Annons

Är Canon 550D en bra kamera för att börja filma med?

Produkter
(logga in för att koppla)

liedvon

Medlem
Hej jag gillar att göra film och har tänkt skaffa en canon 550d att filma med.
Min budget är circa 6000kr så jag undrar om det finns någon bättre systemkamera att filma med för samma peng och om det finns något jag borde tänka på innan köpet.
jag undra också om canon t2i och canon 550d är samma sak?
 

favvomannen

Aktiv medlem
Hej

Jättebra instegskamera. Det är samma kamera ja.

jag hade rekomenderat



1 t2i eller 550d eller 600 d som billigaste val. 4-6000kr

2 GH2 an (lite bättre) (lite dyrare) 7-8000kr

3 Riktigt dyra (tex red 5dmark 2 eller 3) 15-30 000kr
 

WeeBee

Aktiv medlem
Sikta på 600D/60D

Hej jag gillar att göra film och har tänkt skaffa en canon 550d att filma med.
Min budget är circa 6000kr så jag undrar om det finns någon bättre systemkamera att filma med för samma peng och om det finns något jag borde tänka på innan köpet.
jag undra också om canon t2i och canon 550d är samma sak?
Det är dock en sak man måste se upp med vad gäller 550D. När de knyckte sensorn från 7D, vars HD-kvalitet är otroligt bra, så valde Canon tydligen att göra videokvaliteten lite sämre på 550D. Har en 55D själv, och lyckas aldrig få bilden riktigt lika "smooth" som när man ser filmer gjorda med 60D/7D. De blir inte lika skarpt och snyggt.

Men myntets andra sida är ju att filmkvaliteten är lååååångt mycket bättre än någon videokamera i samma prisklass. Jag skulle dock välja 600D för dit syfte (eller 60D ifall du har råd) för den vridbara skärmen och uppdaterad sensor-software som borde ge bättre filmkvalitet än 550D. Dessutom har du 3x digitalzoom utan att förlora bildkvalitet vilket är najs! 60D har dessutom hörlursuttag för att kunna lyssna på inspelningen i real-time
 

liedvon

Medlem
Canon 600D verkar bra

Canon 600D verkar bra är den överlägsen t2i eller är dom ungefär samma? (vad är den stora skillnaden?)
 

liedvon

Medlem
Det blir en Canon 600D

Det blir en Canon 600D
Tack för hjälpen om ni vet några bra linser och stativ till den så sej till
 

WeeBee

Aktiv medlem
Det blir en Canon 600D
Tack för hjälpen om ni vet några bra linser och stativ till den så sej till
Alla är bra; dock för olika syften!

Det är lite upp till dig vad du skall filma. Men musikvideon brukar betyda trånga mörka spellokaler i många fall och då skulle säkert någon typ av ljusstarkt vidvinkelobjektiv passa. Vill du ha zoom eller ett fast objektiv?

Själv har jag en 550D med 15 - 85, men har kommit fram till att den typ av fotografi (och på sistone även filmning) inte kräver såpass kraftig vidvinkel som 15 mm och att jag hellre behöver längre zoom. Därför tänker jag nu sälja mitt 15 - 85 för att skaffa 24 - 105.

I kontrast, så vet jag att många filmare filmar med 70 - 200 (dock då med FF-kameror). Du har valt en APS-C kamera med en krop faktor på 1,6 som skulle betyda 112 - 320 mm.

En viktig faktor för filmobjektiiv, enligt mig, är att objektivet har tillräckligt trög fokuseringsring vilket ger bättre känsla när du jobbar med filmandet. Är det för tungt blir det jobbigt, men är den för lätt, så kommer den att ändras för mycket alltföt lätt.

Det var några tankar från mig. När du sedan vet mer om hur och var och vad du filmar så kan man börja diskutera olika objektiv rent specifikt.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Hej jag gillar att göra film och har tänkt skaffa en canon 550d att filma med.
Min budget är circa 6000kr så jag undrar om det finns någon bättre systemkamera att filma med för samma peng och om det finns något jag borde tänka på innan köpet.
jag undra också om canon t2i och canon 550d är samma sak?
tips kolla in den här killen http://vimeo.com/davidhjlindberg hans tidigare klipp är filmat med 550D.
 

liedvon

Medlem
Tack för hjälpen

Jag har varit på japanfoto och klämt och känt på en 600D nu och den verkar bra jag vill tacka alla för svaren och hjälpen som jag har fått.
om det finns något som jag borde tänka på så får ni gärna säga det på den här tråden

Tack för hjälpen!
 
ANNONS