Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 7D mk III på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Det är faktiskt enklare att använda knappen med ikonen ovanför redigeringsrutan. Tredje från höger.[/QUOTE]


Hittar inte ikonen ovanför Red-rutan, nu har jag bara blå-lagt och klippt ur.
 

apersson850

Aktiv medlem
Du vet inte hur lika vi är. <...>Jag har mer fotoutrustning än jag behöver. Precis som du beskriver har jag ofta en kamera med mig.
Det har ju inte direkt med 7D Mark III att göra, men jag kan nog anmäla mig i "Vi är lika"-klubben. Även om jag inte fyllt 60 än.

Jag gick dock från 7D till 1DX, med avsikt, och sen till 1DX Mark II, av misstag. Så nu traktar jag inte efter någon 7D Mark III.

Däremot håller jag med om att det ska bli intressant att se vad Canon gör, de närmsta åren, utöver R-systemet. Att de kommer att jobba mycket med det är ju självklart.

Får man komma med när likasinnade ska träffas? :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Så här ser det ut när jag redigerar. Den tredje ikonen från höger ser ut som en liten pratbubbla.

Den tablån du hänvisar till Per har jag aldrig sett eller vetat om, har du någon annan typ av E-post program månn tro, vi är bägge inne på fotosidorna visserligen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det har ju inte direkt med 7D Mark III att göra, men jag kan nog anmäla mig i "Vi är lika"-klubben. Även om jag inte fyllt 60 än.

Jag gick dock från 7D till 1DX, med avsikt, och sen till 1DX Mark II, av misstag. Så nu traktar jag inte efter någon 7D Mark III.

Däremot håller jag med om att det ska bli intressant att se vad Canon gör, de närmsta åren, utöver R-systemet. Att de kommer att jobba mycket med det är ju självklart.

Får man komma med när likasinnade ska träffas? :)
Som gammal projektledare gillar jag givetvis projekt. De som bor nära Stockholm har ju tårtan . Ett gäng gubbar som gillar snacka gamla prylar. Själv bryr jag mig inte om objektivet är byggt ett visst år eller kommer från Ryssland eller Tyskland före krigets slut. Jag vill bara att det skall leverera. Så kanske är det just det vi skall göra. Fixa en foto-weekend där vi utmanar varandra till att tagit dagens bästa bild. Jag kan bidra med en en Epson 3880. För det är på papper man skall se resultatet. Kanske är det dags att ordna ett Smörgåstårtan 1.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du vet inte hur lika vi är. Jag fyller 66 i Januari. Kan ta bra bilder när det krävs men mycket av det jag fotar på slentrian är division 5 eller sämre.
Jag hör inte till dem som beställer modeller och fotar dem halvnakna i någon trevlig miljö.
Med gott om tid och väl tilltagen budget så skulle nog många med dig på fotosidan kunna ta bilder som för 10 år sedan hade fått mycket uppmärksamhet. Idag när få kan leva på foto så delar fler med sig av sina kunskaper vilket gör att många lär sig att ta riktigt proffsiga bilder. Tekniken har ju också flyttat gränserna. Sportbilder är ju ett tydligt exempel. Idag räcker det inte att få 100m löparen i perfekt fokus med rätt lyft från marken med rätt min osv osv utan det måste helst bli lite konstnärlig touch på bilden också. Samtliga 50 fotografer har den perfekta bilden i övrigt.


