid beställer mina fotokopior. Men tycker inte att de har så roliga färdiga mallar. Men antar att det jag får i handen är proffsigt.

Smartphoto har massa andra roliga detaljer & färdiga mallar. Men jag är så fundersam på hur slutprodukten ser ut så klart....

Har ni några hjälpande tips?

Mvh
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ska som sagt trycka fotoalbum till ett bröllop. Jag har gjort album innan, men nu var det några år sen. Kan ni hjälpa mig med detta & rekommendera någon?

Photobox, Crimson, Önskefoto osv, ja det finns så många att välja.

Jag har tittat både på Crimson, där jag för övrigt alltid beställer mina fotokopior. Men tycker inte att de har så roliga färdiga mallar. Men antar att det jag får i handen är proffsigt.

Smartphoto har massa andra roliga detaljer & färdiga mallar. Men jag är så fundersam på hur slutprodukten ser ut så klart....

Har ni några hjälpande tips?

Mvh
Nu råkar jag ha ett förflutet som pappersexpert och marknadsdirektör och säljdirektör globalt. Låter mer än det är. Det var jag som sålde omslagen till svenska telefonkatalogen och papperet som Hasselblad använde i sina fina en gång fina publikationer och i Ikeas omslag.

Jag fick ofta möta missnöjda kunder med stora reklamationer där man haft problem. Det kunde handla om vi hade levererat dåligt papper eller om kunden gjort ett fel.
Så när en kund slängde fram ett tryck med problemet som han ansåg uppenbart var jag tvungen att snabbt identifiera det.

Detta är något jag 20 år senare som IT-konsult och Senior management konsult fortfarande har inbyggt i ryggraden.

Jag har ingen stor erfarenhet av utskrifter förutom mina egna med avancerade Epson skrivare.
För kalendrar och böcker har jag använt Apple och de har i de flesta fall fungerat bra. Förra året levererade de böcker som hade kraftig moiré i några bilder i en bok. Jag kan se tryckmoiré direkt och vet vad det beror på. De vägrade att trycka om böckerna. De använde externa tryckerier och detta var inget de kunde ersätta.
Efter detta har jag bara använt Crimson.
De är definitivt inte billigast men de har aldrig gjort mig besviken. Om jag tycker något inte blivit optimalt så är de alltid beredda att fixa problemet och skicka en bättre print.

Så mitt svar är Crimson. Andra är billigare men Crimson är bäst.
 

snap01

Aktiv medlem
Crimson är inte dyrast det är rätt likvärdiga priser o produkter från tex myfuji film, crimson, japan foto o blurb. Finns mängder med tester på fotoböcker o det är rätt likvärdigt.
Jag har gjort egna uppslag o mallar o beställt en bröllopsbok från crimson, borde komma imorgon. Deras uppladdningsverktyg funkade rätt smidigt när man kom på hur det funkar. Däremot alla färdiga mallar är ingen större hit, bättre att göra layouten själv o dra in uppslagen som en bild. Jag brukar köra egna album o printa själv alltså slip in album bla lundeby sålde sådana.
Här är exempel på heluppslag jag la svart runt sidorna så man ser hur dom ser ut.
Jag återkommer när jag fått boken hur jag upplever kvaliten men enligt flera tester så är det rätt liten skillnad mellan dom. Dom som brukar hamna högst upp är blurb,crimson o myfujifilm.
Det finns mängder med riktigt snygga proffsalbum från tex queensberry men dom kostar minst 5x mer än från dom jag nämnde här.
 

Bilagor

erdeljan

Aktiv medlem
Mitt val är crimson, du kan få ett provtryck om du så vill.

Forstår dock inte varför du startade två likadana trådar?
 

Melmis

Aktiv medlem
Mitt val är crimson, du kan få ett provtryck om du så vill.

Forstår dock inte varför du startade två likadana trådar?
Ja, jag vet. Vart så osäker på om någon svarade så snabbt här då jag kollade på de frågeställningarna som var innan mitt. Det var från 2018 & jag ville ha ganska snabba svar....
Det var därför helt enkelt.
 

