Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotovärlden - förlegad kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nu blandar du ihop saker.
Jag tar det igen, om man har en förlegad kvinnosyn så har man alltså en syn som fanns tidigare. T.ex för 50 år sen. Om man då tycker att en förlegad kvinnosyn inte kan förenas med att man är t.ex ödmjuk och snäll så kan ju ingen varit det för 50 år sen då den kvinnosynen var rådande.
Poängen är att personliga drag inte har med övriga åsikter att göra. Man kan va ödmjuk eller dryg, snäll eller elak oavsett om man är feminist, moderat, vegan, osv.
Det har inte med saken att göra, det var vad jag ville få fram i inlägget tidigare. Om någon säger ”de fotografer jag känner är snälla och ödmjuka” kan de ju ändå hysa vilka olika åsikter som helst.

Fast diskuterar vi att ha en förlegad kvinnosyn för just 50 år sedan...eller diskuterar vi att ha en förlegad kvinnosyn( ja en sådan som existerade för 50 år sedan som i ditt exempel) ÅR 2019??. det är rätt stor skillnad på dom två sakerna, och det är det JAG menar och vill få fram ;) Och jag hävdar fortfarande att har du en förlegad kvinnosyn där man ser ned på det andra könet och vill att dom ska ha mindre rättigheter NU, alltså ÅR 2019! så yes...då är det inte speciellt snällt eller omtänksamt i min mening. men där kan du gärna få ha en annan åsikt :)

MEN....det är fortfarande generellt. Så ja, det finns givetvis undantag när det gäller det också ;)
Sedan ska det tilläggas att vi människor aldrig är svarta eller vita när det gäller hur vi är oavsett åsikter. Ingen är omtänksam eller snäll jämt, men det tror jag vi alla är överens om. Du kan ändå säga vissa saker generellt.
 

sb12

Aktiv medlem
Allt beror på vem man frågar så det är ett rätt konstigt argument i den här diskussionen dock. Då kan du aldrig generalisera någonting alls om det är det som är premissen. Du kan egentligen påstå nästan vad som helst beroende på vem man frågar.
Att folk tycker olika över hela jordklotet om precis allt det vet vi redan. Det betyder inte att man inte KAN generalisera och säga att en förlegad kvinnosyn alltså att se ned på kvinnor och se dom på ett sätt där de inte ska ha samma rättigheter år 2019 tex är en "dålig" kvinnosyn.
Nä frågar du en man från ett fattigt land där man är betydligt längre bakåt i utvecklingen eller inte ens eftersträvar jämställdhet mellan könen får du nog ett svar med motsatt åsikt.
Betyder det att det inte är dåligt då? Svaret när det gäller just den frågan är generellt nej..
Men du argumenterar mot något jag aldrig har påstått.
Det jag säger är att egenskaperna snäll, omtänksam och ärlig inte säger något om vilken kvinnosyn man har.
Du påstår att det hänger ihop.
Det är ett jättekonstigt påstående, och ännu märkligare är argumentet att det omöjliggör generaliseringar om man inte håller med.
Jag tycker att en förlegad kvinnosyn är dåligt.
Ok?
 

sb12

Aktiv medlem
Fast diskuterar vi att ha en förlegad kvinnosyn för just 50 år sedan...eller diskuterar vi att ha en förlegad kvinnosyn( ja en sådan som existerade för 50 år sedan som i ditt exempel) ÅR 2019??. det är rätt stor skillnad på dom två sakerna, och det är det JAG menar och vill få fram ;) Och jag hävdar fortfarande att har du en förlegad kvinnosyn där man ser ned på det andra könet och vill att dom ska ha mindre rättigheter NU, alltså ÅR 2019! så yes...då är det inte speciellt snällt eller omtänksamt i min mening. men där kan du gärna få ha en annan åsikt :)

MEN....det är fortfarande generellt. Så ja, det finns givetvis undantag när det gäller det också ;)
Sedan ska det tilläggas att vi människor aldrig är svarta eller vita när det gäller hur vi är oavsett åsikter. Ingen är omtänksam eller snäll jämt, men det tror jag vi alla är överens om. Du kan ändå säga vissa saker generellt.
Ja vi säger så.
Kontentan av allt detta är alltså att eftersom Hornavans bekanta som bor på landsbygden, och är snälla, omtänksamma och ärliga, i hans tycke, så har äldre manliga fotografer på landsbygden en kanonbra och modern kvinnosyn.
Däremot är stockholmare ena riktiga svin och det egentliga problemet är att stockholmare ser ned på äldre män från landsbygden.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Men du argumenterar mot något jag aldrig har påstått.
Det jag säger är att egenskaperna snäll, omtänksam och ärlig inte säger något om vilken kvinnosyn man har.
Du påstår att det hänger ihop.
Det är ett jättekonstigt påstående, och ännu märkligare är argumentet att det omöjliggör generaliseringar om man inte håller med.
Jag tycker att en förlegad kvinnosyn är dåligt.
Ok?
Jag tror inte vi tycker så himla olika egentligen, men så här är det när man ska försöka diskutera saker över ett forum på internet.
Det är inte helt lätt och man läser in och tolkar saker olika och på ett sätt man förmodligen inte skulle göra om man satt framför varandra och kunde samtala om det. Så det får man räkna med tror jag.

