Annons

Skaffa min "Första" DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Frazz3

Medlem
Hallå!

Jag är relativt ny på att fotografera sedan jag fick en gammal Canon AT-1 av min farfar i våras.
Jag har sedan i somras fått låna en EOS 1000D utav en kompis som det är dags att lämna tillbaka.
Därför vänder jag mig hit för att be om lite tips.

Jag har inte nischat in mig i någon typ av fotograffering, men är intresserad av att lära mig landskap- och stadsfotografi, men även lite porträtt.
Tanken är att skaffa en begagnad DSLR där jag kan fortsätta lära mig att fotografera, krav på video är inte så stort.
Jag gillar Canon men är inte emot att skaffa någon annan om det finns betydande fördelar.
Fördelen för mig med EF-S är att jag kan låna objektiv av några vänner.

Hittills har jag kollat lite på EOS 700D och EOS 60D.
Vad tror ni om dessa?
Och har ni några andra rekommendationer?

Värt att notera är att jag för tillfället studerar och inte har en allt för stor budget, men 3000-4000 för ett kamerahus bör inte vara några problem.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Din budget är väldigt låg. Kameror kostar stora pengar. Visst kan du få något för 3-4 000 kronor men inte mycket.

Du behöver ju både ett kamerahus och ett hyfsat objektiv. Du behöver nog komma upp i minst 10 000 kr för att få en hyfsat modern lösning.
Jag har en mycket gammal dSLR från 2005 och den kan fortfarande ta bra bilder.
Fast även för den och ett bra objektiv får du betala mera.
Man kan fortfarande ta bra bilder med kameran fast jämfört med en modern kamera som 5D MKIV är den inte så kul att hantera.
Här en bild från när jag hade alla mina moderna kameror liggande på båten i Kroatien och skulle ta bilder på ett barnbarns kalas. Då var jag tvungen att använda gamla bettan med 24-105/4 IS.
Det fungerar också. Fast jag har tagit 250.000 bilder med den kameran och hanteringen sitter i ryggmärgen.
Mitt råd är att du sparar lite längre och köper en modernare och enklare kamera.
En begagnad Fuji X-T2 med standardzoomen är nog ett bättre val. Fast du får då mer än dubbla din budget.
Min gamla bettan 1d MKIIN har jag av nostalgiska skäl och är inte mycket värd. Fast objektivet 24-105/4 IS kostar mer än din budget
Fast visst kan även den kombinationen producera godkända bilder.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3664891.htm
 

rronnbac

Aktiv medlem
Både 700D och 60D är alldeles utmärkta kameror för de pengarna de kostar och kitobjektivet som brukar följa med är faktiskt heller inte dåligt, särskilt om du har turen att hitta t.ex. en 700D med 18-55 STM. Om du kan hitta en 70D för 4000, vilket går med lite envishet så är den ännu bättre på i stort sett allt.

Ett par andra kameror som du kan titta på är EOSD 200D, som har en nyare sensor, bättre skärm, bättre autofokus för LiveView och filmning.

En spegellös Canon-kamera du kan titta på är EOS M100, med en adapter för EF-objektiv. Den har samma sensor som 200D, men är förstås spegellös, med de för- och nackdelar det har.
 

Frazz3

Medlem
Din budget är väldigt låg. Kameror kostar stora pengar. Visst kan du få något för 3-4 000 kronor men inte mycket.

Du behöver ju både ett kamerahus och ett hyfsat objektiv. Du behöver nog komma upp i minst 10 000 kr för att få en hyfsat modern lösning.
Jag har en mycket gammal dSLR från 2005 och den kan fortfarande ta bra bilder.
Fast även för den och ett bra objektiv får du betala mera.
Man kan fortfarande ta bra bilder med kameran fast jämfört med en modern kamera som 5D MKIV är den inte så kul att hantera.
Här en bild från när jag hade alla mina moderna kameror liggande på båten i Kroatien och skulle ta bilder på ett barnbarns kalas. Då var jag tvungen att använda gamla bettan med 24-105/4 IS.
Det fungerar också. Fast jag har tagit 250.000 bilder med den kameran och hanteringen sitter i ryggmärgen.
Mitt råd är att du sparar lite längre och köper en modernare och enklare kamera.
En begagnad Fuji X-T2 med standardzoomen är nog ett bättre val. Fast du får då mer än dubbla din budget.
Min gamla bettan 1d MKIIN har jag av nostalgiska skäl och är inte mycket värd. Fast objektivet 24-105/4 IS kostar mer än din budget
Fast visst kan även den kombinationen producera godkända bilder.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3664891.htm
Tack för svar :)

Fast ett okej begagnat kamerahus kostar väl inte jättemycket?
Jag är inte ute efter någon proffsutrustning utan något i nybörjar-/entusiastsegmentet.
Att objektiv kostar en del har jag förståt, men det kan jag låna tills jag har råd att köpa något eget bättre som jag vill ha.
 

