Annons

Kan man se vilket objektiv man tog en bild med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag A/B testade två st 70-200 gluggar och trodde att jag efteråt skulle kunna se vilken bild jag tog med vilket objektiv. Men det var itne så lätt? Eller finns infon i filen så man kan se om det är tagfet med Tamron elle Sigma objektiv?
 

IngNer

Aktiv medlem
Med Canon visas det i EXIF, men Nikon och en del andra märken gör inte det. Man kan klura ut det genom "Maker note", men det är kryptiskt.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
I PS kan du ju se det under filinfo. Det använder jag rättså ofta.. den visar inte bara objektivet utan också tex zoomens exakta (mer eller mindre exakta, den som signalerats såklart..) brännvidd.
Detta är info som hänger med rättså långt ut i din bearbetning av filen.
/N
 

MW71

Aktiv medlem
Ser man vilken glugg det är i file infon? Jag hittar bara 70-200 2.8, inte vilken tillverkar där. Finns något som heter Lens ID, där Tamrons 70-200 2.8 (gamla ver.) har nr. 247, men var man kan läsa ut det i PS har jag inte hittat. Däremot står det i exifdatan om man laddar upp bilden på flickr. Skärmklipp.JPG
 

IngNer

Aktiv medlem
Ja, lens id eller serial number, och det syns även utan att du laddar upp om du kan läsa exif på något sätt, exempelvis Exif Viewer i Firefox.
 

eskil23

Aktiv medlem
Med Canon visas det i EXIF, men Nikon och en del andra märken gör inte det. Man kan klura ut det genom "Maker note", men det är kryptiskt.
Nikon skriver också in det i EXIF. Både min D5100 och min D7100 gör det. Jag brukar använda exiftool för att plocka fram den infon.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nikon skriver också in det i EXIF. Både min D5100 och min D7100 gör det. Jag brukar använda exiftool för att plocka fram den infon.
Till skillnad från Canon så håller inte Nikon isär olika exemplar av samma objektivmodell. Några tillverkare registrerar enbart brännvidd(somfång), men inte objektivmodell, vissa registrerar i stort sett inget alls om objektiven.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag hittade det
Går att finna in Filinformation, avancetar och schema.
Lens ID 238=sigma
Lens ID 247=Tamron
 

eskil23

Aktiv medlem
Till skillnad från Canon så håller inte Nikon isär olika exemplar av samma objektivmodell. Några tillverkare registrerar enbart brännvidd(somfång), men inte objektivmodell, vissa registrerar i stort sett inget alls om objektiven.
Det här är det jag får ut från min kamera:
Lens Type : G VR
Lens : 150-500mm f/5-6.3
Lens Data Version : 0204
Lens ID Number : 206
Lens F Stops : 4.33
Lens ID : Sigma 150-500mm F5-6.3 DG OS APO HSM
Lens Model : 150-500mm f/5-6.3 G VR
 

iSolen.se

Guest
Till skillnad från Canon så håller inte Nikon isär olika exemplar av samma objektivmodell. Några tillverkare registrerar enbart brännvidd(somfång), men inte objektivmodell, vissa registrerar i stort sett inget alls om objektiven.
Nikon plockar ju bort CA automatiskt utifrån just objektivdata så någonstans står det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nikon plockar ju bort CA automatiskt utifrån just objektivdata så någonstans står det.
Jodå, precis som jag skrev så registrerar de objektivmodell (vilket t.ex. indikerar hur CA kan reduceras), men däremot registrerar de inte vilket enskilt exemplar av objektiv (efter serienummer) som du använt, så som Canon gör :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Intressant men varför gör Canon detta men inte Nikon? Vilken nytta?
Suveränt om man vill jämföra ett eller flera exemplar av ett objektiv när man misstänker att ett av exemplaren har problem.

En av dessa otroligt många funktioner i kameror av typen "inte ofta man använder, men mycket smidigt den gången du behöver det".

Fram tillganska nyligen (2008-2009 sisådär) skrev inte Nikon in serienummer i EXIF för kamerahus heller, du kunde inte hålla isär olika exemplar av samma modell. Vilket Canon gjorde. Numera gör Nikon det också.

I gengäld har Nikon den goda smaken att skriva in värdet från slutarens räkneverk i EXIF, något de så vitt jag vet är ensamma om och som är en bra info att ta fram i samband med begagnatköp av kameror.

Jag tycker sådan här information rent generellt är bra. Rätt som det är vill man felsöka ett objektiv eller ett kamerahus, att då kunna hålla isär olika exemplar av samma modell gör livet enklare.
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Fram tillganska nyligen (2008-2009 sisådär) skrev inte Nikon in serienummer i EXIF för kamerahus heller, du kunde inte hålla isär olika exemplar av samma modell. Vilket Canon gjorde. Numera gör Nikon det också.
Jag får fram mitt serienummer för min gamla D2X när jag lägger upp en bild och söker på det i http://regex.info/exif.cgi , då får jag all data jag någonsin inte visste att jag behövde heller.
 
ANNONS