Annons

Köpa mellanformatare 2019

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jonas, jag har testat det allra mesta i mellanformatsväg. Det finns många olika kameror/system som är bra. Det man behöver veta för att ge tips är:

1. Prisklass? 2.000 kr 5.000kr 10.000 kr eller 15.000kr?
2. En delvis automatisk kamera eller en helt manuell kamera?
3. Har du några tankar kring filmformat? Kvadratiskt? Stående? Liggande?
1. Hade tänkt mig max 20 tusen men har egentligen inte funderat så mycket
2. Vad menar du med manuell eller automatiskt mätare, filmfeamtning?
3. Det har jag faktiskt inte funderat på
 

martinot

Aktiv medlem
1. Hade tänkt mig max 20 tusen men har egentligen inte funderat så mycket
2. Vad menar du med manuell eller automatiskt mätare, filmfeamtning?
3. Det har jag faktiskt inte funderat på
FYI: Du har undvikit att svar på frågan varför du vill köra med film (det du kallar analogt) framför sensor (det du kallar digitalt)?

Absolut inget måste att svara på, eller något som helst fel med att fota med kemisk film; var bara lite nyfiken på varför. 🙂
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
FYI: Du har undvikit att svar på frågan varför du vill köra med film (det du kallar analogt) framför sensor (det du kallar digitalt)?

Absolut inget måste att svara på, eller något som helst fel med att fota med kemisk film; var bara lite nyfiken på varför. 🙂
Svarade i inlägg #14


Blev inspirerad då jag såg några bilder tagna med film. Tänkte att det skulle vara kul att använda det. Gillar främst övergången tillhögdagrarr på film. Blir aldrig det digital överexponerade känslan.
 

martinot

Aktiv medlem
Blev inspirerad då jag såg några bilder tagna med film. Tänkte att det skulle vara kul att använda det. Gillar främst övergången tillhögdagrarr på film. Blir aldrig det digital överexponerade känslan.
Tycker själv att det är just där moderna sensorbaserade MF-kameror överglänser FF/småbild och APS.

Så är det främst det du är ute efter (och inte själva retrogrejen med att framkalla film) så skulle jag om jag var dig absolut kika på lite av dagens MF-kameror och jämföra själv.

Så se gärna bilder tagna med moderna MF innan du bestämmer dig. 🙂
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Tycker själv att det är just där moderna sensorbaserade MF-kameror överglänser FF/småbild och APS.

Så är det främst det du är ute efter (och inte själva retrogrejen med att framkalla film) så skulle jag om jag var dig absolut kika på lite av dagens MF-kameror och jämföra själv.

Så se gärna bilder tagna med moderna MF innan du bestämmer dig. 🙂
Skrattade lite först, men kollade lite - man kan nog få tag på en Pentax 645D med normalobjektiv för ungefär trådstartarens budget! I Danmark verkar det t ex finnas en.
Enklare (och billigare i längden) än att pyssla med analogt material, även om jag nog kan sakna det ibland.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu har jag nog bestämt mig för att kolla in Hasseblad 500 -serien.

Finns det någon som bättre än den andra och någon man ska undvika?

Behöver ingen, ljusmätare eller elektronik men bra om den fungerar med en studioblixt så synckontakt eller sko vore bra.

Vilket magasin ska man satsa på? Verkar finnas en uppsjö





Någon som vet varför denna Hasselblad_500ELX bara kostar 2000?
Scam eller skräp? den tidigare i tråden låg på 14000 kr det var 500cm

https://www.blocket.se/lund/Hasselblad_500ELX_86761387.htm?ca=11&w=3
 

vifra

Aktiv medlem
Någon som vet varför denna Hasselblad_500ELX bara kostar 2000?
Scam eller skräp? den tidigare i tråden låg på 14000 kr det var 500cm

https://www.blocket.se/lund/Hasselblad_500ELX_86761387.htm?ca=11&w=3
För att den har speciella batterier och speciell laddare. Fanns en ombyggnadssats för dom så dom kunde ta vanliga AA batterier. Men den är nog svår att hitta idag.
Däremot kan du hitta 553ELX eller 555ELD, som tar vanliga AA-batterier till lägre kostnad än 500/501 kameror. Du får betala för att släpa på ett tungt hus som kräver batterier för att fungera.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Nu har jag nog bestämt mig för att kolla in Hasseblad 500 -serien.

Finns det någon som bättre än den andra och någon man ska undvika?

Behöver ingen, ljusmätare eller elektronik men bra om den fungerar med en studioblixt så synckontakt eller sko vore bra.

Vilket magasin ska man satsa på? Verkar finnas en uppsjö
Undvik ELX, de är batteriberoende (därav priset)
Kör på de klassiska modellerna 500C (ej utbytbar mattskiva) eller 500C/M (utbytbar mattskiva. Båda är fantastiska konstruktioner. C/M brukar vara något dyrare,
(Det finns även 500C-modeller som egentligen är C/M, alltså med utbytbar mattskiva. Jag har en sådan).

