Annons

Papper eller tyg som bakgrund i studion

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanDotse

Aktiv medlem
Jag undrar vad ni som har studio helst använder för typ av bakgrund? Jag har läst att det finns både papper och tyg.
Kom gärna med tips och länkar till inköpsställen.

Eftersom jag är ganska ny på området så hade jag tänkt mig en något billigare lösning än proffsen.
 

Minita

Aktiv medlem
Har liksom du funderat över detta och hunnit testa några varianter.

Papper är inte alls dumt. Ligger på ca 700.- och lite uppåt och har den fördelen att det alltid är slätt. Har du ett "taskigt" golv som du lägger ut pappen på, så slits pappen ut relativt fort. Å andra sidan är varje rulle ca 11 meter.

Tyg är ltie svårare att få helt slätt (om du nu inte vill drapera tyget som en gardin) Svårt att hitta breda tyger. De flesta tyger ligger runt 150 cm och det är i det snålaste laget även för enbart porträttbilder. Om du kan hänga tyget i taket, så finns det långa "stöttor" på t.ex. Jula, Clas Olsson osv. Dessa stöttorna används normalt som en extra hand när du sätter upp takskivor. Sätt en sådan stötta på var sida om tyget. Köp in lite enkla klämmor och vips så har du en ram där du kan sträcka tyget. Bl.a. Scandinavian Photo säljer tygbakrunder som ligger i ca 240 x 400 cm. Finns vitt, svart och grått. Dessa tyger fungerar väldigt bra som bakgrund när du väl har fått spänt ut dem. Prisnivå ungefär 1 100.- till 1 300.-

Jag har även sett en enkel ram byggd av "elrör" (VP-rör) Fungerade hur bra som helst med ett dubbellakan. Samma problem med att få lakanet slätt. Lite bökigt att alltid stryka lakanet först.

För egen del har jag inrett garaget som studio. Från byggvaruhuset köpte jag 50 mm pvc-avloppsrör. Dessa ligger i 300 cm längder och är perfekta att rulla bakgrunder på. Till dessa rören fanns det fästen och dessa har jag satt upp i taket. Mina bakgrunder ligger rullade på rören och är ganska enkla att skifta mellan. På varje sida använder jag stöttorna som jag försökte beskriva med plastklämmor köpta i 10-pack från Jula. Jag har köpt den grå bakgrunden från Scandinavian, svart sammet från Jysk (där gick det att sy ihop två rullar till en bred utan att skarven syns) Har hittat annat tyg från lite olika ställen.

Just nu så säljer Myrins i Gbg svart scenmolton för 179.-/m Då är den 300 cm bred. Normalpris ca 250 - 300.-/lpm
 

kidroyale

Aktiv medlem
Kan inte tillföra så mycket till det utförliga svaret, annat än att också rekommendera pappersbakgrund om du inte specifikt vill ha en ojämn bakgrund som effekt. Lättare att färga med ljus också om du vill använda en neutral bakgrundsfärg och ha färgfilter på blixten.
 
ANNONS