Annons

Bildvisning 4K TV eller projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Kanske idé att satsa på kalibrerbar skärm?
Vet inte hur många TV's som ens går att kalibrera, men generellt sett skulle jag säga att det är onödigt såvida man inte tänkt använda den till att redigera bilder. Det går att få till färgerna och bilden riktigt bra genom TV'ns egna inställningar.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Vet inte hur många TV's som ens går att kalibrera, men generellt sett skulle jag säga att det är onödigt såvida man inte tänkt använda den till att redigera bilder. Det går att få till färgerna och bilden riktigt bra genom TV'ns egna inställningar.
Kalibrera betyder att man justerar TVns egna inställningar, men mot en färgkorrekt likare. De allra flesta TV-apparater går att kalibrera med programvara och colorimeter. Flera stora elektronikkedjor erbjuder det. Media Markt kalibrerade min Panasonic 2011. Dock har man ingen profil, om det var profilering du tänkte på.
 

Brix

Aktiv medlem
Kalibrera betyder att man justerar TVns egna inställningar, men mot en färgkorrekt likare. De allra flesta TV-apparater går att kalibrera med programvara och colorimeter. Flera stora elektronikkedjor erbjuder det. Media Markt kalibrerade min Panasonic 2011. Dock har man ingen profil, om det var profilering du tänkte på.
Kalibrera enligt mig är när man använder en kalibrator :p Jag syftade enbart på att ställa in skärmen utan nån kalibrator. Skulle personligen aldrig lägga pengar på att få skärmen kalibrerad då jag som sagt tycker det generellt sett är onödigt att kalibrera en TV. Ska man redigera bilder på den så är det ju en sak, men annars använder man ju oftast inte en TV till färgkritiska saker så jag tycker det räcker med att enbart justera inställningarna på TV'n för att få en tillfredsställande bild.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
8K kanske är vettigt, men förmodligen väldigt sällan. Det är bara att räkna baserat på betraktningsavstånd och det mänskliga ögats upplösningsförmåga.
Det är väl bara de som har riktigt stora TV-apparater idag som har nytta av 8K. Det märkliga är ju att jag kan tycka att min HD TV (Samsung) på landet kan se väl så bra ut som min 4K TV hemma. Betraktningsavståndet är ungefär detsamma.


Det finns ju andra egenskaper i bilderna som också påverkar hur man upplever bildkvaliteten annat än själva upplösningen. Men jag har ju inte mer än 43 tum på mina TV-skärmar så det kanske är så pass litet att man inte ser någon jättestor skillnad i praktiken.
 

iSolen.se

Guest
Jo verkligen jag älskar det. Det var ju därför jag skaffade min A7r en gång i tiden. Men jag gör det mest i min RAW-konverterare. TV-apparaterna funkar inget vidare med fullstora bilder. Det blir väl segt tycker jag. TV-apparaterna verkar inte ha någon vidare bra processorkraft ännu.
Zoomar gör man t ex med någon mediespelare, jag tycker det är trevligt att kunna zooma in på någon del, det är bättre än att peka och blir tydligt för alla. Det går blixtsnabbt och det borde det göra i din teve också, bilden är ju redan där.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, men det kräver en motor som vrider på teven. Det finns kanske?

Att vrida bilden rätt i bildvisaren borde inte vara ett problem alls. Det kan göras med ett knapptryck. Eller att en gång för alla ställa in bildvisaren så att den alltid visar bilder liggande (som då blir stående om man vrider på teven).
 

iSolen.se

Guest
Jo, men det kräver en motor som vrider på teven. Det finns kanske?

Att vrida bilden rätt i bildvisaren borde inte vara ett problem alls. Det kan göras med ett knapptryck. Eller att en gång för alla ställa in bildvisaren så att den alltid visar bilder liggande (som då blir stående om man vrider på teven).
Det stämmer, jag har, i alla fall tidigare använt en Playstation som bildvisare, blixtsnabb på bläddra, rotera och zooma.

Och jag har faktiskt sett skärmbilder vrida sig 90 grader moturs när skärmen vreds 90 grafer medurs.

Fortfarande ingen knapp dock :)
 

lonian

Aktiv medlem
Störst på OLED är LG, men Samsung, Philips, Sony med flera säljer också OLED. Själv köpte jag en Philips.

Observera att Samsung säljer både OLED och LCD:er som de kallar QLED.
Visa gärna vilken Samsung tv som har Oled. Såg just ett youtubeklipp som förklarar att samsung enbart använder oled i smartphones numera eftersom de oroar sig för burn ins.
 

afe

Aktiv medlem
Störst på OLED är LG, men Samsung, Philips, Sony med flera säljer också OLED. Själv köpte jag en Philips.

Observera att Samsung säljer både OLED och LCD:er som de kallar QLED.
Jag köpte själv en Philips 65" Oled i veckan och tycker den är fantastisk för stillbild, spel och film. Visst finns det säkert bättre men den är ljusår bättre än min snart tio år gamla Sony (som var riktigt vass när den var ny)
 

lonian

Aktiv medlem
Fredagsmorgon skall jag köpa Samsungs Qe55q8FN för 12990:- på Elgiganten . Q9:an är Samsungs toppmodell från 2018 med 2000 nits, och Q8;an är inte långt ifrån, nämligen med 1500 nits. Lär passa fint i ett rum med många fönster. Oled är bra för mörkare rum med sina 800 nits.
Jag tycker priset var rätt bra just nu då den gått ner 9000kr i pris, men jag har hållit ögonen på Q8 i ett halvår nu i princip.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Zoomar gör man t ex med någon mediespelare, jag tycker det är trevligt att kunna zooma in på någon del, det är bättre än att peka och blir tydligt för alla. Det går blixtsnabbt och det borde det göra i din teve också, bilden är ju redan där.
Ja MAN gör tydligen det men inte jag. Jag har gjort det jag med men upptäckt att previewrenderingen i DxO Photolab är bättre än alla de viewers jag använt hittills och bara för att nämna några så är de som funnits i mina versioner av Windows sämre. Windows har ofta märkligt nog varit en stående besvikelse - varför kan inte de med alla sina pengar få till något bättre. Har använt andra också såsom Irfan view och den viewer jag länge föredrog var den som fanns med Nero Burning ROM men efter att man fick "lens correction"- skärpningen i Photolab, så tycker jag inte att jag sett något som jag tyckt varit bättre. Men det är ju som det mesta en smaksak.

