Annons

Bildvisning 4K TV eller projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Samsung har även tagit fram en soundbar en sådan där lång limpa med högtalare åt alla håll och kanter, fjolårs modellen blev toppklassad av Ljud&Bild och årets nya ännu lite bättre och dyrare förstås, deras Qled 8K TV 65" kostar 50000 kr, men imponerade mycket, den scalar tydligen upp sämre material mycket bra så 8K gör nytta på det viset också, fast det nog kommer att dröja med 8K filmer.
De som idag har nytta av det är bildvisare...typ vi :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har tidigare delat på nätverket men nu när jag håller på med video stoppar jag in en gammal SSD-disk som blivit över. Det finns en SATA-USB3 kabel som är billig.

Okej det fins flera sätt, hade en arbetskamrat som gillade film mycket, och för flera år sedan hade han med sig en hårddisk full med filmer när han åkte utomlands, gick tydligen bra att koppla in sådan, mins inte hur moderna dessa TV-apparater var nu, men det kanske gick med den där gamla kabeln med många stift vi hade förr till VHS-maskinerna Scartkabel var det visst det hette, men jag är inte säker, fans adaptrar även förr att dribbla med till kablar också, jag har ju visserligen 4 UHS-3 till min skärm från 2012.


När Datorer blev allt mer populära, så var det en del som gjorde bildspel med musik, men man hör inte så mycket om det i dag.
 

iSolen.se

Guest
Okej det fins flera sätt, hade en arbetskamrat som gillade film mycket, och för flera år sedan hade han med sig en hårddisk full med filmer när han åkte utomlands, gick tydligen bra att koppla in sådan, mins inte hur moderna dessa TV-apparater var nu, men det kanske gick med den där gamla kabeln med många stift vi hade förr till VHS-maskinerna Scartkabel var det visst det hette, men jag är inte säker, fans adaptrar även förr att dribbla med till kablar också, jag har ju visserligen 4 UHS-3 till min skärm från 2012.


När Datorer blev allt mer populära, så var det en del som gjorde bildspel med musik, men man hör inte så mycket om det i dag.
Någon SATA-Scartkontakt har jag inte sett det vore något det :)

Tror alla 4K apparater idag har både nätverksport och USB3 uttag så alla moderna möjligheter handlar bara om fantasi och vilja. Man kan med fördel också koppla en mediespelare eller pyttedator till en av HDMI-portarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Zooma är trevligt och vad gör du om du snabbt vill klippa i en bild om alla bilder redan är klippta till 4K? Jag tycker det är en brott mot principen att man inte ska producera sina digitala bilder anpassade (upplösning, skärpning) för ett visst mediaformat för det ändrar sig hela tiden.
Det beror väl på om man har en bildvisning för släkt och vänner eller om man vill detaljgranska bilder? Det senare är troligen inte släkt och vänner så intresserade av så om man bjuder in till bildvisning bör man nog ha färdigbeskurna bilder att visa.
 

iSolen.se

Guest
Det beror väl på om man har en bildvisning för släkt och vänner eller om man vill detaljgranska bilder? Det senare är troligen inte släkt och vänner så intresserade av så om man bjuder in till bildvisning bör man nog ha färdigbeskurna bilder att visa.
Det är väl just släkt och vänner som vill detaljgranska, "vem är det där" medan en okänd konstnärlig betraktare får titta på hela bilden utan zoommöjlighet.
 

PMD

Aktiv medlem
Det gäller att vara förutseende och producera sin bildvisning med sådant i tankarna. :)

Om det är en handfull personer på visningen så kan man nog komma undan med att pausa för detaljgranskning, men med hela tjocka släkten på besök går det knappast.
 

iSolen.se

Guest
Det gäller att vara förutseende och producera sin bildvisning med sådant i tankarna. :)

Om det är en handfull personer på visningen så kan man nog komma undan med att pausa för detaljgranskning, men med hela tjocka släkten på besök går det knappast.
Eller så låter man bli att producera bilder i croppad storlek så då kan man alltid zooma.