Det hela har blivit rätt rörigt överlag tycker jag så jag summerar vad jag tycker och så får du tycka vad du vill ;)
Jag tycker att en förlegad kvinnosyn där man ser ned på kvinnor och anser att dom ska ha mindre rättigheter år 2019 är en dålig kvinnosyn, du tyckte att det var två olika saker, men rätta mig om jag har fel där?

jag tycker att har man den åsikten år 2019 så är DET inte speciellt omtänksamt eller snällt.Och generellt skulle jag vilja hävda att de som har dessa åsikter fortfarande år 2019 iaf inte är personer jag personligen skulle vilja umgås med pga just dessa åsikter.
Så jag klargör det ifall jag var luddig med det tidigare.
Det innebär inte att du inte KAN vara snäll också , det håller jag med dig om. Precis som jag skrev innan så är ingen människa utan dessa nyanser oavsett åsikter.
Alla kan vara snälla men även ha rätt vidriga åsikter också.

Så ja, en dålig kvinnosyn för mig hänger ihop med att man i DEN saken inte är speciellt snäll eller omtänksam på den punkten.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ja vi säger så.
Kontentan av allt detta är alltså att eftersom Hornavans bekanta som bor på landsbygden, och är snälla, omtänksamma och ärliga, i hans tycke, så har äldre manliga fotografer på landsbygden en kanonbra och modern kvinnosyn.
Däremot är stockholmare ena riktiga svin och det egentliga problemet är att stockholmare ser ned på äldre män från landsbygden.
Ja precis så är det, du har förstått precis . det var det vi alla ville komma fram till ;)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det var på riktigt inte ett påstående. Jag var ärligt nyfiken då Hornavan uppenbarligen tyckte TS var helt ute och cyklade med den motsatta åsikten och ville ha svar på hur han kom fram till det.
Jag är helt övertygad att äldre män generellt har en mer förlegad kvinnosyn än yngre män. Men återigen, det är inte jätteviktigt vilken specifik grupp som tycker vad om detta.

Något fishy är det i tiden trots allt :)

Gängvåldtäkter verkar betydligt vanligare nu än förr när jag växte upp och de drabbar tydligen båda könen, vilket även det är lite underligt med mina ögon. Märkligt nog så verkar det mest vara unga män som är förövare i båda typer av gängvåldtäkter trots att man kanske kunde vänta sig då att lätt retarderade taskigt upplysta glesbygdsmän med sunkigt förhållande till sex i allmänhet och kvinnor i synnerhet, borde vara mer väl representerade. Dessutom sker dessa våldtäkter inte i något hillbillyanstruket område fullt med puckade förändringsobenägna "rednecks" halvgalna av norrländsk isolering utan nästan uteslutande i storstadsmiljö. När jag läser en del av vad folk skrivit ovan tänker jag osökt på kultfilmen "den sista färden" med John Voight och Burt Reinolds som råkade illa ut i en konfrontation med en grupp isolerade och inkrökta hillbillies någonstans där uppe i Appalacherna eller möjligen på filmen "Jägarna" som mer speglar svenska förhållanden.

Nu måste nog Jonas ta tag i det här och hjälpa mig/oss att få ordning på tankarna :) men viss hjälp har vi ju lyckligtvis fått av sb 12 för han har ju precis som Jonas hävdat att han: "är helt övertygad att äldre män generellt har en mer förlegad kvinnosyn än yngre män". Vi har inte definierat helt vad "förlegad kvinnosyn" innebär men helt klart är ju att gängvåldtäkter utförda av unga förövare inte verkar vara förlegat. Hur det relaterar till kvinnosynen hos unga män är heller inte helt klart. Av det följer att det inte verkar helt klart heller om förlegad är något bra eller dåligt. Även det verkar jag behöva hjälp med att utreda :)
 
Senast ändrad:

sb12

Aktiv medlem
Något fishy är det i tiden trots allt :)

