Annons

Eos 6D eller spegelfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Fotointresset börjat komma tillbaka efter några år med endast iPhonekameran, och en Nex 5n som samlat damm.

Jag har tidigare ägt ett gäng EOS-kameror däribland 450d, 30d, 1d och 5d men köpte mig en Nex 5n senast för att ha en mindre kamera jag alltid kan ha med mig.

Tyvärr så blev det mer så att Nexen kändes som en Leksand jämfört med en "riktig" kamera vilket resulterade att jag fotade mer med min iPhone istället.
En sökare inhandlades till min Nex men situationen ändrades inte för det.

Nu har jag beslutat mig för att sälja all utrustning och börja om på nytt!

Det jag fotar är: resa (backpacking och lite äventyr), barn samt mat.
Det jag värdesätter: en kamera som är rolig att fota med (älskade min leica m6 och eos 5d). Att det finns ljusstarka objektiv med fast brännvid och små till storleken. Wi-fi är ett måste. Video är ett plus men 4K är inget måste.

Jag har kvar ett 24-105L och 50 1.8 från canontiden men kan absolut sälja dessa vid systembyte.

Så, ska jag köpa 6d eller spegellöst, och vilket märke/modell gäller då?

Budget för kamera är väl runt 10-13k ink moms och sen kan jag väl lägga kanske 5k på objektiv direkt vid kamerainköp.

Tack på förhand!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tror du redan känner till alla argument för/vs mot spegel/spegellöst, så jag tänkte bara säga vad jag tycker om min 6D:

För att vara fullfformat DSLR är det en liten och lätt kamera, men den har jäkligt skön ergonomi (subjektivt, men ändå) och jag uppskattar verkligen den enorma batteritiden och att den har wifi. Reser du mycket så borde du uppskatta att den har GPS.

AF-systemet är mkt enkelt, så det är ingen action-kamera, men trots det har jag sällan eller aldrig problem med det, inte minst för att centerpunkten är mkt känslig och fungerar bra i svagt ljus.

När jag reser med den använder jag antingen ett 24-70 f/4, eller ngn kombo av fasta objektiv, från Voigtländer 20mm, EF 28 f/2.8, EF 35mm f/2, EF40 mm f/2.8, EF 50 f/1.8 STM, EF 85mm f/1.8

Skulle jag tvingas att välja bara ett så skulle det bli EF 40, som känns som ett normalobjektiv, men är lite mer praktiskt än 50mm.

Det går ju också att kombinera med t.ex. ett 70-300, så har man en völdigt flexibel kombo.

6D är inte perfekt, men trots det kan jag säga att jag älskar den.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Låter somomFuji vore något för dig. Annars så är väl 6D överlägset sett till bildkvalitet.
Annars en Nikon D7200 med Nikons mycket fina serie av 1,8 objektiv plus deras 70-200 2
4,0
 

billyskate

Aktiv medlem
Tack för svar så snabbt :)

Fuji xpro2 har jag kollat lite på, gillar både utseendet och att den har optisk sökare.

Bilderna kommer antingen framkallas eller postas på 500px och Instagram, så jag vet inte om just bildkvalitésskillnaden kommer gynna mig.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för svar så snabbt :)

Fuji xpro2 har jag kollat lite på, gillar både utseendet och att den har optisk sökare.

Bilderna kommer antingen framkallas eller postas på 500px och Instagram, så jag vet inte om just bildkvalitésskillnaden kommer gynna mig.
Fast sen ligger ju det mesta av bildkvalitén i objektivet också. Det som bildmässigt främst skiljer mellan kameror/sensorer är ju brusprestanda och dynamiskt omfång.
 

billyskate

Aktiv medlem
Fast sen ligger ju det mesta av bildkvalitén i objektivet också. Det som bildmässigt främst skiljer mellan kameror/sensorer är ju brusprestanda och dynamiskt omfång.
Det är ju så sant, jag reagerade dock på att kommentaren sa "med 6d" och inte "med canons objektiv" :)

Med det sagt, kan objektiven till Fuji inte mäta sig med canons motsvarigheter?
 

martinot

Aktiv medlem
"Att det finns ljusstarka objektiv med fast brännvid och små till storleken. Wi-fi är ett måste."

För mig låter det spontant som om du skall börja med att kika på något mellan/mindre spegellöst system med ett bra optikutbud som tex. Fuji X eller Olympus/Panasonic m43.

Förslag på några lämpliga modeller ifrån dessa skulle tex. kunna vara Fuji X-T2, X-T20, X-Pro2 eller Lumix GX8, GX80 (eller motsvarande modeller på Olympussidan).
 

billyskate

Aktiv medlem
"Att det finns ljusstarka objektiv med fast brännvid och små till storleken. Wi-fi är ett måste."

För mig låter det spontant som om du skall börja med att kika på något mellan/mindre spegellöst system med ett bra optikutbud som tex. Fuji X eller Olympus/Panasonic m43.

