Annons

Fotohemsida?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Hej alla härliga fotografer!

Jag har kommit så långt i mitt fotograferande, att jag nu har bestämt mig för att starta upp en hemsida. Finns man inte på nätet så finns man inte alls. Right?

Jag vill visa upp mina tidigare bilder, mina referenser samt kontaktuppgifter.

Det är ganska bråttom att få upp hemsidan och jag har aldrig gjort något sådant förut? Mina frågor är:

1. Hur skaffar man sig en adress? Kostar?
2. Hur bygger man upp en fotohemsida? (visa bilder, men som ändå inte går att ladda ner, copyright).
3. Hur bygger man? Finns det färdiga mallar?
4. Är det lättast att be någon professionell bygga sidan?

Mkt tacksam för svar!
 

themajk

Aktiv medlem
Hej alla härliga fotografer!

Jag har kommit så långt i mitt fotograferande, att jag nu har bestämt mig för att starta upp en hemsida. Finns man inte på nätet så finns man inte alls. Right?

Jag vill visa upp mina tidigare bilder, mina referenser samt kontaktuppgifter.

Det är ganska bråttom att få upp hemsidan och jag har aldrig gjort något sådant förut? Mina frågor är:

1. Hur skaffar man sig en adress? Kostar?
2. Hur bygger man upp en fotohemsida? (visa bilder, men som ändå inte går att ladda ner, copyright).
3. Hur bygger man? Finns det färdiga mallar?
4. Är det lättast att be någon professionell bygga sidan?

Mkt tacksam för svar!
Några snabba svar,
1. via tex www.loopia.se eller www.domain.com, finns hundratals att välja på. Kostnaden varierar, men loopia tar 99:-/år för en .se adress. Det finns så klart gratisversioner där du får en adress i stil med www.dinvaldaadress.ettannatnamn.com
2. oj. hur långt är ett snöre? Men rent generellt så kommer du aldrig kunna göra så att en bild inte går att ladda ner.
3. Det finns massor med färdiga mallar, kanske en blogglösning á la Wordpress (www.wordpress.com) är något? Eller rent av Tumblr? (www.tumblr.com) - båda gratis och det finns miljoner mallar och tutorials på youtube.
4. Ja. Och resultatet kommer bli mycket bättre. Samma sak som "är det bättre att låta en ingengör bygga sin rymdraket, eller finns det delar på ebay och youtubefilmer så man kan göra det själv?" :)
 

PhotosForever

Aktiv medlem
Några snabba svar,
1. via tex www.loopia.se eller www.domain.com, finns hundratals att välja på. Kostnaden varierar, men loopia tar 99:-/år för en .se adress. Det finns så klart gratisversioner där du får en adress i stil med www.dinvaldaadress.ettannatnamn.com
2. oj. hur långt är ett snöre? Men rent generellt så kommer du aldrig kunna göra så att en bild inte går att ladda ner.
3. Det finns massor med färdiga mallar, kanske en blogglösning á la Wordpress (www.wordpress.com) är något? Eller rent av Tumblr? (www.tumblr.com) - båda gratis och det finns miljoner mallar och tutorials på youtube.
4. Ja. Och resultatet kommer bli mycket bättre. Samma sak som "är det bättre att låta en ingengör bygga sin rymdraket, eller finns det delar på ebay och youtubefilmer så man kan göra det själv?" :)
Okej!

Tack för tipsen!

Hur vattenmärker man sina bilder??
 

wangblad

Aktiv medlem
Det gäller att få potentiella besökare att hitta din sida bland 1000000 andra fotografer världen över.
Ha inte alltför stora förhoppningar om att bara en hemsida skall ge några jobb, man måste marknadsföra sig på 100 andra sätt.
Men visst är en hemsida att bra sätt att visa vem man är och vad man kan.
googla på "fotokonst" :)
www.fotokonst.net
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Men visst är en hemsida att bra sätt att visa vem man är och vad man kan.
Man bör dock vara medveten att om ens sida är...låt säga "under genomsnittet" så kan det ge motsatt effekt. Det bästa är att låta nån som vet vad han eller hon pysslar med göra sidan åt dig - det vill säga nån som jobbar med att göra snygga websidor.
 

PhotosForever

Aktiv medlem
Det gäller att få potentiella besökare att hitta din sida bland 1000000 andra fotografer världen över.
Ha inte alltför stora förhoppningar om att bara en hemsida skall ge några jobb, man måste marknadsföra sig på 100 andra sätt.
Men visst är en hemsida att bra sätt att visa vem man är och vad man kan.
googla på "fotokonst" :)
www.fotokonst.net
Bra hemsida där!

Jag har redan fått fotojobb. Dels för en lokal tandläkare, men även för TV6. Det är bra att ändå ha något att referera till känner jag.

Hur fixade du din sida? Har du gjort den själv, eller har du anlitat ngn? Vad kostar det?

Mvh// Robban
 

wangblad

Aktiv medlem
MIn hemsida kostar ca 100:-/årför domänen plus 12:- i månaden för webbhotellet som är www.one.com
Dom har en gratis inbyggd editor som man kan använda, men den gillar inte jag. Jag har här använt mig av gratisprogrammet Net Objects Fusion (googla) som jag laddat ner.

