Annons

Panasonic AF 20/1,7 II G Lumix ASPH

Produkter
(logga in för att koppla)

Mellou

Medlem
Jag funderar att skaffa en fast normal objektiv till min Olympus OM D E-M5.
Finns det någon som vet hur ovan nämnd Panasonic obj. fungerar till Olympus?

Tänkte även skaffa en telezoom , minst till 200 mm brännvid, men inte proffs dyrt. Har ni förslag eller finns det tester på nätet ni vet?
Eller kanske ni vet någon som vill sälja dito begagnat i Stockholmsområdet?
Jag fotar mest natur, men även urbana motiv.
 

Krille

Aktiv medlem
Jag funderar att skaffa en fast normal objektiv till min Olympus OM D E-M5.
Finns det någon som vet hur ovan nämnd Panasonic obj. fungerar till Olympus?

Tänkte även skaffa en telezoom , minst till 200 mm brännvid, men inte proffs dyrt. Har ni förslag eller finns det tester på nätet ni vet?
Eller kanske ni vet någon som vill sälja dito begagnat i Stockholmsområdet?
Jag fotar mest natur, men även urbana motiv.
Alla Panasonics objektiv fungerar på Olympus kameror och vice versa. Däremot kan inte Olympus göra automatisk korrigering av bildfel som distorsion, vinjettering och kromatisk aberration ifall det sitter ett objektiv från ett annat märke på kameran.

Beträffande telezoom så är det ju bara att ta en titt i Olympus eget sortiment. Alternativt Panasonics. De sistnämnda har en 45-200 mm f4-5,6 II Power OIS som är rätt bra och kostar omkring 4000 kr.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Cyberphoto.se har dessutom gjort sig mödan att rangordna kvalitén på optiken, så du snabbt och enkelt kan få en uppfattning om objektiven motsvarar dina optiska krav.
 

Mellou

Medlem
Alla Panasonics objektiv fungerar på Olympus kameror och vice versa. Däremot kan inte Olympus göra automatisk korrigering av bildfel som distorsion, vinjettering och kromatisk aberration ifall det sitter ett objektiv från ett annat märke på kameran.

Beträffande telezoom så är det ju bara att ta en titt i Olympus eget sortiment. Alternativt Panasonics. De sistnämnda har en 45-200 mm f4-5,6 II Power OIS som är rätt bra och kostar omkring 4000 kr.
Ok, tack för svaret och tipset!
 

Kalli

Aktiv medlem
Panasonic 20mm är ett objektiv jag älskar, men det har ett problem med "banding" i bilderna på Olympus E-M5, och så vitt jag vet, andra Olympus kameror som har den där 16MP Sony bildsensorn.

Jag har själv ett första generations 20mm objektiv och en E-M5 och det är främst ett problem på högre ISO, men man kan få problem med skuggpartier på lägre ISO, till och med ISO 800. Fast är det inte så att man får banding i varenda bild man tar på högre ISO, utan händer det rätt så sällan (I alla falla på ISO 3200 och under), men ändå värt att veta att problemet finns.

Så vitt jag vet ändrades inget vad gäller detta problem med version II av objektivet. Min lösning var att skaffa en Panasonic kamera, men Olympus E-M1 och alla 20MP Olympus tror jag att är fria från det problemet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Har inte Panasonic en specialare med autofokusen också, DPF eller vad det nu hette, det fungerar inte då med pannan objektiv på Olympus.
 

Kalli

Aktiv medlem
Har inte Panasonic en specialare med autofokusen också, DPF eller vad det nu hette, det fungerar inte då med pannan objektiv på Olympus.
Panasonics nyare kameramodeller har Depth From Defocus (DFD) som ska ge bättre följande AF (jämfört med Panasonics modeller utan DFD) men endast med Panasonics egna objektiv. Inget Olympus hus har DFD oavsett vad man använder för objektiv, så att jag skulle uppfatta detta som någonting som bara ägare av Panasonic kameror, och dem som spanar efter en MFT kamera, behöver ha i tankarna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Panasonics nyare kameramodeller har Depth From Defocus (DFD) som ska ge bättre följande AF (jämfört med Panasonics modeller utan DFD) men endast med Panasonics egna objektiv. Inget Olympus hus har DFD oavsett vad man använder för objektiv, så att jag skulle uppfatta detta som någonting som bara ägare av Panasonic kameror, och dem som spanar efter en MFT kamera, behöver ha i tankarna.