Melmis

Aktiv medlem
Det låter som flera väljer Crimson....

Varför?

Är det för kvaliteten? Eller för att det är lättarbetat? Eller varför?

Jag tycker som sagt tyvärr att Crimsons mallar är lite tråkiga.
Många mallar är bilderna väldigt små på, det är mycket yta som är tom. För mycket yta.
Det går ju att fixa själv, men jag tycker det är så pilligt att de ska hamna exakt rätt med bla mellanrum osv...
Det är ju lättare att klistra in bilder i färdiga mallar.
Och göra egna mallar till 200 sidor tar så lång tid!
Nu behöver ju inte alla 200 vara olika, men det tar tid...


Har ni några bra tips på hur ni går tillväga när ni bygger era helt egna fotoböcker från scratch liksom...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Varför?

Är det för kvaliteten? Eller för att det är lättarbetat? Eller varför?

Jag tycker som sagt tyvärr att Crimsons mallar är lite tråkiga.
Många mallar är bilderna väldigt små på, det är mycket yta som är tom. För mycket yta.
Det går ju att fixa själv, men jag tycker det är så pilligt att de ska hamna exakt rätt med bla mellanrum osv...
Det är ju lättare att klistra in bilder i färdiga mallar.
Och göra egna mallar till 200 sidor tar så lång tid!
Nu behöver ju inte alla 200 vara olika, men det tar tid...

Har ni några bra tips på hur ni går tillväga när ni bygger era helt egna fotoböcker från scratch liksom...
Om man nu tycker att Crimsons mallar är fel så prova Blurp som är i amerikanska format.
Att göra en fotobok är inte bara välja ut bilderna och hälla in dem i formen så är det klart. Att utforma en bok var och är ett hantverk.

Ingen tror väl att fina fågelböcker eller andra böcker om foto görs genom att förlaget har en mall och sedan häller bara fotografen in sina bilder så är det klart. De spenderar nog hundratals timmar på hur olika sidor skall utformas.

Nu är jag kanske extra mycket förståelse för papper, layout och böcker. Jag såg mycket av det gamla hantverket innan maskinerna helt tog över. Har sett en äldre herre göra böcker helt för hand som på 1500-talet i en gammal skola i västergötland. Inte köpte han många kilo från mig. Fast jag besökte honom varje gång jag var i närheten. Hans frus kakor var fantastiska och jag hade ju sålt flera ton av papper och kartong till andra i Västergötland. Det blev gärna några timmar hos honom och hans fru. Jag lärde mig mycket av honom hur böcker görs för hand eller hur man renoverar dem.

Vad jag försöker förmedla med detta är att en fin bok från ett bröllop eller ett dop görs inte med några klick. Inga mallar håller måttet. Det kräver tid och en känsla för layout.
Har man fotat ett bröllop under 12-timmar och tagit tusentals bilder. Kan det kanske vara vettigt att spendera några på att skapa en bok. En bok som kanske paret bläddrar i 50 år senare.

En bra bok har inte en standardlayout men många sidor har nog startat där.
 

Melmis

Aktiv medlem
Om man nu tycker att Crimsons mallar är fel så prova Blurp som är i amerikanska format.
Att göra en fotobok är inte bara välja ut bilderna och hälla in dem i formen så är det klart. Att utforma en bok var och är ett hantverk.

Ingen tror väl att fina fågelböcker eller andra böcker om foto görs genom att förlaget har en mall och sedan häller bara fotografen in sina bilder så är det klart. De spenderar nog hundratals timmar på hur olika sidor skall utformas.

Nu är jag kanske extra mycket förståelse för papper, layout och böcker. Jag såg mycket av det gamla hantverket innan maskinerna helt tog över. Har sett en äldre herre göra böcker helt för hand som på 1500-talet i en gammal skola i västergötland. Inte köpte han många kilo från mig. Fast jag besökte honom varje gång jag var i närheten. Hans frus kakor var fantastiska och jag hade ju sålt flera ton av papper och kartong till andra i Västergötland. Det blev gärna några timmar hos honom och hans fru. Jag lärde mig mycket av honom hur böcker görs för hand eller hur man renoverar dem.

