Annons

Projektarbete på Jamaica

Produkter
(logga in för att koppla)

pazzion

Medlem
Hej allihopa!
Min första post, ever, på forat:) Jag sökte men hittade inget om detta...

Det är så att jag går i trean på gymnasiet, NV. Vi ska nu planera våra projektarbeten och jag vet inte riktigt vad jag vill göra, det enda jag vet är att jag vill fota. Jag har även jobbat hela sommaren och ska försöka söka stipendium så att jag kan åka till Jamaica och fotografera, tsm med en kompis. Nu är problemet bara det att jag måste kunna koppla mitt projektarbete till det naturvetenskapliga programmet... och jag vet inte hur! :/ Jag tänkte först om jag skulle koppla det till biologin med ekologi och sånt, då kan jag fota växter och djur, men hur ska man gå vidare med det? ska ju även vara ett skriftligt arbete... som presentation tänkte jag göra en fotobok av det hela tsm med text osv. Men eftersom vi har planer på att bo i Kingston så vill jag ju självklart fota staden, men även stränderna i Negril och Blue Mountain Peak... Kan man experimentera med inställningar i kameran och optiken för att kunna koppla till fysiken? Jag kör ju digitalt med en eos400d så jag kan inte fixa med vätskor osv. i mörkrummet... Jag känner att det jag kommit på, t.ex. ljusförhållanden osv. inte är tillräckligt matnyttiga:( Och känns inte som om pedagogerna skulle acceptera mitt argument som att photoshop är mitt mörkerrum och mina kemiska substanser^^ jag går ju visserligen matte/data så att använda sig av photomatix och photoshop kanske går under det?

Ganska långt och ganska rörigt, men jag känner att jag verkligen behöver hjälp med idéer osv. för att just nu är allt detta alltför rörigt!

Alla idéer och tankar, råd och tips är mycket välkomna!

Tack så mycket!

Mvh
Pazzion
 

andersgalmen

Avslutat medlemskap
du kan ju alltid ta en serie bilder helt manuellt med igentejpad sökare.
då kan du räkna dig till fokus, exponering, ISO/ASA och bländare. Fokus borde du exempelvis kunna beräkna med enkel trigonometri. Ljus går ju att mäta med en ljusmätare eller genom nån höftningsregel som sunny 16 Sen kan du redovisa dina bilder med beräkningar och förklaringar kring hur du gjorde intill.

Då har du plötsligt både fysik och matte.
 

pazzion

Medlem
du kan ju alltid ta en serie bilder helt manuellt med igentejpad sökare.
då kan du räkna dig till fokus, exponering, ISO/ASA och bländare. Fokus borde du exempelvis kunna beräkna med enkel trigonometri. Ljus går ju att mäta med en ljusmätare eller genom nån höftningsregel som sunny 16 Sen kan du redovisa dina bilder med beräkningar och förklaringar kring hur du gjorde intill.

Då har du plötsligt både fysik och matte.
Okej, coolt. Det visste jag inte att man kunde göra! Det ska jag testa, det passar för vi håller på med matte D nu som är just trigonometri. Nu så är detta jätteamatörigt; men vart sitter sökaren på kameran? :/ Har som sagt en eos400d...

Tack så mycket! :)
 

Bakwetu

Aktiv medlem
Vill du koppla det till biologi och ffa botanik så är mycket av Jamaicas växtvärld utforskad av en svensk botaniker som hette Olof Swartz och som var där på 1780-talet. Han hittade många nya växtarter där som inte tidigare var kända. Du skulle kunna fota samma växter som han upptäckte och jämföra med herbarie-exemplar och samtidigt skriva om hans resa. Men det krävs nog att du kan botanik eller kan få hjälp, kanske i den botaniska trädgården (Royal botanical garden). En annan version är att du skriver om Jamaicas hotade växtvärld; en stor del av Jamaicas växter finns enbart där och ingen annanstans i världen.
 

AndyK

Aktiv medlem
På Jamaica utvinner de mycket bauxit för att göra till aluminium, kanske något som kan gå under kemi eller naturvetenskap.
 

pazzion

Medlem
okej, båda inläggen rörande botanik låter kanon! För jag har tänkt mycket på naturen oxo och den är ju definitivt i fokus när jag ska fota:) måste ta och kolla upp Swartz! :)
 
ANNONS