Okej DFD var den rätta beteckningen, tidigare var det väl så att man kunde välja fritt mellan bägge sortimenten av objektiv, blir en hel del från både Olympus och Panansonic, det är ju lite misströstan att genomförandet av DFD ( som då ger bättre AF och verkar uppskattat ) inte fungerar på Olympus kamerorna. Det var ju bra att kunna välja bland så många objektiv, Olympus objektiven ger inte eller DFD till Panasonic, det blev en brytning där som många tycker är lite synd.
 

Kalli

Aktiv medlem
Okej DFD var den rätta beteckningen, tidigare var det väl så att man kunde välja fritt mellan bägge sortimenten av objektiv, blir en hel del från både Olympus och Panansonic, det är ju lite misströstan att genomförandet av DFD ( som då ger bättre AF och verkar uppskattat ) inte fungerar på Olympus kamerorna. Det var ju bra att kunna välja bland så många objektiv, Olympus objektiven ger inte eller DFD till Panasonic, det blev en brytning där som många tycker är lite synd.
Jag tycker att vi är ute på tunn is här, med tanke på relevans till ursprungliga frågan, men för att få DFD att fungera använder Panasonic mycket detaljerad information om sina objektivs optiska egenskaper. Kanske skulle det gå för Panasonic att göra det samma med andra tillverkares objektiv, men kanske finns det någon teknisk, eller juridisk, anledning för att Panasonic inte kan få DFD att fungera med andra tillverkares objektiv.

Här finns text som förklarar hur DFD fungerar: https://www.imaging-resource.com/PRODS/panasonic-gh4/panasonic-gh4TECH.HTM

Citat:
Panasonic's engineers realized that they had more information to work with than just whether incremental changes in focus resulted in better or worse contrast measurements; they could also tell how much the contrast signal improved or worsened. By knowing how much the focus improved or worsened after a small focus change, they had an opportunity to tell how far out of focus the lens was. They had the opportunity to tell that, but actually knowing how far the lens needed to travel required that the camera know a great deal about the lens. Basically, the camera has to have a detailed understanding of the lens' bokeh, across the full range of out of focus conditions, at all focal lengths (in the case of a zoom lens), and all apertures.

That's a pretty tall order, but since Panasonic manufactures their own lenses, they could in fact characterize each of them fully in this regard. So of course, that's what they did, and they loaded a full database of the bokeh behavior of all their current lenses into the GH4's memory. As a result, no matter the focal length, aperture, or subject distance, the GH4 can very quickly determine now much out of focus each lens is, and in what direction, just by comparing two images, acquired in rapid succession, with a small lens movement in between. By interpreting the change in bokeh from one "look" to the next, the GH4 can calculate how far it needs to move the lens, to get very close to the final focus setting. After this rapid movement, it does one or two normal contrast-AF cycles to fine-tune the focus, before snapping the shot.
Det vore naturligtvis bäst om alla MFT kameror och objektiv skulle ta nytta av alla finesser som finns i både kamera och objektiv men så har det aldrig varit i MFT systemet. Olympus har valt att ha phase detect autofokus på sina värstingskameror för att förbättra den följande autofokuseringen, men Panasonic har nu satsat på DFD. Om Olympus skulle kunna göra det också vet jag inte och även om Olympus kunde bjuda på kameror med DFD skulle det inte behöva betyda att DFD skulle fungera med objektiv från en annan tillverkare än kamerahuset man har.

Men slutligen är DFD kompatibilitet någonting som främst påverkar de som behöver snabb och träffsäker följande AF och bara om man äger, eller funderar på att köpa, en Panasonic kamera. Jag misstänker att någon som söker snabb följande AF inte kommer att ha för mycket intresse för en Panasonic 20mm :)
 

Mellou

Medlem
Panasonic 20mm är ett objektiv jag älskar, men det har ett problem med "banding" i bilderna på Olympus E-M5, och så vitt jag vet, andra Olympus kameror som har den där 16MP Sony bildsensorn.