Vad jag försöker förmedla med detta är att en fin bok från ett bröllop eller ett dop görs inte med några klick. Inga mallar håller måttet. Det kräver tid och en känsla för layout.
Har man fotat ett bröllop under 12-timmar och tagit tusentals bilder. Kan det kanske vara vettigt att spendera några på att skapa en bok. En bok som kanske paret bläddrar i 50 år senare.

En bra bok har inte en standardlayout men många sidor har nog startat där.
Jag menar absolut inte att man skall välja att föra in bilderna automatiskt & att programmet ska sköta allt.
Men jag önskar att det skulle finnas ett flertal mallar att välja på hur bilderna är placerade på sidan redan från början.
Detta är inte pga av lathet, utan handlar mer om en osäkerhet på att bilderna placeras bra för bindningen, ryggen.
Och att det som sagt inte är placerade fel någon mm på någon bild som ska vara symmetrisk osv. Det är så lite som gör så mycket att det inte blir bra...
Det tar måååånga timmar att bara välja ut 300 bilder eller fler som ska in i albumet på det allra bästa & finaste sätt så det är därför jag önskar att det skulle finnas att välja på.

Sen förstår jag helt hur du menar med att du har varit med länge & sett vilket arbete det var förr. Det är imponerande.
Men nu är ju snart allt totalt digitaliserat på alla sätt & då får man ta del av det & låta dem som är bra på att göra layout göra det & dem som är bra på att fota gör det.
Tillsammans förevigar vi människors minnen & kompletterar vi varann genom att göra vackra fotoböcker :O)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har ni några bra tips på hur ni går tillväga när ni bygger era helt egna fotoböcker från scratch liksom...
InDesign
Kan du det programmet så kan du göra allt i layout.

Blurb och så väljer man vilket format /storlek som boken skall ha.
Sedan startar man med deras mall för InDesign.
Terry White har en serie för Adobe. De heter i stil med:
10 viktigaste funktionerna för program xxxxx
Det räckte för mig för att starta o göra en bok i InDesign för CS6.
Sen måste man ju ha programmet o det är ganska dyrt.

Jag önskar att jag kunde programmet mycket bättre men Moderskeppet har kurs för det på svenska. Ska bara hinna genomföra den....
 

Melmis

Aktiv medlem
InDesign
Kan du det programmet så kan du göra allt i layout.

Blurb och så väljer man vilket format /storlek som boken skall ha.
Sedan startar man med deras mall för InDesign.
Terry White har en serie för Adobe. De heter i stil med:
10 viktigaste funktionerna för program xxxxx
Det räckte för mig för att starta o göra en bok i InDesign för CS6.
Sen måste man ju ha programmet o det är ganska dyrt.

Jag önskar att jag kunde programmet mycket bättre men Moderskeppet har kurs för det på svenska. Ska bara hinna genomföra den....
Hej Erik!
Jag har InDesign.
Men är som du, inte riktigt säker på det.
Så det tar också tid... Sen lär man ju sig under resans gång.
Men får lov att kolla tutorials till & från.
Jag skulle verkligen också vilja ta mig tid & lära mig det bättre. Går ju göra jättefina böcker, uppslag, reklamblad mm. Det får bli sen....
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Fotoklok

Jag har använt dem mycket till ganska enkla årsböcker, men också gjort ett par seriösare böcker. Jag tror att de kan passa dig, eftersom de har ett flertal mallar med layout för sidor som du efterfrågar, mallarna är lätta att anpassa och användargränssnittet är människovänligt . Tar man det bättre trycket (finns två att välja mellan) så kan det bli fantastiskt.

Fotoklubben jag är med i hade en fotobokskväll med Camilla från Moerskeppet och där fick vi se en mängd olika böcker från olika leverantörer. Hon rekommenderade också fotoklok, åtminstone ur ett privatpersonsperspektiv
 
ANNONS