Annons

Diskvalificerad - Africa Geographic 2019 Photographer of the Year

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Det blir lite märkligt när ni sitter och diskuterar en artikel som ligger bakom betalvägg. Lite svårt för icke-prenumeranter att hänga med. Bättre att citera något specifikt i så fall.
Ett par till citat:

"Reaktionerna från de här nättrollen gör det dock möjligt att förtydliga mitt budskap, som är att inspirera till engagemang och uppskattning av naturen, säger Björn Persson"

"Jag har aldrig påstått att det här är ett dokumentärt foto, som vissa lite patetiskt vill framställa det. Jag har ju inte förlängt hans betar, eller på annat sätt ändrat hans utseende medvetet"
 

iSolen.se

Guest
Ett par till citat:

"Reaktionerna från de här nättrollen gör det dock möjligt att förtydliga mitt budskap, som är att inspirera till engagemang och uppskattning av naturen, säger Björn Persson"

"Jag har aldrig påstått att det här är ett dokumentärt foto, som vissa lite patetiskt vill framställa det. Jag har ju inte förlängt hans betar, eller på annat sätt ändrat hans utseende medvetet"
Så han har lite egna regler: Betar: Ej ok att manipulera. Öron, helt ok att byta plats på. Gräs: Ok klona. Himmel och övrigt: Klona på bara.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Så han har lite egna regler: Betar: Ej ok att manipulera. Öron, helt ok att byta plats på. Gräs: Ok klona. Himmel och övrigt: Klona på bara.

Per Dahlgren på FS hittade två lejonbilder, det måste vara samma djur?

https://yourshot.nationalgeographic.com/photos/2633855/

https://yourshot.nationalgeographic.com/photos/2633459/

Då bygger man ju hela scener med inklippta djur. I tråden fanns det tidigare tre länkar till samma himmel i tre olika bilder, de länkarna stuvades om leddes sen till neutrala bilder.

Menar, det är ju skojeri :)
 

iSolen.se

Guest
På yourshot.nationalgeographic.com har en del bilder av Persson nu försvunnit enligt Flashbacktråden i det här ämnet. Se inlägg #65 och framåt. En del av länkarna som hänvisas till går inte längre till en Persson-bild.
Med tanke på att han säger att han bara gjort ett pyttemisstag om ens det, han är mest missförstådd, är det anmärkningsvärt att han plockar bort manipulerade bilder och samtidigt döper om sig från fotograf till artist.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja det är så det blir om man maskar dåligt. Det finns några enkla lösningar till det problemet. Tex feather och eller shrink eller min favorit, kurvor.

Björn kommer få fullt upp. Det är nog många som vill plocka ner hans bilder för att zooma in? Det blir som en tävling i tävlingen.

Kommer kända bilder plockas bort från webben, kommer nog många ta det som tecken på bildfusk?
 

iSolen.se

Guest
Björn kommer få fullt upp. Det är nog många som vill plocka ner hans bilder för att zooma in? Det blir som en tävling i tävlingen.

Kommer kända bilder plockas bort från webben, kommer nog många ta det som tecken på bildfusk?
Om bilderna kommer plockas ner beror väl på hur han presenterat bilden, om den är presenterad som artistisk konstnärlig och han inte pratat om "den magiska känslan i stunden" och andra sagor kan väl bilderna ligga kvar. Det är fina montage trots teknikbristerna.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om bilderna kommer plockas ner beror väl på hur han presenterat bilden, om den är presenterad som artistisk konstnärlig och han inte pratat om "den magiska känslan i stunden" och andra sagor kan väl bilderna ligga kvar. Det är fina montage trots teknikbristerna.

Laddningen ligger i hur bilderna presenteras, det finns ju ingen som söker efter dåliga montage i en filmaffisch.
 

martinot

Aktiv medlem
En ny artikel i DN, inte så mycket nytt. Vi som kommenterar detta på forum kallas numera nättroll :)

Annars det vanliga gällande dokumentära bilder. Det förs dock fram ett undantag och det är när bilder tjänar ett högre syfte, som att rädda människoliv (i förlängningen även djurbilder?) Att det skulle kunna legitimera manipulation. Baksidan av resonemanget blir att man ifrågasätter dokumentära bilder som äkta.

https://www.dn.se/kultur-noje/fin-grans-mellan-fix-och-fusk-i-fotografiet/
Det är samma som en del ledande MP-politiker (och andra extremister), som ofta slirar med sanningen och verkligheten, just med motivationen att "dass der Zweck das Mittel heilige".

Jo, det var ju intressant att fuskande media som DN kallar en diskussion (som de själva för) på FotoSidan som "nättroll".

Kanske vi skall bojkotta oseriösa media som DN och kalla de för "stofilmediatroll"? 😊
 

PMD

Aktiv medlem
Björn kommer få fullt upp. Det är nog många som vill plocka ner hans bilder för att zooma in? Det blir som en tävling i tävlingen.

Kommer kända bilder plockas bort från webben, kommer nog många ta det som tecken på bildfusk?
Det finns väl ingen direkt stor anledning för Persson att ta bort bilder? Han etiketterar sig ju som konstnär och inte dokumentärfotograf. Montage är väl något som en konstnär kan syssla med utan att folk fnyser åt det?

Om presentationen av en bild är lite luddig var gäller tillkomsten så går det ju bra att klargöra det istället för att radera bilden.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det finns väl ingen direkt stor anledning för Persson att ta bort bilder? Han etiketterar sig ju som konstnär och inte dokumentärfotograf. Montage är väl något som en konstnär kan syssla med utan att folk fnyser åt det?

Om presentationen av en bild är lite luddig var gäller tillkomsten så går det ju bra att klargöra det istället för att radera bilden.
Jag hade gjort så, förklarat innan stället för att i efterhand försöka styra upp allting.

Som sagt, det är väl ingen som sitter och nagelfar en ”konstnär”?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är samma som en del ledande MP-politiker (och andra extremister), som ofta slirar med sanningen och verkligheten, just med motivationen att "dass der Zweck das Mittel heilige".

Jo, det var ju intressant att fuskande media som DN kallar en diskussion (som de själva för) på FotoSidan som "nättroll".

Kanske vi skall bojkotta oseriösa media som DN och kalla de för "stofilmediatroll"? 😊
Att legitimera bildfusk för ädla syften, skulle bara röra till det ännu mer. Vi får se vad som kommer ut av detta?
 

light

Aktiv medlem
"Jag tycker att syftet är viktigare än bilden. Om det leder till något positivt och gott så har man lyckats med sin bild, säger Björn Persson"

Med andra ord: Ändamålet helgar medlen.
 
ANNONS