Det går i min TV också. Jag har en modern LG 4K TV, så visst går det men varken TV:n eller Windows Foto använder ju mina inbakade Spyder-skärmprofiler så vill jag se det på bästa sätt så kör jag hellre på min 4K skärm jag bildbehandlar med. Om jag skulle köra fullstora JPEG-bildfiler i min TV (har testat det) så är inte processorkraften tillräcklig för att bildväxlingen ska bli njutbar. Det går alldeles för segt. På TV kör jag bara det format jag nu standardiserat på och det är UHD/4K och då har vi ju 8 MP istället för exv. mina 36 MP jag kan hantera i DxO Photolab. Vad skulle det vara för poäng att göra sånt i TV:n för mig tycker du?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köpte själv en Philips 65" Oled i veckan och tycker den är fantastisk för stillbild, spel och film. Visst finns det säkert bättre men den är ljusår bättre än min snart tio år gamla Sony (som var riktigt vass när den var ny)

Ja det är faktiskt jäkligt kul och bra. Innan jag skaffade 4K TV fick jag ständigt en massa gliringar av min fru som brukade säga: "Vad kul att du tar en massa bilder som jag aldrig får se! Särskilt de som du aldrig visar på våra barnbarn!" eller "Vad ska du med alla fotogrejer till när man aldrig får se några bilder!". "Åh tänk vad mycket annat vi kan köpa framöver när vi slipper lägga en massa pengar på alla fotogrejor som vi ändå inte har någon glädje av." eller varför inte "Varför har inte jag fått se bilderna då tog under senaste semesterresan?"


Det är ett tag sedan jag hörde såna gliringar nu! Har aldrig visat så många bilder för familjen och vänner sedan de "glada" projektordagarna med diavisning. 4K TV tror jag kan berika de flesta fotografers familjeliv vare sig man kör stillbild eller 4K video. Det ger ju en bildkvalitet som är enastående och något man bara kunnat drömma om för några år sedan.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag köpte själv en Philips 65" Oled i veckan och tycker den är fantastisk för stillbild, spel och film. Visst finns det säkert bättre men den är ljusår bättre än min snart tio år gamla Sony (som var riktigt vass när den var ny)

Har du bilderna på en USB-sticka och kollar på bilderna på det viset i TV:n. eller gör du på annat sätt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Samsung har även tagit fram en soundbar en sådan där lång limpa med högtalare åt alla håll och kanter, fjolårs modellen blev toppklassad av Ljud&Bild och årets nya ännu lite bättre och dyrare förstås, deras Qled 8K TV 65" kostar 50000 kr, men imponerade mycket, den scalar tydligen upp sämre material mycket bra så 8K gör nytta på det viset också, fast det nog kommer att dröja med 8K filmer.
 

iSolen.se

Guest
Ja MAN gör tydligen det men inte jag. Jag har gjort det jag med men upptäckt att previewrenderingen i DxO Photolab är bättre än alla de viewers jag använt hittills och bara för att nämna några så är de som funnits i mina versioner av Windows sämre. Windows har ofta märkligt nog varit en stående besvikelse - varför kan inte de med alla sina pengar få till något bättre. Har använt andra också såsom Irfan view och den viewer jag länge föredrog var den som fanns med Nero Burning ROM men efter att man fick "lens correction"- skärpningen i Photolab, så tycker jag inte att jag sett något som jag tyckt varit bättre. Men det är ju som det mesta en smaksak.

Det går i min TV också. Jag har en modern LG 4K TV, så visst går det men varken TV:n eller Windows Foto använder ju mina inbakade Spyder-skärmprofiler så vill jag se det på bästa sätt så kör jag hellre på min 4K skärm jag bildbehandlar med. Om jag skulle köra fullstora JPEG-bildfiler i min TV (har testat det) så är inte processorkraften tillräcklig för att bildväxlingen ska bli njutbar. Det går alldeles för segt. På TV kör jag bara det format jag nu standardiserat på och det är UHD/4K och då har vi ju 8 MP istället för exv. mina 36 MP jag kan hantera i DxO Photolab. Vad skulle det vara för poäng att göra sånt i TV:n för mig tycker du?
Du gör självklart som du vill men du har ju korrekt upptäckt att en teves inbyggda bildvisare inte duger så du har kapitulerat och handikappar alla dina bilder till 4K vilket jag tycker är väldigt synd. Zooma är trevligt och vad gör du om du snabbt vill klippa i en bild om alla bilder redan är klippta till 4K? Jag tycker det är en brott mot principen att man inte ska producera sina digitala bilder anpassade (upplösning, skärpning) för ett visst mediaformat för det ändrar sig hela tiden. Nog visar du bilderna i telefon ibland och där zoomar alla.

En mediaspelare, tex en gammal PS klarar jobbet galant och är på köpet en mycket trevlig upplevelse så blir du dessutom framtidssäker.
 
ANNONS