Jag har själv ett första generations 20mm objektiv och en E-M5 och det är främst ett problem på högre ISO, men man kan få problem med skuggpartier på lägre ISO, till och med ISO 800. Fast är det inte så att man får banding i varenda bild man tar på högre ISO, utan händer det rätt så sällan (I alla falla på ISO 3200 och under), men ändå värt att veta att problemet finns.

Så vitt jag vet ändrades inget vad gäller detta problem med version II av objektivet. Min lösning var att skaffa en Panasonic kamera, men Olympus E-M1 och alla 20MP Olympus tror jag att är fria från det problemet.
Tack, men vad betyder "banding" ?
Det verkar då att bättre hålla sig med Olys egna objektiv, om möjligt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker att vi är ute på tunn is här, med tanke på relevans till ursprungliga frågan, men för att få DFD att fungera använder Panasonic mycket detaljerad information om sina objektivs optiska egenskaper. Kanske skulle det gå för Panasonic att göra det samma med andra tillverkares objektiv, men kanske finns det någon teknisk, eller juridisk, anledning för att Panasonic inte kan få DFD att fungera med andra tillverkares objektiv.

Här finns text som förklarar hur DFD fungerar: https://www.imaging-resource.com/PRODS/panasonic-gh4/panasonic-gh4TECH.HTM

Citat:


Det vore naturligtvis bäst om alla MFT kameror och objektiv skulle ta nytta av alla finesser som finns i både kamera och objektiv men så har det aldrig varit i MFT systemet. Olympus har valt att ha phase detect autofokus på sina värstingskameror för att förbättra den följande autofokuseringen, men Panasonic har nu satsat på DFD. Om Olympus skulle kunna göra det också vet jag inte och även om Olympus kunde bjuda på kameror med DFD skulle det inte behöva betyda att DFD skulle fungera med objektiv från en annan tillverkare än kamerahuset man har.

Men slutligen är DFD kompatibilitet någonting som främst påverkar de som behöver snabb och träffsäker följande AF och bara om man äger, eller funderar på att köpa, en Panasonic kamera. Jag misstänker att någon som söker snabb följande AF inte kommer att ha för mycket intresse för en Panasonic 20mm :)

Nej det är mycket tjock is vi är ute på, självklart har Olympus och Pannasonic olika lösningar både på menyer och andra finesser och tillika autofokus, vad jag skrev är från röster lite varstans ute på nätet och även i svenska tester att Oly och Pannan har M4/3 sensor, men att det var lite synd att det inte går välja helt fritt mellan två objektivtillverkare för att få EXTRA tillgång till mycket stor valfrihet bland så många objektiv. givetvis anser säkert många att det räcker till och blir över det bägge kan erbjuda så det fungerar nog bra för dom flesta, det var bara en synpunkt som nämns till och från vad gäller just objektiven.
 

Kalli

Aktiv medlem
Tack, men vad betyder "banding" ?
Det verkar då att bättre hålla sig med Olys egna objektiv, om möjligt.

Ja… hur ska jag förklara banding på ett bra sätt? Typ som hög-ISO brus som ser randigt ut?

För en E-M5 tror jag att du ska inte lägga för mycket vikt på att ha ett Olympus objektiv heller än till exempel Panasonics; jag tror att i det här tillfället är det där 20mm objektivet rätt så speciellt. Synd, för att det är ett så jättekul objektiv.

Den här grejen blir mer komplicerad om du ska till exempel köpa objektiv med bildstabilisering till en kamera som stödjer "Dual IS", där bildstabiliseringen i huset kan samarbeta med stabiliseringen i objektivet för effektivare stabilisering. För att det ska fungerar, på de hus som har den möjligheten, måste det vara Panasonic objektiv till Panasonic kamera och Olympus objektiv till Olympus kameran. Samma när man har Panasonic hus med DFD och behöver snabb, träffsäker autofokus; då kommer ett Panasonic objektiv att prestera bättre.
 

Orta

Aktiv medlem
Ett annat alternativ om du klarar dig med lite längre brännvidd är Panasonics billiga 25/1,7.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3303655

Använder det själv på min e-M10 II och det fungerar utmärkt. Det är imponerande skarpt för att vara så pass billigt och ljusstarkt.
Dock är skillnaden i brännvidd från 20mm klart märkbar.
 