Förslag på några lämpliga modeller ifrån dessa skulle tex. kunna vara Fuji X-T2, X-T20, X-Pro2 eller Lumix GX8, GX80 (eller motsvarande modeller på Olympussidan).
Tack! Igår kväll började jag kolla på x-pro2 faktiskt men för någon som har noll koll på segmentet så vet jag inte hur den står sig mot andra märken. Optiska sökaren är ju trevlig dock.
 

StaffanW

Aktiv medlem
...Video är ett plus men 4K är inget måste...
Tänk på att AF vid videofilmning skiljer sig enormt mellan olika modeller. På 6D jagar den lätt fram och tillbaks. Förinställer man fokus, eller fokuserar manuellt är det naturligtvis inga problem. Något att ha i bakhuvudet i alla fall..
Tyckte väldigt mycket om min 6D, men just vid filmning gav den ibland ful moiré.
 

PMD

Aktiv medlem
Så, ska jag köpa 6d eller spegellöst, och vilket märke/modell gäller då?
Om du inte ska börja jämföra päron med apelsiner så finns det bara två märken som gör spegelfria småbildskameror (a.k.a. "fullformat"): Leica och Sony.

En Leica lär knappast rymmas i din budget, så då blir det bara Sony kvar.

Om det är OK med en mindre sensorstorlek så har du redan fått en hel del förslag. Det är rätt svårt att utnämna ett visst märke till vinnare över de andra. Allting beror väldigt mycket på vilka specifika krav man har och hur kameran känns att arbeta med.
 

billyskate

Aktiv medlem
Om du inte ska börja jämföra päron med apelsiner så finns det bara två märken som gör spegelfria småbildskameror (a.k.a. "fullformat"): Leica och Sony.

En Leica lär knappast rymmas i din budget, så då blir det bara Sony kvar.

Om det är OK med en mindre sensorstorlek så har du reda fått en hel del förslag. Det är rätt svårt att utnämna ett visst märke till vinnare över de andra. Allting beror väldigt mycket på vilka specifika krav man har och hur kameran känns att arbeta med.
Självklart är det ju skillnad på sensorstorlek, men å andra sidan så spelar inte FF så stor roll om man inte tar med sig kameran pga dess storlek :)
Så, mindre sensorstorlek är OK.
 

PMD

Aktiv medlem
Självklart är det ju skillnad på sensorstorlek, men å andra sidan så spelar inte FF så stor roll om man inte tar med sig kameran pga dess storlek :)
Så, mindre sensorstorlek är OK.
Då är det bara att räkna upp krav, önskningar och liknande.

T.ex.
Vill du ha bildstabilisering i kamerahuset, eller räcker det med att vissa objekiv har det? Vill du ha pekskärm? Utfällbar skärm?
Fungerande AF vid video? Möjlighet till extragrepp för fler batterier? Trådlös blixtstyrning? Etc.
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Har du kikat på Pentax? Deras hus brukar erbjuda många trevliga finesser till ett bra pris. Har fått för mig att de brukar vara ganska kompakta också, om än möjligen något tunga.

Pentax K-S2 är vädertätad och har inbyggd bildstabilisator (såvitt jag minns). Går du upp lite i pris har de sedan en tid tillbaka även ett FF-alternativ.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det jag värdesätter: en kamera som är rolig att fota med (älskade min leica m6 och eos 5d). Att det finns ljusstarka objektiv med fast brännvid och små till storleken. Wi-fi är ett måste. Video är ett plus men 4K är inget måste.
Det där låter ju väldigt mycket som Fuji X-T2 eller X-T20 (beroende på budget och storlekspreferens). Känn på dem i en butik!
 

r2d2

Aktiv medlem
Fuji är väldigt roligt att fota med och håller fantastisk kvalitet. Massor överger FF o canikon nu. Tror faktiskt att dslr är borta om 5-10år. Sattsa på spegellöst!
 

Flash_online

Aktiv medlem
Nja tveksamt om DSLR försvinner så snabbt
Då får vi se igen om 5 år :D Jag själv har gått från Canon till Sony men har kvar utrustningar ändå då jag behöver de till mitt jobb. Man kan säga så här: Med Canon så är det som en kikare som sitter på kameran för att rikta och avfyra. Så enkelt och föråldrad metod som har varit så i många år. Med en A7 så ser man direkt via sökaren,justera exponering, skärpa kontroll (peak) o avfyrar. Då vet man bilden har blivit bra. Däremot inte med Canon, krävs kontrollera flera ggr varje gång man avfyrar. Det är det jobbiga tycker jag, alltså noll kontroll.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Fuji är väldigt roligt att fota med och håller fantastisk kvalitet. Massor överger FF o canikon nu. Tror faktiskt att dslr är borta om 5-10år. Sattsa på spegellöst!
Tror inte heller på att "massor" överger FF-formatet. Vill man ha bästa option, med lite brus och stor flexibilitet som att kunna fota under dåliga ljusförhållanden är FF bra. Däremot kan spegellöst komma, det bestämmer vi konsumenter.

/Ulf
 
ANNONS