Annons

Testar ni objektiven innan ni köper dem ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du kan alltid hyra den på SC i Malmö, om du behåller den (köper) drar av det summa du betalat för hyra.
Det låter ju som ett verkligt bra upplägg. Jag brukar alltid testa i butiken med eget stativ, egna kamerahus och testark men det kan bli fel ändå som när jag köpte mitt Sony 24-105 G. Det var fel på det så jag fick ett nytt men jag fick vänta flera månader då Sony inte kunde leverera då efterfrågan var för stor. En hel serie var defekta som Sony levererat.
 

iSolen.se

Guest
Är med på hur du tänker där. Jag väger(!) dock in även det när jag lyssnar på andra. Det är sällan jag inte fått svar på mina frågor efter att ha pratat med kollegor och/eller tittat på kompetent utförda tester.
"alla" sa att 14-24 var klumpig, känslig och tung, inte gick att sätta filter på, och att en 16-35 var mycket mer användbar.

Sant men hanterbart...och den är fortfarande underbar. Ångrar bara att jag lyssnade och inte köpte den på en gång. Så nu har jag bägge.
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
Det låter ju som ett verkligt bra upplägg. Jag brukar alltid testa i butiken med eget stativ, egna kamerahus och testark men det kan bli fel ändå som när jag köpte mitt Sony 24-105 G. Det var fel på det så jag fick ett nytt men jag fick vänta flera månader då Sony inte kunde leverera då efterfrågan var för stor. En hel serie var defekta som Sony levererat.
Låter som ett himlans projekt de dära! Bra grej de där med att ta med stativet, kan va värt l notera om stativ plus huvud klarar den nya vikten o balansera det väl!
 

Outdoors_Andy

Aktiv medlem
"alla" sa att 14-24 var klumpig, känslig och tung, inte gick att sätta filter på, och att en 16-35 var mycket mer användbar.

Sant men hanterbart...och den är fortfarande underbar. Ångrar bara att jag lyssnade och inte köpte den på en gång. Så nu har jag bägge.
Kan ej gå fel med lite extra i sitt arsenal! Förutom hålet i plånboken kanske..
 
Låter som ett bra alternativ, personligen som ny inom foto världen, så har jag inte lärt känna så många människor ännu, sen tycker jag det kan vara svårt att bilda ett bra intryck genom att läsa och titta på recessioner då ofta (inte alltid) är det att personen är lojal mot en specifik tillverkare och drar ner betyget på det vis eller även på andra hållet totalt prisar något som kanske inte alls är så bra som det sägs.
Om du inte har kontakterna personligen skulle jag rekommendera några personer på Youtube: Jared Polin, Fstoppers, Ted Forbes och Tony/Chelsea Northrup.



www.bilderavmig.se
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Låter som ett himlans projekt de dära! Bra grej de där med att ta med stativet, kan va värt l notera om stativ plus huvud klarar den nya vikten o balansera det väl!
Det är så pass mycket pengar ofta att jag aldrig bara handlar och handlar jag objektiv numera så handlar jag i en lokal affär och aldrig över nätet. Måste säga att både Kameradoktorn och Scandinavian har skött sig verkligt toppen med de problem jag haft med grejor jag köpt hos dem.

Men ännu viktigare är att jag verkligen avskyr AF-problem så jag tar faktiskt inga risker om jag kan undvika och det gäller faktiskt spegellösa system också. Dessa är mycket säkrare och mindre problemutsatta när det gäller AF-problem men det finns faktiskt fortfarande objektiv som inte funkar som de ska. Det visar ju just återkallningen av dessa 24-105/4 Sony G. Zoomar som inte är koncistenta över zoomområdet för att de exv. inte centrerar är fortfarande ett problem som Roger Cicala pekat på och det kan vara väldigt svårt att få koll på även om man testar i butik. Jag är dock övertygad om att många skulle avslöjat de tidiga dåliga Zeiss-zoomar till Sony E som bl.a. även jag drabbats av - för de var så usla att de inte gick att missa.

Till de som funderar på att köpa den mycket populära 24-105:an begagnad, så kan jag tipsa om att det faktiskt finns ett offentligt publicerat spann av tillverkningsnummer som Sony själva publicerat. Det är ju bra att undvika dessa eller kolla att säljaren faktiskt tagit hand om dessa problem.
 
ANNONS