Bakstycket man vill ha är A12.
Bakstycke C12 är en äldre variant som är något krångligare att ladda men funkar fint den också.
C16 eller A16 används om man vill fotografera 6x4.5-format. Då behöver du även en maskram till sökaren, finns att hitta rätt billigt på eBay.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap

PMD

Aktiv medlem
Nu har jag nog bestämt mig för att kolla in Hasseblad 500 -serien.

Finns det någon som bättre än den andra och någon man ska undvika?
Från och med 500C/M är mattskivan bättre (och utbytbar). De äldre 500C är dock billigare (just därför, förmodar jag). En 500C med ett 800mm planar f/2.8 och ett 12-magasin bör gå att hitta för 5-6000 kr.

Vilket magasin ska man satsa på? Verkar finnas en uppsjö
C12 eller A12. Det är ingen idé att köpa ett 24-bildersmagasin eftersom 220-film inte längre tillverkas (sist jag kollade var det så, åtminstone).
 

vifra

Aktiv medlem
500 är bra, äldst och billigast
501 är mycket bra, lite dyrare
503 är nyast, bäst och dyrast.

Objektiven följer samma mönster.
C objektiv undvik, svåra att serva,
CF objektiv
CFi/CFE objektiv


Alla tre modellerna är bra kameror. Som vanligt är skicket avgörande för vad man betalar. Kolla att kamerahusets ljusridå fungerar och är tät.. Satsa på nyare bakstycken A12 eller ännu hellre E12.

Kombinationen 503+CFE blir dyrt.
500 + 80mm C borde gå att hitta för runt 4.000kr.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är det viktigt att kunna byta mattskivan?

"kamerahusets ljusridå fungerar och är tät." Hur kollar man det enklast om man är ute hos någon?
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Ah nej har inget behov av batteridriven. Tack då ska jag satsa på 500c eller cm
Finns också en 501 och 503 men de kanske också är kassa?


Finns det någon riktlinje vad det är värt att betala har sett

500c för för runt 5000kr
Precis. En Hasselblad 500C med planar 80mm 2.8 brukar gå för omkring 5.000 kr i fungerande skick.
Köper du en 500C är det väldigt viktigt att du kollar mattskivan ordentligt. Repor eller andra defekter i sökaren kan vara rätt irriterande när man fotograferar.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Är det viktigt att kunna byta mattskivan?
Jag anser det. Jag började med en 500C men bytte upp mig till en med utbytbar mattskiva just för att få lite mer valmöjlgheter och kvalitet gällande sökaren.

"kamerahusets ljusridå fungerar och är tät." Hur kollar man det enklast om man är ute hos någon?
Du kan testa ridån utan optik och se att den öppnar och stänger snabbt och snärtigt. Veva fram med spaken och tryck av samtidigt som du kollar in i kamerahuset (utan optik på). Segar ridån måste den smörjas. Använd din mobiltelefons lampa för att lysa igenom ridån och kolla att den håller tätt (när den är stängd).

Ljustätningen i bakstycket kan också behöva bytas, men det är sådant man får räkna med och inget som påverkar priset nämnvärt, anser jag iaf.
 

PMD

Aktiv medlem
Satsa på nyare bakstycken A12 eller ännu hellre E12.
På en 500C eller C/M tror jag inte att man har så mycket nytta av ett E12-magasin jämfört med ett A12.

Kombinationen 503+CFE blir dyrt.
Ett CFE-objektiv är lite onödigt på en 500C eller C/M såvida man inte planerar att skaffa en 200-serie-kamera så småningom.

500 + 80mm C borde gå att hitta för runt 4.000kr.
Jag tror tyvärr att det är lite lågt räknat nuförtiden. Begagnade filmkameror har blivit lite dyrare rent allmänt de senaste åren och Hasselbladare är inte immuna mot det.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
500 C/M är en klassiker som det finns många av. Även 2000 FC/M är fin (ridåslutare, spegeln återgår till sökarläge utan att du behöver dra fram film etc) men kräver batteri till ridåslutaren.

När det gäller magasin är det A12 i fösta hand. 12 bilder på en rulle 120-film. A16 klämmer in 16 6x2,5cm-bilder (alltså 645-formatet, lite poänglös att croppa tycker jag) och A24 är för rullfilm 240 (dubbelt så lång som 120, har jag inte sett sen Fälldin vara statsminister). Mot slutet kom magasin med elektrisk anslutning mot huset, inget du har nytta med en 500 C/M.

EDIT: Sen på bollen, många andra har svarat...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag anser det. Jag började med en 500C men bytte upp mig till en med utbytbar mattskiva just för att få lite mer valmöjlgheter och kvalitet gällande sökaren.



Du kan testa ridån utan optik och se att den öppnar och stänger snabbt och snärtigt. Veva fram med spaken och tryck av samtidigt som du kollar in i kamerahuset (utan optik på). Segar ridån måste den smörjas. Använd din mobiltelefons lampa för att lysa igenom ridån och kolla att den håller tätt (när den är stängd).

Ljustätningen i bakstycket kan också behöva bytas, men det är sådant man får räkna med och inget som påverkar priset nämnvärt, anser jag iaf.


Tack, då ska jag kolla det där.
 
ANNONS