Frazz3

Medlem
Både 700D och 60D är alldeles utmärkta kameror för de pengarna de kostar och kitobjektivet som brukar följa med är faktiskt heller inte dåligt, särskilt om du har turen att hitta t.ex. en 700D med 18-55 STM. Om du kan hitta en 70D för 4000, vilket går med lite envishet så är den ännu bättre på i stort sett allt.

Ett par andra kameror som du kan titta på är EOSD 200D, som har en nyare sensor, bättre skärm, bättre autofokus för LiveView och filmning.

En spegellös Canon-kamera du kan titta på är EOS M100, med en adapter för EF-objektiv. Den har samma sensor som 200D, men är förstås spegellös, med de för- och nackdelar det har.
70D verkar vara något som passar mig med, får väl ha lite is i magen bara :)
Har inte hunnit få någon uppfattning av 200D, men kanske ska ta och kolla på den lite mer.
Har spanat lite på spegellös, men det jag saknar lite på den är en viewfinder (kanske lite nördig, men vill gärna ha det)

Tack för tipsen!
 

nivas

Aktiv medlem
Tack för svar :)

Fast ett okej begagnat kamerahus kostar väl inte jättemycket?
Jag är inte ute efter någon proffsutrustning utan något i nybörjar-/entusiastsegmentet.
Att objektiv kostar en del har jag förståt, men det kan jag låna tills jag har råd att köpa något eget bättre som jag vill ha.
Helt rätt, du får väldigt mycket för pengarna - även för små pengar.
Bra om du kan hålla dig till ett märke som dina vänner har - då blir det ju så mycket enklare att låna prylar efter behov utan att behöva investera. De flesta kameror som har kommit ut på marknaden under de senaste 10 åren är fortfarande bra, försök att pejla in skicket.

Jag gjorde en snabbsökning på tradera, och från omkring 1400-1600:- kostar en skaplig EOS med kit-objektiv.
 

gamleJ

Aktiv medlem
70d var min tanke också. Det finns en på blocket för 4000kr just nu om du missat :).
Angående sökare så är det allt annat än nördigt. Sökare, större sensor och att kunna använda olika linser är de stora anledningarna till att inte nöja sig med mobilen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror absolut att man kan få ett vettig begagnad kamera för den budget som TS har. Att det inte är "modern" lär inte synas på majoriteten av bilderna som tas. jag har bara koll på Canon och där har utvecklingen gått rätt sakta framåt utan några revolutionerande språng.

Jag har fortfarande min 400D och 40D liggande i lådan - hanteringsmässigt tycker jag inte det är så mycket som skiljer mot min 5DmkIV även om den senare förstås levererar bättre bilder och har väldig mycket mer finesser. Grunderna är precis de samma.

Nu vet jag inte vilken ekonomi TS har, men kanske krävs det många månader, kanske år för att spara i hop till en dubblering av budgeten. Det låter ju trist att vänta med köp till dess. Nej, slå till redan nu så du kan ut och fota!

Om man vill köpa beg från butik så såg jag att Cyberphoto.se har en 60D för 2.300. En 200D säljs ny för 4.000:-. Vet inte hur konkurrenskraftiga dessa priser är men det visar i alla fall att det går att köpa hyfsade hus inom budget.

Söker man på Canon EOS här på fotosidan kommer det ju upp massor av annonser med hus (och paket) som är inom budget som skulle fungera.
 

Frazz3

Medlem
70d var min tanke också. Det finns en på blocket för 4000kr just nu om du missat :).
Angående sökare så är det allt annat än nördigt. Sökare, större sensor och att kunna använda olika linser är de stora anledningarna till att inte nöja sig med mobilen.
Den ska jag ta och leta upp, men den är inte i Stockholmn antar jag? :p
Tack för tipset!
 

Frazz3

Medlem
Jag tror absolut att man kan få ett vettig begagnad kamera för den budget som TS har. Att det inte är "modern" lär inte synas på majoriteten av bilderna som tas. jag har bara koll på Canon och där har utvecklingen gått rätt sakta framåt utan några revolutionerande språng.

Jag har fortfarande min 400D och 40D liggande i lådan - hanteringsmässigt tycker jag inte det är så mycket som skiljer mot min 5DmkIV även om den senare förstås levererar bättre bilder och har väldig mycket mer finesser. Grunderna är precis de samma.

Nu vet jag inte vilken ekonomi TS har, men kanske krävs det många månader, kanske år för att spara i hop till en dubblering av budgeten. Det låter ju trist att vänta med köp till dess. Nej, slå till redan nu så du kan ut och fota!