Jag har mer fotoutrustning än jag behöver. Precis som du beskriver har jag ofta en kamera med mig. Ibland blir det ingen bild alls. Ibland handlar det bara om att den lille svarte saten skall få få springa en stund.
Ler lite åt detta och konstaterar att jag kan lysa upp en mindre blandskog i Småland med alla blixtar jag äger. Ändå suktar jag just nu efter Elinchroms elb500 :). Skulle troligen fixa ganska stora uppdrag utrustningsmässigt, men även om jag mot förmodan skulle få dylika uppdrag så jobbar jag redan på tok för mycket med annat för att tacka ja. Det blir precis som för dig mest kompisars bröllop, porträtt på kollegorna samt lite studiobilder. Jag skulle absolut kunna dra in pengar på att fota företagsporträtt, produktbilder, bröllop mm men det slutar med att jag fixar grejerna som behövs och tränar tills jag kan, sedan är jag nöjd. Foto ska vara ett nöje och inte ytterligare måste i livet.
Får jag förmånen att nå pension så hoppas jag kunna använda mina kunskaper till att samla pengar till ny utrustning. Jobbar kommunalt så pensionen kommer behöva drygas ut.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag får upp samma som Per och testade att det fungerade med förhandsvisning igår.

Kommer tablån automatiskt för dig, eller hur hämtar du den. Nu är jag inne för Redigering, fins ingen tablå här. Per sa att det fins ovanför Red-Rutan men det är blankt hos mig, söker förtvivlat men hittar inget.
 

Bengf

Aktiv medlem
När jag trycker besvara citat så kommer rutan fram med tablån ovanför precis som Pers bild visar. Jag skriver från en iPad men har för mig att det ser likadant ut även på PC-n.

Tyvärr inte hos mig, jag kör på en fast dator från 2012, med ett torn för inmatning av skiva och lite knappar och USB uttag, har för övrigt inte samma upplägg med varken YouTube eller aftonbladet om jag jämför mellan telefon och datorn.
 

PMD

Aktiv medlem
Den tablån du hänvisar till Per har jag aldrig sett eller vetat om, har du någon annan typ av E-post program månn tro, vi är bägge inne på fotosidorna visserligen.
Jag använder Google Chrome på en dator. Kör du på en telefon? I så fall kanske det ser annorlunda ut.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag använder Google Chrome på en dator. Kör du på en telefon? I så fall kanske det ser annorlunda ut.

Nej jag använder en stationär dator med internetexplorer, Chrome fins i gömmorma den vill alltid in och ta över när man gör lite utflykter och provar något program. Det är snitsigt när du gör så där, ofta så vänder man sig till många i tråden, eller bara vill uttrycka en åsikt så där allmänt, att man inte kan presentera vinnar bilder eller fotopriser hindrar mig inte från att skriva, fast intresserad av foto har jag varit sedan pojkåren.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kul Bengt. Vi har mycket gemensamt. Vi borde sammanstråla vid något tillfälle och se om vi inte kan få till några bilder tillsammans. För att komma tillbaka till 7d MKIII så finns det lite nyheter. Eller kanske skall vi kalla det för inga nyheter.
Det bästa vi har att följa är Canon Rumors. De har existerat under väldigt många år och brukar inte överdriva vad som är på gång. Det verkar som Canon har lyckats tysta sina läckor på senare år. Idag verkar Canon vara en väldigt stängd verkstad. Detta är senaste nytt.
https://www.canonrumors.com/the-predicted-first-half-of-2019-canon-product-announcement-roadmap/

Ja det blir tokigt mycket OT vet inte hur fasen vi kom in på detta spår, jag har undrat över om jag varit 25 år i dag, då hade jag nog troligt vis tagit i mot den nya tekniken på ett annat sätt. jag ser hur våra lokala banker fösvinner, affärer som bara överlever några få år, inga människor behövs snart, vår lilla kommun Degerfors hade som exempel en Folksam gubbe tillgänglig några dagar i veckan under många år, alltid trevlig att prata öga mot öga, nu skall man lyssna av typ 16 alternativ på telefonen och försöka välja den rätta siffran, Arbetsgivarna kommer bara att älska när robotarna tar över ( mycket struntprat om att skona människor ) och får jobba med allt högre hastighet, den ena roboten smörjer den andra. Vi får fixa våra kameror med FW det har inte tillverkaren hunnit med, vi blir mer och mer som robotar själva, snart kommer vi att handla all mat genom telefonen, det fins en tecknad/animerad film om detta som jag glömt namnet på nu, överviktigtiga som har svårt att gå och åker om kring i el stolar och knappt det. Det kan bli så att något snille kommer på att vi får börja om från början för att rädda världen.


