Annons

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, bra "investering"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Halcyon

Ny medlem
Hej! Jag är på jakt efter ett zoomobjektiv och har kikat på "Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM". Nu kan jag väldigt lite om vad man ska kräva av ett zoomobjektiv men när jag läst om det och tittat på bilder tagna med det tycker jag det verkar som ett fint objektiv med bra skärpa.

Min budget är just runt 5000kr och har även sett att det finns liknande men billigare, t.ex. Tamrons "AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD", som också verkar populärt och tidigare versionen av den jag kikat på, "Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM".

Min fråga till er nu är vilket är värt att investera i och har ni tips på något annat i samma prisklass som ni tycker är bättre?

Jag har för tillfället ett vidvinkel 10-22, och ett väldigt gammalt och trasigt(autofokusen fungerar inte längre) 18-55mm. Vill kunna variera mer än jag kan nu och t.ex. fotografera djur, natur och även natthimlen på närmare håll, ev. macro med mellanringssats, om det här nu hjälper er att vägleda mig något! Använder mig av en Canon 80d.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tips

Ett 70-300 är på gränsen till för kort om du ska fotografera vilda däggdjur eller fåglar. Det kan fungera bra om du lyckas komma relativt nära. Ett skarp och billigare alternativ kan vara EF-s 55-250 stm som nog faktiskt är minst lika skarpt för flera tusingar mindre. Detta objektiv fungerar även mycket bra för lite större insekter som trollsändor och fjärilar. Komplettera med en raynox 250 för ytterligare förstoring med bibehållen ganska bra skärpa. De tusenlappar du sparar kan du sedan lägga i fonden för ett längre teleobjektiv om du vill komma betydligt närmare vilda djur. Här är tipset ett beggat 100-400 IS version 1 eller ett beggat 400/5,6 som nog kan fås från 7 tusingar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS II USM är ett bra objektiv utan nackdelar. Det är skarpt och har extremt snabb autofokus.

Skärpemässigt var redan föregångaren bra, men fokuseringshastigheten skiljer sig mycket åt. Den nya har inte heller roterande frontlins. Den nya versionen har också modernare antireflexbehandling.

Sett till pris och konkurrens är Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS II USM ett bra köp. Den främsta konkurrenten i mina ögon är Sigmas nya 100-400/5-6,3 som för några tusenlappar extra ger lite längre räckvidd. Men nu har du ju din budget och då tycker jag att Canons nya telezoom är rätt val.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Alla alternativ som nämns här är bra, men personligen tycker jag 70-300 på ett crop-hus som ditt hamnar lite i ingenmansland, det är lite väl stort för att alltid ha med sig, och det är lite för kort som rent vilt-objektiv.

Även om jag ägt Tamron-objektivet (som är utmärkt) och äger Canons 70-300L så måste jag säga att jag är grymt imponerad av Canons EF-S 55-250 STM (OBS, endast STM, de tidigare versionerna är mkt sämre) särskiltom man tar priset i beaktande.

Nu har jag inte testat det nya 70-300 som du överväger, men jag förstår att det bildkvalitetsmässigt hamnar strax under mitt L-objektiv, och då är det jäkligt bra

Trots det så skulle jag nog i ditt läge gravitera mot antingen 55-250, eller Sigma 100-400, beroende på om du prioriterar smidighet eller räckvidd (och kostnad)

Fotar du däremot snabbrörliga motiv så verkar det nya 70-300 ha extremt snabb autofokus

Det positiva är att vad du ön väljer så kommer det att vara bra!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer i allt som sagts. Det nya 70-300 är skarpt och skall ha ruskigt snabb autofokus. Är dessa viktiga egenskaper är det ett utmärkt val. Budgetalternativet är Tamron 70-300 VC som inte skall vara lika skarpt över 200mm ffa och inte ger lika snabb AF. 55-250 STM är ett bra val till lägre pris med aningen kortare brännvidd. Sigmas nya 100-400 verkar bra men beakta att det är fysiskt längre och därmed lite otympligare att bära. Skall man nå över 300mm är detta dock ofrånkompligt. Däremot för det priset skulle jag spara pengar, få lite längre brännvidd (men större och tyngre) och köpa ett begagnat Sigma/Tamron 150-600 (runt 6000kr beg). Man kan köpa dessa beg genom återförsäljare som Scandinavian Photo eller Mattssons och få viss garanti och ångerrätt.

Du måste tänka igenom hur lång tele du behöver och hur stort du vill släpa på.

En joker i leken är Canon 70-200/4 L USM utan IS som kostar runt 3000kr beg och är välbyggt och sksrpt men saknar bildstsbilisering. IS varianten är ännu skarpare och har bildstab men kostar runt 6500kr beg. Båda stoppar dock vid 200mm. Använder du sällan över 200mm kan du köpa en beg telekonverter till dessa två förslsgsvis Canon Extender 1.4x version ett (1000kr) eller version II (1500kr). Man tappar lite i skärpa och ett steg i ljusstyrka men använder man 300mm sällan är det ett vettigt alternativ. Undvik extender 2x till dessa objektiv. Du får f/8 och tappar autofokus på amstörkamerorna samt tappar mycket skörpa.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Tänk även på att Sigmas autofokus på Canonkameror ibland är som ett skämt, de lyckas aldrig sätta skärpan konsekvent och då spelar det ingen roll att optiken är skarp i övrigt. Jag har haft så många bottennapp vad gäller detta så jag väljer helst originalobjektiv.
 

Halcyon

Ny medlem
Tuusen tack för alla era svar, de underlättar otroligt mycket i mitt objektivval! Det blir till att ta sig ut till fotobutiken nu och känna på de olika ni tipsat om! :) Vilken kanonrespons jag fick! Tack igen!
 
ANNONS