Annons

Bilder man "ärvt"

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Min far gick bort för lite sedan och vi hade en av hans bilder på programbladet för begravningen. Begravningsbyrån tyckte mycket om bilden och skulle gärna vilja ha den i sin databas över "programbilder" för framtiden.

Nu undrar jag dels hur det funkar med upphovsrätten. Är det automatiskt min mor (som ju var hans fru) som ärver upphovsrätten?

Sedan undrar jag såklart både över vad rimlig ersättning för att de får använda bilden är och hur man skulle utforma ett avtal gällande hur de får använda bilden.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Upphovsrätten gäller 70 år efter fotografens död, så det är dödsboet eller din mamma som ska ha betalt.

Någon tusenlappar är väl en rimlig ersättning. Som allting annat handlar det om vad du är nöjd med och de är villiga att betala. Men jag hade föreslagit 2-3 tusen och varit beredd att pruta. Du kan också fråga dem vad de vill erbjuda.

När det gäller avtal så är det viktiga att tala om gränserna. Det vill säga att de har rätt att använda bilden inom sin verksamhet, men inte att sälja eller skänka den vidare.
 
ANNONS