PMD

Aktiv medlem
Bandning

Tack, men vad betyder "banding" ?
Ojämn luminans i bandmönster över bilden.

Det verkar då att bättre hålla sig med Olys egna objektiv, om möjligt.
Erfarenheterna varierar. Det beror väl på hur man använder objektivet. Jag har inte haft några problem med bandning med Panasonic 20mm f/1.7 II på min Olympus E-M5.

Autofokusen på det objektivet är dock rätt slö, vilket kan vara bra att veta. Annars är det mycket trevligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej det är mycket tjock is vi är ute på, självklart har Olympus och Pannasonic olika lösningar både på menyer och andra finesser och tillika autofokus, vad jag skrev är från röster lite varstans ute på nätet och även i svenska tester att Oly och Pannan har M4/3 sensor, men att det var lite synd att det inte går välja helt fritt mellan två objektivtillverkare för att få EXTRA tillgång till mycket stor valfrihet bland så många objektiv. givetvis anser säkert många att det räcker till och blir över det bägge kan erbjuda så det fungerar nog bra för dom flesta, det var bara en synpunkt som nämns till och från vad gäller just objektiven.
Jag tycker att det är toppen med ett så stort utbud av både kameror och objektiv i m4/3-systemet. Jag blandar friskt både kameror och objektiv från Panasonic och Olympus. Att jag inte kan utnyttja alla spets-finesserna med alla kombinationer spelar mindre roll för mig.

Jag tror att det är rätt få som verkligen har användning för de spetsigaste finesserna i sin vardagsfotografering.
 

Mellou

Medlem
Ja… hur ska jag förklara banding på ett bra sätt? Typ som hög-ISO brus som ser randigt ut?

För en E-M5 tror jag att du ska inte lägga för mycket vikt på att ha ett Olympus objektiv heller än till exempel Panasonics; jag tror att i det här tillfället är det där 20mm objektivet rätt så speciellt. Synd, för att det är ett så jättekul objektiv.

Den här grejen blir mer komplicerad om du ska till exempel köpa objektiv med bildstabilisering till en kamera som stödjer "Dual IS", där bildstabiliseringen i huset kan samarbeta med stabiliseringen i objektivet för effektivare stabilisering. För att det ska fungerar, på de hus som har den möjligheten, måste det vara Panasonic objektiv till Panasonic kamera och Olympus objektiv till Olympus kameran. Samma när man har Panasonic hus med DFD och behöver snabb, träffsäker autofokus; då kommer ett Panasonic objektiv att prestera bättre.
Tack Kalli! Jag har inte haft så stor behov för DFD och min E-M5 har rätt så bra bildstabilisering. Högst ISO 1600 brukar räcka. Jag läste tester på Cyberfoto och blev övertygat ändå för Panasonic. :))

Det var väldigt bra priser (utan moms o frakt!) på https://www.onestop-digital.com, nästan fullbordade köpet, men ändrade mig sedan. Vet någon om hur detta fungerar där?
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en (mycket kort) tråd här i Fotosidans forum om onestop-digital.

Viktigt att kolla upp är om det kommer att läggas på tull och moms när varan kommer till Sverige.

Priset hos onestop-digital är inte extremt bra jämfört med svenska butiker. T.ex. så tar Rajala hundra kronor mer, men då måste man köpa den i deras butik i Stockholm. Om man köper på postorder (fast det heter väl "internethandel" numera :) så blir priset med frakt drygt tvåhundra kronor högre än hos onestop-digital.

Jag har inte kollat vad frakten kostar hos onestop-digital, men skillnaden mot en svensk butik blir förstås mindre om man räknar med frakten.

Prisjakt.nu är en mycket bra webplats för prisjämförelser.
 

Kalli

Aktiv medlem
Instämmer med Per här ovan, men vill lägga till att då One Stop är i Hong Kong kommer väl Postnord att lägga på en avgift på 250 kronor på leveransen och sedan får du troligtvis att betala moms på priset.

Du kan kanske spara en hundralapp ungefär, jämfört med dem billigaste svenska affärerna på Prisjakt, igenom att beställa objektivet från Amazon.de, om det är Panasonic 20mm vi pratar om fortfarande.
 
ANNONS