Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ihagee Exakta Varex VX

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudd

Ny medlem
Hej!

Har en gammal analog kamera med tillbehör. Är det någon som vet lite mer om den?

Kamerahus:
Exakta Varex VX Ihagee Dresden

Objektiv:
Tessar 1:3.5 f= 50 mm
Carl Zeiss Jena

ENNA München
Tele-Ennalyt 1:3.5/135 mm

Blixt:
Sunpak GX14

Mätare:
Zeiss Ikon IKOPHOT
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Det är en kamera avsedd för 35 mm bred film med perforeringar i kanten för frammatning. Filmtypen kallas för typ 135. Bildytan är 24 x 36 mm.
 

Sudd

Ny medlem
Tack!

Men vad kul! Tusen tack för all info. Både morfar (som jag fick kameran ifrån) och jag är vänsterhänta.

Och kul med manualen, kanske ska göra ett försök att ta den i bruk!

Antar att det är en ganska vanlig modell? Har vi något uppskattat värde?
 

elgenper

Aktiv medlem
Det bör finnas en "rem" som man sätter runt objektivet och drevet på framsidan av kameran?
Nåt "drev" finns där inte; troligen menar du avtryckaren, som satt framtill vid objektivet. Många av gluggarna hade en arm som stack ut just där, och som bländade ner objektivet när man tryckte (syns på bilden på collectiblend). Först när det var klart så trycktes själva kamerans avtryckare in. Och (överkurs...) denna släppte bara loss spegeln så att den drogs upp med ett fjäderbelastat snöre; först när spegeln var helt uppe, sköt den undan en spärr som äntligen utlöste själva ridåslutaren...

Det var mekanik, det!
 

PMD

Aktiv medlem
Värdet beror på vad någon är beredd att betala.

Den här sajten gissar på någon till några tusen.

https://collectiblend.com/Cameras/Ihagee/Exakta-VX-IIa-(Exakta-Varex-IIa).html
Jag tycker att Collectiblend oftast gissar lite högt. Jag betalade 365 kr för en Exakta Varex med ett Flektogon 35mm f/2.8 för knappt sex år sen.

Hur prisutvecklingen har varit sen dess har jag inte så mycket koll på, men jag tvivlar lite på att man kan få flera tusen för kameran nu.
 
ANNONS