Annons

Någon som har lust att ta en par bilder på sin Lowepro S&F Rover Light?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Funderar på att inhandla denna, men bilderna som bla finns på Lowepros egen hemsida visar ju inget av innanmätet.
Svårt att få grepp om hur hur man tex kommer åt
kamerautrustningen, hur stor del den upptar, var facken för tex fika och lite kläder finns och hur själva kameradelen är uppbyggd.

Kanske finns någon här som har ork att lägga in en par bilder så känns det inte som man köper grisen helt nere i säcken i alla fall.

//Jocke
 

martinl

Aktiv medlem
Enligt Lowepros katalog ska det vara samma design som Rower AW, för vilken de visar en sprängskiss. Skissen verkar dock inte finnas på hemsidan, men kanske på någon återförsäljares hemsida? Kameradelen påminner på skissen om en vanlig axelväska med tre vertikala fack där kameran ligger uppepå avdelarna med den monterade linsen ner i mittfacket.

Annars kan du maila Lowepro i Sverige och be om en katalog, de brukar annonsera i Foto.

/Martin
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag har en Rover light men jag har inte tillgång till nån digitalkamera. Eller rättare sagt, jag har tillgång till digitalkamera men inte på det stället där väskan finns :)

Men kamerafacket är i grunden en axelväska med löstagbar inredning. Det går att klämma ner det mesta där i.
Ï kameradelen får jag enkelt ner två kamerahus, 24/2.8, 35/2.8, 50/1.4, 50-135/3,5 och 200/4 plus mellanring och 2xTc. Jag får ner kamerahusen med objektiv monterat på dem samtidigt (något av de små objektiven alltså).

Vi behov går också en makrobälg ner men då måste jag montera bort objektivet på ett av kamerahusen.

Den största nackdelen med Rover lighten är bristen på mindre fack. Det finns två "nätfack" på utsidan som funkar bra till filmförvaring, två mindre fack på utsidan med dragkedja. De är lagom stora att klämma ner ett regnskydd i (jag har köpt till Lundhags 30l regnskydd som passar bra). Ett fack finns också i den övre delen, men det är egentligen bara det sistnämnda som är ett regelrätt förvaringsfack.
 

påhittat

Aktiv medlem
Sorry

Har väskan men ingen bild.
Bäst är om du kan se och känna på den.

Det är en dag-säck eller tur-säck, med en massa remfästen för extra saker.

Min F90 med 28-105 mm monterad. Även SB 28, 50mm lite film får plats i botten av säcken.

Samtidigt får en 1L termos, mackor och en tunn tröja plats i toppen.

Det sitter ett mellan lock mellan kamera botten och "tröj" toppen. Du kommer åt kameran genom att öppna en dragkedja som går nästan runt hela säcken.
Mellan-locket som sitter fast med karborrband kan du ta bort då får man plats med ett lägre objektiv, ca 50 cm högt utrymme i säcken, men då kan du glömma termosen.

Den passar min rygg, stativet sitter alltid i mitten vilket är bra.

Men tyvär ingen bild.
 

mille

Aktiv medlem
Tyvärr ingen bild, verkar som om bara analogfotografer har den här ryggan ;-).

Jag har tagit två s/v bilder av mitt exemplar så har ingen försett dig med bilder vid veckans slut så har jag säkert fått mina framkallade och kan scanna dem.

I tillägg till ovanstående omdömen kan nämnas att ryggan passar bäst till korta ryggar. För mig (1,83) sitter den riktigt illa.

Du har säkert sett det redan men det finns fler recensioner här på fotosidan av Rover Light.

/Mille
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Och en sista. Be mig inte om fler, hade jag insett hur mycket tid det skulle ta att damma av min gamla camera digitalis skulle jag inte gett mig in på det. Men en nätadapter och en nollmodemkabel senare fick jag i alla fall fram tre sunkiga bilder :)
 

Bilagor

  • 32.8 KB Visningar: 436

Olle

Aktiv medlem
Sinuslinus skrev:

Den största nackdelen med Rover lighten är bristen på mindre fack.
Det kanske bör påpekas att man kan montera diverse småväskor i S&F-serien på avbärarbältet.

Problemet är kanske att om man har samma imponerande midjemått och rygglängd som jag så kanske vissa tillbehörsväskor hamnar nånstans på ryggen eller strax under armhålorna.

För dom som är någorlunda smala och inte har för lång rygg bör det nog passa hyfsat.
Kort rygg bör man också ha om man vill att avbärarbältet skall hamna på höften och inte i midjan.

Olle
 

Joa

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla svar och tack för ditt engagemang Jim. Nu har du ju digitalen i gång i alla fall

Det känns som denna säck passar mina behov ypperligt.
Att jag bara är 1.70 verkar ju bara vara en fördel denna gång

//Jocke
 
ANNONS