Om man vill köpa beg från butik så såg jag att Cyberphoto.se har en 60D för 2.300. En 200D säljs ny för 4.000:-. Vet inte hur konkurrenskraftiga dessa priser är men det visar i alla fall att det går att köpa hyfsade hus inom budget.

Söker man på Canon EOS här på fotosidan kommer det ju upp massor av annonser med hus (och paket) som är inom budget som skulle fungera.
Lite den tanken jag har, jag behöver ingen toppmodern kamera utan npågot jag kan fortsätta utvecklas med.
Har studerat färdigt om två och ett halft år och då bör jag ha råd att uppgradera till något bättre :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Både 700D och 60D är alldeles utmärkta kameror för de pengarna de kostar och kitobjektivet som brukar följa med är faktiskt heller inte dåligt, särskilt om du har turen att hitta t.ex. en 700D med 18-55 STM. Om du kan hitta en 70D för 4000, vilket går med lite envishet så är den ännu bättre på i stort sett allt.

Ett par andra kameror som du kan titta på är EOSD 200D, som har en nyare sensor, bättre skärm, bättre autofokus för LiveView och filmning.

En spegellös Canon-kamera du kan titta på är EOS M100, med en adapter för EF-objektiv. Den har samma sensor som 200D, men är förstås spegellös, med de för- och nackdelar det har.
Om bra sökare är viktigt skullle jag undvika tresiffriga Canon modeller som t.ex. 200D. Dessa har pentamirror sökare istället för ett riktigt prisma. Borde inte vara svårt att hitta 70D eller 60D hus inom budget.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Den ska jag ta och leta upp, men den är inte i Stockholmn antar jag? :p
Tack för tipset!
Det borde inte vara problem att hitta en 70D för 4 000 även i Sthlm. Pruta. Modellen blev ersatt av 80D för snart tre år sedan och kostade mot slutet av sin livstid drygt 7 000 kr ny. Jag hade idag inte betalat en krona över 4 000 för en begagnad.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det borde inte vara problem att hitta en 70D för 4 000 även i Sthlm. Pruta. Modellen blev ersatt av 80D för snart tre år sedan och kostade mot slutet av sin livstid drygt 7 000 kr ny. Jag hade idag inte betalat en krona över 4 000 för en begagnad.
Jag följer begagnatmarknaden ganska noga och det är inte många gånger jag sett en 70D för mindre än 4000, normalt sett ligger de på från 4000:- och uppåt för enbart hus, och förstås lite mer än så om det är objektiv etc med i paketet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag följer begagnatmarknaden ganska noga och det är inte många gånger jag sett en 70D för mindre än 4000, normalt sett ligger de på från 4000:- och uppåt för enbart hus, och förstås lite mer än så om det är objektiv etc med i paketet.
Rajala har flera stycken för 4 kkr. Skicket får väl dock kontrolleras på plats eftersom de inte har några bilder på mesta.
 

PMD

Aktiv medlem
Har spanat lite på spegellös, men det jag saknar lite på den är en viewfinder (kanske lite nördig, men vill gärna ha det)
Det gör du rätt i. En sökare gör fotograferingen mycket trevligare.

Det finns spegefria kameror med sökare. Jag tror nog att de flesta spegelfria kameror har sökare numera. Dessa sökare är dock elektroniska, dvs de fungerar som skärmen på baksidan av kameran, fast man tittar i ett okular.

Kvaliteten på elektroniska sökare har dock gått stadigt framåt under de senaste åren, så om man är kräsen bör man inte köpa en alltför gammal sådan kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag följer begagnatmarknaden ganska noga och det är inte många gånger jag sett en 70D för mindre än 4000, normalt sett ligger de på från 4000:- och uppåt för enbart hus, och förstås lite mer än så om det är objektiv etc med i paketet.
Det är väl begärda priser du har sett?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är väl begärda priser du har sett?
Så är det förstås, men man ser på spridningen och hur snabbt de försvinner hur väl det motsvarar det verkliga priset. Tradera är också en bra indikation, men visst, det är säkert möjligt att hitta även under det med lite tålamod
 

PMD

Aktiv medlem
På Tradera kan man söka bland avslutade annonser, vilket bör ge en lite bättre bild av prisnivån. Åtminstone om det finns tillräckligt många avslutade annonser.
 

Frazz3

Medlem
Tack för tipsen

Vill bara säga tack för alla tips, det blev en 70D som jag köpte på Rajala.
Jag hade turen att hitta ett kamerahus med 5000 exponeringar som var prissänkt från 4000 till 3000 då de hade för många begagnade på lager :)
Nu börjar jakten på objektiv! :)
 
ANNONS