Gängvåldtäkter verkar betydligt vanligare nu än förr när jag växte upp och de drabbar tydligen båda könen, vilket även det är lite underligt med mina ögon. Märkligt nog så verkar det mest vara unga män som är förövare i båda typer av gängvåldtäkter trots att man kanske kunde vänta sig då att lätt retarderade taskigt upplysta glesbygdsmän med sunkigt förhållande till sex i allmänhet och kvinnor i synnerhet, borde vara mer väl representerade. Dessutom sker dessa våldtäkter inte i något hillbillyanstruket område fullt med puckade förändringsobenägna "rednecks" halvgalna av norrländsk isolering utan nästan uteslutande i storstadsmiljö. När jag läser en del av vad folk skrivit ovan tänker jag osökt på kultfilmen "den sista färden" med John Voight och Burt Reinolds som råkade illa ut i en konfrontation med en grupp isolerade och inkrökta hillbillies någonstans där uppe i Appalacherna eller möjligen på filmen "Jägarna" som mer speglar svenska förhållanden.

Nu måste nog Jonas ta tag i det här och hjälpa mig/oss att få ordning på tankarna :) men viss hjälp har vi ju lyckligtvis fått av sb 12 för han har ju precis som Jonas hävdat att han: "är helt övertygad att äldre män generellt har en mer förlegad kvinnosyn än yngre män". Vi har inte definierat helt vad "förlegad kvinnosyn" innebär men helt klart är ju att gängvåldtäkter utförda av unga förövare inte verkar vara förlegat. Hur det relaterar till kvinnosynen hos unga män är heller inte helt klart. Av det följer att det inte verkar helt klart heller om förlegad är något bra eller dåligt. Även det verkar jag behöva hjälp med att utreda :)
På vilket sätt är det oklart om en förlegad åsikt bra eller dåligt? Om du tycker något är förlegat är det väl förmodligen inte bra eller åtminstone inte aktuellt.
Men så din tes är att p.g.a att det är unga män som oftast är delaktiga i gruppvåldtäkter så har äldre män (i glesbygden tydligen) bevisligen en modernare och mer up to date syn på kvinnorollen? Och inte nog med det, internet har dessutom hjälpt dessa män att ha stenkoll på de senaste och mest aktuella idéerna när det kommer till detta ämne!
Glasklart :)
 

PMD

Aktiv medlem
På vilket sätt är det oklart om en förlegad åsikt bra eller dåligt? Om du tycker något är förlegat är det väl förmodligen inte bra eller åtminstone inte aktuellt.
Ja, åtminstone inte aktuellt. Förlegad betyder just omodern eller föråldrad. Det brukar förvisso vara så att åsikter som var vanliga förr och inte längre är comme-il-faut anses vara dåliga av många, men å andra sidan äter flugor skit och vi vet ju hur många flugorna är. :)

Att en majoritet inte förfäktar en viss åsikt betyder inte nödvändigtvis att den åsikten är dålig. Den kan helt enkelt bara vara omodern. Bra exempel på sådant kan man se i modevärlden.

Det om det principiella. Vad gäller kvinnosyn så är det nog helt riktigt att en omodern kvinnosyn oftast är dålig på något vis.

Jag gillar förresten inte ordet "kvinnosyn". Det ordet antyder att man har olika syn på män och kvinnor när det gäller respekt och det tycker jag är dåligt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja, åtminstone inte aktuellt. Förlegad betyder just omodern eller föråldrad. Det brukar förvisso vara så att åsikter som var vanliga förr och inte längre är comme-il-faut anses vara dåliga av många, men å andra sidan äter flugor skit och vi vet ju hur många flugorna är. :)

Att en majoritet inte förfäktar en viss åsikt betyder inte nödvändigtvis att den åsikten är dålig. Den kan helt enkelt bara vara omodern. Bra exempel på sådant kan man se i modevärlden.

Det om det principiella. Vad gäller kvinnosyn så är det nog helt riktigt att en omodern kvinnosyn oftast är dålig på något vis.

Jag gillar förresten inte ordet "kvinnosyn". Det ordet antyder att man har olika syn på män och kvinnor när det gäller respekt och det tycker jag är dåligt.
Ge gärna några exempel från modevärlden!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Förlegat är att ha olika syn på män och kvinnor när det gäller respekt. Att ha olika syn på kvinnor när det gäller respekt.

”Jag gillar bilder på bekinitjejer”. Ska vi då ha bikinibilder på din lillasyster på nätet? Nähe, inte hon.
I skolan, för trettiofem år sedan, var det en kompis som ville införa statliga bordeller. Men på frågan ifall hans syster då skulle jobba där blev svaret ”nä inte såna tjejer. Andra tjejer”.

Vi pappor när en oro att våra döttrar ska utsättas för sexuella övergrepp. Men hur skulle vi må om det visade sig att vår son varit med i och utfört ett sådant? Som Katarina Wennstam så klokt lyfter fram.