Vi känner oss så smarta och moderna när vi kämpar med att göra allt med Dator kraft, det lilla landet i Norr skall allt bevisa vad framåt vi här, fast grannlandet Finland ligger före oss med internet användning. Visst skulle jag kunna använda internet för att betala räkningarna, men jag kämpar kvar med bankgiro och skriver på papper, jag tycker det är smidigt att kolla bakåt på kopior och posten kanske får behålla några fler anställda.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]det fins en tecknad/animerad film om detta som jag glömt namnet på nu, överviktigtiga som har svårt att gå och åker om kring i el stolar och knappt det. [...].
WALL-E

En fantastiskt nu- och framtidsskildring.


Man kan tänka sig stt det ligger ett och annat oförstörbart kamerahus av magnesium i de högar/torn som WALL-E har komprimerat ihop
 

Bengf

Aktiv medlem
WALL-E

En fantastiskt nu- och framtidsskildring.


Man kan tänka sig stt det ligger ett och annat oförstörbart kamerahus av magnesium i de högar/torn som WALL-E har komprimerat ihop

Ja tack, så hette den. Ja den var bra, var några år sedan jag såg den. Chaplin var tidig med filmen Moderna Tider när chefen kom upp på stor filmduk/skärm och skruvade upp tempot. Tage Danielsson/ Hasse Alfredsson skulle jag vilja se unga kopior av idag.
 

PMD

Aktiv medlem
Det låter mycket troligt. Jag visste inte om den inställningen vilket är anledningen till att jag har "standard" inställt, skulle jag tro.
 

Bengf

Aktiv medlem

Bengf

Aktiv medlem
Flashll göra. Fixa en foto-weekend där vi utmanar varandra till att tagit dagens bästa bild. Jag kan bidra med en en Epson 3880. För det är på papper man skall se resultatet. Kanske är det dags att ordna ett Smörgåstårtan 1.[/QUOTE sa:

Jag får nog vördsamt tacka nej Mats, Jag har ingen chans att hänga med i photochop jargången, Om Mike Tyson hade en arm bakbunden, så vete tusan om jag skulle möta honom ändå, man måste veta sina gränser, Jag har varit rätt så bra på Film, vem gjorde vad i vilken film och så där, ganska hemma på James Bond trodde jag, när det var frågesport på TV om Bond filmerna, så hade jag ingen chans även om jag fick några rätt, för att bli bra på någonting måste man hålla i gång. Foto har varit skojigt under så många år, men jag tar väldigt lite bilder numera, går i perioder liksom och det är enkla bilder som dominerar, ofta bilder av minnes karaktär. Det går ju att starta en tråd för Eliten av fotografer att deltaga, mera likasinnade med priser i bokhyllan osv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fuji objektiv i all ära, Men Canon är också förbålt duktiga, men det kostar pengar, deras nya 28-70f/2 1430gram, 3000 dollar, han säger så bra på Canon Rumor, den som tjänar pengar på sitt fotande har nog råd med detta extra ordinära objektiv och vill ha det. Canon har tillverkat spegelfria/lösa kameror i 7 år, dom senaste bättre och bättre efter hand. Jargongen är sådan att Canon kan allting som går att göra både tekniskt och elektroniskt, men synd att det är lite utspritt liksom, bästa 4K som exempel, köp C500 den kan allt detta, bästa batteri köp 1DXII osv, jag skulle vilja se en lite bättre 4K variant av Nikons D500 fast i Canon form och spegelfri, Canon skulle väl kunna bjuda på en sådan med all sin kunskap ( M50 är väl inte riktigt där i den klassen )
 
ANNONS