Att zooma med tex en PS3 tar några tiondels sekunder. Knappast något som bromsar flödet :)
 

PMD

Aktiv medlem
Men man behöver mer och bättre hårdvara (och kanske mjukvara) då.

Du har nog mer irriterande släktingar än vad jag har. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Men de tycks inte ha så värst mycket hämningar mot att bryta visningen med krav om detaljgranskning, om jag har förstått dig rätt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Eller så låter man bli att producera bilder i croppad storlek så då kan man alltid zooma.

Att zooma med tex en PS3 tar några tiondels sekunder. Knappast något som bromsar flödet :)

Fins det inte både 4K och bluray i en del av PS/X-box maskinerna det gjorde väl äldre TV moderna, dom köptes av vissa bland annat för BluRay möjligheten, man slog flera flugor i en smäll.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan vara knepigt med bildvisning också, när man tänker på Dia-bilderna man körde förr, det var syskon träffar med årlig visning och en del kunde snart börja jäspa och skruva på sig, kom barnen med piggnade dom till och dom bilderna behövde inte vara superbra, nära och kära bilderna blir mest populära, det skulle liksom betala sig, inte ödsla med bilder på träd om inte något barn hade klättrat upp i trädet och vinkade, då blev det succé, man växlade närbilder med gruppbilder och så vidare, på fjärrkontrollen fans pil-visning att peka med, brukade imponera när man vispade runt med den.
 

equa

Aktiv medlem
Blev en LG C8 55” till hyfsat svartfredagspris. Tog en stund innan färgerna satt där de skulle. Fråga mig inte i vilken generation undermeny jag hittade inställningen för blå färg men nu ser blåmesarna ut som de ska och skärpan är ju än bättre nu sedan jag fick bort skyddsplasten från fronten, ha, ha! Slideshowen i LR med musik och allt gick att köra via wifi utan något större hackande. Det verkliga lyftet var att kika på några 4K-filmer som ex-vis Planet Earth II, extended trailer, som finns på YouTube, oj, oj. Ändå har 4K endast 8 miljoner enligt sonyartesaniern Mark Galer... Nåväl ger ju croppningsmarginaler för fågelfoton. Glad att jag inte köpte projektor och duk. Tack alla för tips och råd!
 

iSolen.se

Guest
Blev en LG C8 55” till hyfsat svartfredagspris. Tog en stund innan färgerna satt där de skulle. Fråga mig inte i vilken generation undermeny jag hittade inställningen för blå färg men nu ser blåmesarna ut som de ska och skärpan är ju än bättre nu sedan jag fick bort skyddsplasten från fronten, ha, ha! Slideshowen i LR med musik och allt gick att köra via wifi utan något större hackande. Det verkliga lyftet var att kika på några 4K-filmer som ex-vis Planet Earth II, extended trailer, som finns på YouTube, oj, oj. Ändå har 4K endast 8 miljoner enligt sonyartesaniern Mark Galer... Nåväl ger ju croppningsmarginaler för fågelfoton. Glad att jag inte köpte projektor och duk. Tack alla för tips och råd!
Så rätt! Grattis!
 

Bengf

Aktiv medlem
Blev en LG C8 55” till hyfsat svartfredagspris. Tog en stund innan färgerna satt där de skulle. Fråga mig inte i vilken generation undermeny jag hittade inställningen för blå färg men nu ser blåmesarna ut som de ska och skärpan är ju än bättre nu sedan jag fick bort skyddsplasten från fronten, ha, ha! Slideshowen i LR med musik och allt gick att köra via wifi utan något större hackande. Det verkliga lyftet var att kika på några 4K-filmer som ex-vis Planet Earth II, extended trailer, som finns på YouTube, oj, oj. Ändå har 4K endast 8 miljoner enligt sonyartesaniern Mark Galer... Nåväl ger ju croppningsmarginaler för fågelfoton. Glad att jag inte köpte projektor och duk. Tack alla för tips och råd!

Kul och bra pris, Full HD genererar 1920X1080= 2miljoner. 4K 4ggr så mycket, som du skrev 8 miljoner. Kamera sensor 24mp 6000X4000.
 
ANNONS