Annons

SD-kort med WIFI?

Produkter
(logga in för att koppla)

par.norgren

Medlem
Jag har googlat lite på Wifi-kort men har inte riktigt förstått hur det fungerar. Jag har förstått att man kan få kameran att skicka alla bilder till dator eller mobil men det är inte riktigt mitt behov.

Mitt behov är att jag på semestern fotar en hel dag och åter på hotellet hittar jag 3 bilder i kameran som jag vill lägga upp på facebook. Jag vill alltså kunna välja ett fåtal bilder i kameran och (enkelt) föra över till mobilen (android). Är det möjligt? Isåfall vilket märke på minneskortet skall ja välja? Jag har en Sony A58.

Tack på förhand för svar.

mvh
Pär
 

gunnar2

Medlem
Jag har googlat lite på Wifi-kort men har inte riktigt förstått hur det fungerar. Jag har förstått att man kan få kameran att skicka alla bilder till dator eller mobil men det är inte riktigt mitt behov.

Mitt behov är att jag på semestern fotar en hel dag och åter på hotellet hittar jag 3 bilder i kameran som jag vill lägga upp på facebook. Jag vill alltså kunna välja ett fåtal bilder i kameran och (enkelt) föra över till mobilen (android). Är det möjligt? Isåfall vilket märke på minneskortet skall ja välja? Jag har en Sony A58.

Tack på förhand för svar.

mvh
Pär
Ville ha det på samma sätt varför jag köpte ett Eyefi Mobi, men det fungerar inte bra. Kortet skickar över alla jpg-bilder till telefonen och jag kan inte välja vilka bilder som skickas över. Dessutom går det i långsam snigelfart. Så Eyefi Mobi är inget jag vill rekommendera.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag använder mitt mobikort när jag testar om en ljussättning fungerar tex vid bröllopsfoto och liknande. Har jag tagit många bilder och vill föra över några enskilda så kopplar jag kabel mellan kamera och iPad. Då går det att välja. Konstigt att det inte fungerar att göra så med mobiappen.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag använder eyefi-kort tidigare men tröttnade lite på företagets inställning och skippade dem och köpte på mig ett antal Toshiba FlashAir.

Flashair-korten kan användas som rena wifikort tillsammans med en app på telefonen som kopplar upp sig mot kortets egna wifinät och hämtar previews av samtliga bilder. Sedan märker du ut bilderna du vill spara till telefonen elelr skicka med epost i lugn och ro på telefonen.
Du kan låta kortet starta själv eller styra det genom låsa/låsa upp en kontrollbild. Vissa kameror har inbyggd hantering elelr styrning av kortet.
Se mera här: https://www.toshiba.co.jp/p-media/wwsite/compati/pdf/flashair_w3.pdf

Om du väljer att köpa Flashair - se till att du köper den senaste versionen som heter:
FlashAir W-03


Det finns också andra program att köra på en dator som kontinuerligt hämtar alla bilder du fotograferar och visar dem.

Vill man vara mera avancerad går att att köra kortet som en hotspot eller låta kortet koppla upp sig mot en annat wifinät, tex mot telefonens internetdelning eller wifi hemma och sedan låta kortet ladda upp alla bilder mot en FTP.


Nedan är min post från en annan del på forumet men den gör sig bättre här.


Jag har flera FlashAir-kort med olika skript på.
Vissa kör jag som vanliga wifikort där jag delar raw/jpeg flödet med raw till CF och jpeg till flashair. Plockar sedan upp intressanta bilder på telefonen som ansluter mot wifinätet som flashair-kortet delar ut.

Andra har jag labbat med både egna skript och andra publika skript.
Jag kan låta flashairkortet koppla upp sig mot ett befintligt wifinät. Antingen på telefonen eller på ett hotspot med FTP-tjänst på och sedan FTP'a bilderna över till servern eller lokalt på hotspot'en.
Man kan givetvis välja om man vill radera bilderna efter överföringen eller inte.

Om man skickar en raw eller jpeg bryr sig inte kortet om, däremot kan det ju vara tufft att trycka 20-50MB raw filer från ett långsamt sd-wifikort över ett långsamt wifinät osv.
Jag har testat med 6-8MB jpegfiler och det fungerar riktigt fint.

Det finns då några små saker som stökar till det.
För tillfället klarar flashair att ansluta mot FTP-servrar med välkomstmeddelanden längre än en rad... vilket är otroligt irriterande och begränsande.
Hoppas Toshiba fixar det i en framtida firmware.

Här hittar du APIer, utvecklarforum, demoskript, program och appar för flashair och annat nyttigt.
https://flashair-developers.com/en/
 

par.norgren

Medlem
Tack för era svar, jag kommer att testa ett FlashAir. Det verkar vara vad jag vill ha och priset är någorlunda lågt så det är värt att testa.

OTG kabel har jag testat det funkar men jag missar ibland att ta med kabeln. Dessutom jag lyckats förstöra mobilen med en dålig Biltemaladdare så USB-kontakten funkar endast för laddning. Eftersom mobilen funkar bra i övrigt så får den gå ett tag till.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ville bara korrigera ett tappat "inte" i min tidigare post.

FlashAir kan för närvarande INTE skriva filer till en FTP men välkomstmeddelanen som är längre än en rad.

:)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Själv använder jag EyeFi kort. Har till dessa byggt en EyeFi-server på en Raspberry Pi.

På kameran lagrar jag raw-filer på cf-kortet och minsta jpg till EyeFi kortet.
När servern är igång åker alla små jpg över dit, och beroende på hur jag konfigurerat servern så händer olika saker med bilderna.

Vanligast är att jag automatiskt skjuter upp de till Flickr. Men jag kan istället välja att spela ett bildspel över hdmi eller chromecast. Eller bara bläddra bland bilderna för styckevis publicering på valfritt socialt forum.

Lite overkill för TS behov kanske. Men funkar fint för mig.


Petter...
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har googlat lite på Wifi-kort men har inte riktigt förstått hur det fungerar. Jag har förstått att man kan få kameran att skicka alla bilder till dator eller mobil men det är inte riktigt mitt behov.

Mitt behov är att jag på semestern fotar en hel dag och åter på hotellet hittar jag 3 bilder i kameran som jag vill lägga upp på facebook. Jag vill alltså kunna välja ett fåtal bilder i kameran och (enkelt) föra över till mobilen (android). Är det möjligt? Isåfall vilket märke på minneskortet skall ja välja? Jag har en Sony A58.

Tack på förhand för svar.

mvh
Pär

Hej !

Ca 100kr på GeKås ( i våras )

http://www.amateurphotographer.co.uk/accessory_reviews/maxell-portable-wireless-reader-review-56802

Har ett webbinterface, så någon app behövs inte.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Fiffigt. Och när man tänker i den typen av banor så borde det finnas 4g reseroutrar med usb port till vilken man kan koppla minneskortläsare.

Petter...
Jag köpte den som bakuppatteri, sdkortläsaren var bonus.

Däremot har någon girig tok inte gjort en laddingång, dvs ett usb-micro, utan
den laddas med en liten sladdsnutt som har den platta större kontakten i bägge ändar.
Dvs liknande denna: http://www.pccables.com/images/USB_CABLE_TYPE_A-Male_to_TYPE_A-Male_CABLE_3FT.jpg

Smart, effektivt sätt att sänka en bra ide.

//MW
 
ANNONS