Jag har en annan sida också som ligger på webbhotellet www.hemsida24.se
Dom har en editor utvecklad för att lägga upp fotoalbum. Det funkar bra och dom har mycket bra support.
Tyvärr dyrt 99:- i månaden. Plus moms har jag för mej. SOm sagt mycket bra. Gratis att pröva en månad och ingen uppsägningstid alls ifall man vill hoppa av ett abonnemang. Jag har haft det i tre år och är nöjd.
www.wangblad.com
 

Daniel.N

Ny medlem
Egen hemsida

Hej alla härliga fotografer!

Jag har kommit så långt i mitt fotograferande, att jag nu har bestämt mig för att starta upp en hemsida. Finns man inte på nätet så finns man inte alls. Right?

Jag vill visa upp mina tidigare bilder, mina referenser samt kontaktuppgifter.

Det är ganska bråttom att få upp hemsidan och jag har aldrig gjort något sådant förut? Mina frågor är:

1. Hur skaffar man sig en adress? Kostar?
2. Hur bygger man upp en fotohemsida? (visa bilder, men som ändå inte går att ladda ner, copyright).
3. Hur bygger man? Finns det färdiga mallar?
4. Är det lättast att be någon professionell bygga sidan?

Mkt tacksam för svar!
Hej Jag skaffade min hemsida via one.com då ingick både domän och webbhotell. Jag betalar en årsavgift för domänen på 99 kr sedan betalar jag 12 kr i månaden för webbhotellet och då är det 3 GB. Sen första gången tillkommer en startavgift på 100 kr tror jag.
Sedan har jag använt mig av Adobes Dreamweaver för att redigera html och css. Jag rekommenderar inte detta om man inte kan sådant. Men one.com har även egna mallar och så kan man skapa bildgalleri till hemsidan. Plus att du kan ha egen mailadress till exempel dittnamn@dindomän.se.

Kolla gärna min hemsida för lite insperation www.nestormedia.se

Daniel.N
 
Hemsida

Hej alla härliga fotografer!

Jag har kommit så långt i mitt fotograferande, att jag nu har bestämt mig för att starta upp en hemsida. Finns man inte på nätet så finns man inte alls. Right?

Jag vill visa upp mina tidigare bilder, mina referenser samt kontaktuppgifter.

Det är ganska bråttom att få upp hemsidan och jag har aldrig gjort något sådant förut? Mina frågor är:

1. Hur skaffar man sig en adress? Kostar?
2. Hur bygger man upp en fotohemsida? (visa bilder, men som ändå inte går att ladda ner, copyright).
3. Hur bygger man? Finns det färdiga mallar?
4. Är det lättast att be någon professionell bygga sidan?

Mkt tacksam för svar!
Hej
Om du kör Mac så är det enkelt att göra en hemsida i Iphoto med färdiga mallar. kolla på www.naturfotoarkivet.se
MVH Ove K
 

Lazarov

Medlem
Hemsidor kan vara lite knepigt. De billiga ligger (i regel) utanför sverige och det kan vara problem med support och driftsäkerhet. Svenska sidor typ Loopia och Crystone har bra service, möjligheter och svensk konsumentlag. nackdelen är att de är dyrare, från 75.-/månaden för ett webhotell utan adress. Adresser kostar mellan 80-250.- om året beroende på om det är en .se eller .com etc...

Själv har lagt både Loopia och Crystone och båda är i stort sett lika bra. Det är enkelt att installera CRM program typ Joomla, Worldpress eller använda de som följer med Webhotellet.

De som ligger utomlands kan vara helt OK, men om något skulle hända så kan man helt plötsligt vara av med sin hemsida.

När det gäller svenska webhotell så rekommenderar jag faktiskt de stora jämfört med något småskaligt IT-företag på orten. De stora har bra kontrollpaneler där man enkelt själv kan göra ändringar på sitt webhotell medan småskaliga webhotell har manuell hantering som behöver utföras av tekniker.
 

Hoztic

Aktiv medlem
När ni reggar en domän via ett webhotell, se till så att det verkligen är ni som äger adressen! Det finns en hel del webhotell som skriver adressen på sig själva, och lånar/hyr ut den. Det kan skapa en hel del problem i framtiden!
 

Carlos Z.

Aktiv medlem
Hej

500px.com har en mycket bra upplägg tycker jag. Där kan man välja olika portfolios med olika färdiga designs och det är gratis. Deras portfoilo är mycket välbyggda och med snygga layouts! Men, du kan välja att bli en "Awesom" medlem som kostar ca 50 dollar tror jag det var. När du gjort detta akn du då koppla in ditt eget domännamn och välja bort deras logga. Detta har jag själv gjort och jag är mycket nöjd!

Ta dig gärna en titt!

www.zayaphotography.com

/Carlos
 

b1967

Aktiv medlem
Kan också rekommendera 500px.com
Snygg och enkel, samt gratis med begränsningen till 20 uppladdningar i veckan.
Fördel också att man inte kan högerklicka på bilderna och välja att spara dem, vilket försvårar avsevärt för någon som vill sno bilderna.
Regga dig och testa!
 

j2^

Aktiv medlem
Kan också rekommendera 500px.com
Snygg och enkel, samt gratis med begränsningen till 20 uppladdningar i veckan.
Fördel också att man inte kan högerklicka på bilderna och välja att spara dem, vilket försvårar avsevärt för någon som vill sno bilderna.
Regga dig och testa!

Avsevärt vet jag inte. Både firefox och Chrome har ju inbyggda verktyg för att göra just det. I FF väljer man ju bara Page Info -> media så får man ju alla mediciner och dess länkar listade och kan spara dem därifrån.
 
ANNONS