Annons

“halo” pga redigering från duktiga fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser ofta på Instagram tydliga spår av lokala justeringar av exponering med penslar - runt ett underexponerat ansikte eller likande - även från duktiga och väletablerade fotografer. (Har sett ett par från min favoritfotograf, som jag inte vill förolämpa.)

Kan det vara så att det inte syns i tex Lightroom och sen blir överdrivet när det samplas ner till Instagram? Eller är det slarv?
 

iSolen.se

Guest
Jag ser ofta på Instagram tydliga spår av lokala justeringar av exponering med penslar - runt ett underexponerat ansikte eller likande - även från duktiga och väletablerade fotografer. (Har sett ett par från min favoritfotograf, som jag inte vill förolämpa.)

Kan det vara så att det inte syns i tex Lightroom och sen blir överdrivet när det samplas ner till Instagram? Eller är det slarv?
Slarv eller dålig skärm kanske kan vara en ursäkt?

Tror tyvärr de inte ser, detta är oerhört vanligt och jag tycker det är väldigt estetiskt fult. Photoshoppar mina bilder mycket så jag är känslig för såna misstag.
 

Mats G

Aktiv medlem
JPG komprimering

Har märkt att mjuka övergångar av toner, som uppkommer när man ex. penslat med en stor mjuk pensel i LR/PS, kan synas tydligt i ex. Facebook.
Vid den komprimering som sker vid publiceringen uppkommer jpg artefakter. då märker man "fuskjobbet".
Såg det när jag mörkat ner bakgrunden på ett porträtt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inte helt ovanligt i nyhetsbilder heller, ibland på rent uppseendeväckande vis. Om det inte är alltför mycket så kan det ibland vara så att det inte syns så tydligt när bilden visas i större format, men sedan blir det mycket tydligt när den skalas ned till liten storlek.
 

TBone

Aktiv medlem
Jag vet inte om det är samma sak med en halo men för vinjettering är det stor skillnad hur den upplevs beroende på presentationsformatet. Om jag i LR lägger på en vinjettering som ser ok ut i ”stort” format så ser den ofta överdriven ut i litet format. Kanske beror det på att övergången som är x cm i det större formatet inte upplevs så skarp som en övergång som är 0,1x cm i det lilla presentationsformatet.
 
Jag kollade lite på mina egna bilder och det syns ibland en lite ljusare pixlig rand runt motiv, men det verkar vara sharpening (vet inte vad det heter i svenska Lightroom) men den är bara en pixel bred. Det är dock tydligt att den inte är lika synlig i full upplösning.

Men klart värt att lägga till den mentala checklistan att kontrollera efter publicering!
 

iSolen.se

Guest
Jag kollade lite på mina egna bilder och det syns ibland en lite ljusare pixlig rand runt motiv, men det verkar vara sharpening (vet inte vad det heter i svenska Lightroom) men den är bara en pixel bred. Det är dock tydligt att den inte är lika synlig i full upplösning.

Men klart värt att lägga till den mentala checklistan att kontrollera efter publicering!
Slutskärpning är alltid ett problem om man inte vet slutstorleken.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Okunskap, nonchalans och slarv.

För mycket pillande av personer som inte kan de verktyg de jobbar med.
Också en generell förminskning av yrkesrollerna. Där många ska utföra arbetsmoment som kräver kunskap de inte besitter och där uppdraget kommer från någon högre upp som inte heller besitter erfarenheten att beställa eller kvalitetssäkra detta.

Allt blandat med att "det räcker" och "jag tycker det ser bra ut" toppat med "det för kan väl alla göra i Photoshop".

Tyvärr.
 

tormig

Aktiv medlem
Det kan ju tänkas att de inte orkar lägga någon energi på just Instagram. Du kanske skall titta på din favoritfotografs bilder någon annanstans?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag ser ofta på Instagram tydliga spår av lokala justeringar av exponering med penslar - runt ett underexponerat ansikte eller likande - även från duktiga och väletablerade fotografer. (Har sett ett par från min favoritfotograf, som jag inte vill förolämpa.)

Kan det vara så att det inte syns i tex Lightroom och sen blir överdrivet när det samplas ner till Instagram? Eller är det slarv?
Ser bra ut i mitt program tills jag tittar på tumnageln där jag ser hur det ser ansträngt ut. Då är det bara till att börja om igen.
 
ANNONS