Nu tänker vi alltså lite nyare. Nu tänker vi respekt mellan och inom könen. Vi tänker respekt!

Hur kan vi avspegla detta i vårt fotograferande?
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag upplever att fotovärlden har en väldigt förlegad kvinnosyn. Gäller inte allt och alla men surfar man runt på nätet och kollar modellbilder, så går man tillbaka minst 20år tiden. Det är mycket tjej i bikini mvid en motorcykel eller verkstad. På många sidor är det mycket män med stora teleobjektiv som det skrivs om eller lyfts fram. Så fort man kommer utanför I någon mindre ort och hittar en fotograf så är det nästa alltid den här kvinnosynen. Skulle säga att det gäller de som är födda på 70-talet och tidigare och ju längre bak ju mer förlegat.
Eftersom tråden i vanlig ordning spårat ur så kanske vi skall titta på TS ursprungstråd.
Han pratar om att den förlegade bild han ser i bilder, tex bikini vid fordon.
Dessa ser TS nästan alltid när han kommer till någon mindre ort där fotografen är 50+.
Den förlegade bild han ser är alltså halvnaken kvinna med fordon, den som visas vid alla motormässor tex.
Jag vågar påstå att de fotografer som tar dessa bilder är unga (under 50) och bor i städer.
Mitt påstående att de fotografer jag känner är ödmjuka och respektfulla tolkades som att det inte har något med kvinnosynen att göra.
Det har det självklart.
På landsbygden finns en självklar respekt mot de människor som bor där.
Där alla känner varandra visar man respekt, både för att man vill och för att något annat är otänkbart.
Respekt för medmänniskor medger inte en nedlåtande attityd till kvinnor.
I Arjeplog där vi bor får vi ofta veta att vi är macho, för här finns jägare, fiskare i kamokläder.
Fördomsfulla stadsbor misstar uttrycket och skriker macho=kvinnohatare.
Sanningen är att de flesta maktpositioner i kommunen innehas av kvinnor.
Kommunalråd och företagsledare tex.
Vi brukar säga att bra människor välkomnas oavsett kön, hudfärg eller religion.
Allt detta speglas naturligtvis i fotografernas attityder.
Minst hälften av de mest framträdande fotograferna i kommunen är kvinnor.
Den förlegade kvinnosynen som TS är så orolig för finns nog närmare honom än han tror.
 

sb12

Aktiv medlem
Eftersom tråden i vanlig ordning spårat ur så kanske vi skall titta på TS ursprungstråd.
Han pratar om att den förlegade bild han ser i bilder, tex bikini vid fordon.
Dessa ser TS nästan alltid när han kommer till någon mindre ort där fotografen är 50+.
Den förlegade bild han ser är alltså halvnaken kvinna med fordon, den som visas vid alla motormässor tex.
Jag vågar påstå att de fotografer som tar dessa bilder är unga (under 50) och bor i städer.
Mitt påstående att de fotografer jag känner är ödmjuka och respektfulla tolkades som att det inte har något med kvinnosynen att göra.
Det har det självklart.
På landsbygden finns en självklar respekt mot de människor som bor där.
Där alla känner varandra visar man respekt, både för att man vill och för att något annat är otänkbart.
Respekt för medmänniskor medger inte en nedlåtande attityd till kvinnor.
I Arjeplog där vi bor får vi ofta veta att vi är macho, för här finns jägare, fiskare i kamokläder.
Fördomsfulla stadsbor misstar uttrycket och skriker macho=kvinnohatare.
Sanningen är att de flesta maktpositioner i kommunen innehas av kvinnor.
Kommunalråd och företagsledare tex.
Vi brukar säga att bra människor välkomnas oavsett kön, hudfärg eller religion.
Allt detta speglas naturligtvis i fotografernas attityder.
Minst hälften av de mest framträdande fotograferna i kommunen är kvinnor.
Den förlegade kvinnosynen som TS är så orolig för finns nog närmare honom än han tror.
Oj, tänk att Arjeplog är världsledande när det kommer till nytänkande och progressiv syn på könsroller. Unikt också att det är de äldre männen som särskilt utmärker sig i denna framåtanda. Roligt att höra. ;)

Jag förstår fortfarande inte hur karaktärsdrag som ödmjuk och respektfull (som du la till nu) berättar något om vilka åsikter man har om könsroller. Om man t.ex tycker att kvinnor framförallt vill ta hand om hus och hem, och är som gjorda för omsorg och att ta hand om barn, har man enligt mig en förlegad syn på könsroller. Men jag har svårt att tro att man då inte samtidigt kan vara ödmjuk och snäll.

Jag vill dessutom påstå att ditt inlägg inte direkt andas ödmjukhet.
 
ANNONS