Annons

Mindre objektiv till Canon 550d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miramiramira

Avslutat medlemskap
Jag har idag ett EFS 18-135 mm, vilket år ett underbart men stort och otympligt objektiv på t.ex utflykter, umgänge eller shopping/stads-rundor.
Eftersöker nu alltså ett relativt litet men bra objektiv som lever upp till en Canon 550D-kamera, gärna i så låg prisklass som möjligt :)

Tacksam för alla tänkbara tips!
 

Majava

Aktiv medlem
Håller med om 40 mm f/2.8 eller 35 f/2. Tyckte 50 mm var lite väl mycket tele på min 550D.

Om du vill ha en zoom kommer objektivet oundvikligen vara större än dessa, men en billig normalzoom som Tamrons 17-50 f/2.8 är liten jämfört med alternativen på zoomfronten. Brukar gå att hitta begagnat för under 2000 och jag var riktigt nöjd med mitt (det enda jag saknade var USM).

Om du vill ha ännu mindre saker skulle jag kolla på en beggad kompakt kamera från typ Canons S eller G-serie. Borde gå att hitta i samma prisklass som objektiven.
 

Linmajon

Aktiv medlem
EF40/2.8 kan du köpa nu med 400 (500?) kr. rabatt (cashback) Bara att köpa!
Jag är däremot inte så säker på att ett 50/1.8 är en säker häst. Mitt ex felfokuserar rejält, och det känns som ett >extremt< billigt konstruerat objektiv. Som en plastleksak. Nä lägg hellre till ett par tusingar för 50/1.4.
Jag har alla tre.
 
ANNONS