Annons

Döda pixlar på Canon 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

Alric

Aktiv medlem
Hej, jag köpte en Canon 550d för några veckor sen och inte alls nöjd, skräp kamera!

Iallafall. Nu har även censorn börja ge vika och jag har 4 vita döda pixlar bredvid varandra och runt dom vita så är det så är det svarta pixlar, ser ut som en finne ungefär. Mitt på bilden dessutom.
Samt en till i mitten men mot högra hörnet.
Båda syns mycket tydligt!

Så när jag filmar i så ser det riktigt dåligt ut...

Min fråga är: kan jag släcka dom här pixlarna utan canons mjukvara, jag befinner mig i kenya och har skivan hemma i min låsta lägenhet, Canon "suport" säger att dom inte kan hjälpa mig eller ge mig en ny skiva men att jag gärna får köpa den för 700kr!? Sett att det finns liknande mjukvaror men inte till 550d?

Tack för snabba svar / Mycket besviken Canon ägare :(
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej, jag köpte en Canon 550d för några veckor sen och inte alls nöjd, skräp kamera!

Iallafall. Nu har även censorn börja ge vika och jag har 4 vita döda pixlar bredvid varandra och runt dom vita så är det så är det svarta pixlar, ser ut som en finne ungefär. Mitt på bilden dessutom.
Samt en till i mitten men mot högra hörnet.
Båda syns mycket tydligt!

Så när jag filmar i så ser det riktigt dåligt ut...

Min fråga är: kan jag släcka dom här pixlarna utan canons mjukvara, jag befinner mig i kenya och har skivan hemma i min låsta lägenhet, Canon "suport" säger att dom inte kan hjälpa mig eller ge mig en ny skiva men att jag gärna får köpa den för 700kr!? Sett att det finns liknande mjukvaror men inte till 550d?

Tack för snabba svar / Mycket besviken Canon ägare :(
http://stilbild.nu/fotograf/2009/09/heta-pixlar-och-hur-du-gor-dig-av-med-dem/
Ett sätt man kan testa först och främst är att sätta på linsskyddet på kameran och täcka för ljusinsläppet till sökaren. Därefter startar man den manuella sensorrengöringen där spegeln fälls upp och slutaren öppnas. Låt den vara öppen i någon minut, stäng av, starta kameran och ta någon testbild. Finns pixeln kvar så testa igen två gånger.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det verkar som det råder en missuppfattning här

för 5dmk2 gäller att man skall exponera med exv kameralocket på en längre tid så att sensorn blir ordentligt varm och därefter köra "rengör nu" och kamerans egen sensorrengöring kör två längre vändor som kan upprepas

att ställa kameran på manuell rengöring mappar inte bort några pixlar så vitt jag vet, det läget är till för att blåsa bort damm eller att torka/ rengöra sensorn manuellt, dvs spegeln fälls upp och slutaren öppnas så att man kan komma åt sensorn
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det verkar som det råder en missuppfattning här

för 5dmk2 gäller att man skall exponera med exv kameralocket på en längre tid så att sensorn blir ordentligt varm och därefter köra "rengör nu" och kamerans egen sensorrengöring kör två längre vändor som kan upprepas

att ställa kameran på manuell rengöring mappar inte bort några pixlar så vitt jag vet, det läget är till för att blåsa bort damm eller att torka/ rengöra sensorn manuellt, dvs spegeln fälls upp och slutaren öppnas så att man kan komma åt sensorn
Fungerar med 5D, testat för ett år och 5 dagar sedan. Den har dock inte "rengör nu" som de nyare kamerorna.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tyvärr. Jag tror inte på detta , 5dmk2 har mappning, fotograferar du i raw så har rawprogramet viss bortmappming och det är väl det du har sett
Lightroom med flera har det. Inte DPP. Inte heller förstår jag hur mitt rawprogram skulle kunna visa het pixel en kvart innan jag gjorde proceduren men inte efteråt.

Testar nu igen, hm, händer tyvärr inte så mycket med de befintliga heta pixlarna som sitter där.
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Enklast är att lämna in kameran till exv Intervision som har programvara som mappar bort felaktiga pixlar, jag fick göra det med min gamla 5d.
Området där de felaktiga pixlarna finns ringas in och därefter mappas de felaktiga pixlarna bort
 
ANNONS