Annons

Fotohemsida?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

b1967

Aktiv medlem
Avsevärt vet jag inte. Både firefox och Chrome har ju inbyggda verktyg för att göra just det. I FF väljer man ju bara Page Info -> media så får man ju alla mediciner och dess länkar listade och kan spara dem därifrån.
Jo, det är klart man kan göra så.
Men det är nog ändå många web-besökare som inte har koll på sånt som man då filtrerar bort genom att ha en spärr på högerklicken.
Det kanske finns någon portforliosajt som har löst det med flash eller annat som gör det ännu bättre, men antagligen kostar det i så fall pengar att vara med.
 

wangblad

Aktiv medlem
Men med "Print screen" knappen kan besökaren ändå alltd ta en skärmdump på bilden. Det går aldrig att förhindra. Därför är det knappast nån ide att försöka skydda sej, utan se det som nåt positivt att folk har intresse för bilden.
www.fotokonst,net
 

j2^

Aktiv medlem
Men med "Print screen" knappen kan besökaren ändå alltd ta en skärmdump på bilden. Det går aldrig att förhindra. Därför är det knappast nån ide att försöka skydda sej, utan se det som nåt positivt att folk har intresse för bilden.
www.fotokonst,net
Print Screen (windows) kan man dock skydda sig mot.
Däremot kan man.inte skydda sig mot "snipping. Tool" som ju är standard i Vista och framåt.
 

b1967

Aktiv medlem
Men med "Print screen" knappen kan besökaren ändå alltd ta en skärmdump på bilden. Det går aldrig att förhindra. Därför är det knappast nån ide att försöka skydda sej, utan se det som nåt positivt att folk har intresse för bilden.
www.fotokonst,net
Nej, det kan man ju alltid göra. Men då kanske inte bilden blir riktigt i samma kvalitet som originalbilden som man har uppe på internet. Eller det kanske den blir, jag är lite osäker på det...
 

blaufish

Aktiv medlem
Nej, det kan man ju alltid göra. Men då kanske inte bilden blir riktigt i samma kvalitet som originalbilden som man har uppe på internet. Eller det kanske den blir, jag är lite osäker på det...
Vid screenshots blir en bitmap (bmp/png/etc) som till 100% stämmer med vad skärmen visar, dvs hur webbläsaren tolkat bilden. För de flesta sammanhang kan man lite förenklat säga att de får i det närmaste en perfekt kopia.

Sen så kan ju användaren välja att spara som JPEG och då kanske tappa lite.

Jag vet inte riktigt hur jag ser på att stänga av Save as... funktionen. Nästan alla kommer kunna komma förbi det. Fördelen är väl kanske att någon halv-ärlig person skulle välja att inte göra det om man försökt förtydliga sin intention att inte tillåta det. De som inte bryr sig alls snor den ändå.
 

Numeric

Aktiv medlem
Om du är intresserad av professionell hjälp så kan du gärna höra av dig till mig. Jag designar och bygger webb till kreatörer (mestadels just fotografer). Det är såklart dyrare, för alla sidor specialbyggs, men du får en sida som är unik och precis som du vill ha den. Såklart är den enkel att uppdatera också. Kolla gärna på mina tidigare case här: www.averic.se
 

pati

Ny medlem
Tack för tipset om portfoliobox.net, Prövade lite smugmug, 500px, zenfolio osv, valde portfoliobox, enkel att använda och har bra möjligheter att ändra utseende på sidorna, snabbt att bläddra mellan bilderna osv

Här mina sidor www.patrickblomphoto.com
 

tweakad

Aktiv medlem
Hur skyddar man sina bilder från Print Screen?
Vad jag vet så kan man inte skydda sig mot Print Screen, däremot så kan man lägga till ett "högerklicksskydd".
Dvs att man inte kan högerklicka och sedan välja att spara bilden.

Däremot kan du inte vara helt säker på att bilderna inte kan kopieras, vill man vara petig får man vattenmärka sina bilder, på så sätt kan inte nån annan ta på sig credden för dina bilder.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Mmm...det var Janne som skrev att man kan skydda sig mot printscreen. Blev nyfiken på vilken lösning han avser. Intressant..
 

j2^

Aktiv medlem
Ah, just det. Jag var nog en aning sarkastisk. Min tanke var att man bäddar in ett activeX-object som anropar ett Direct3D-objekt som mappar fotot som en texture på en facet på en polygon som man lägger på en full screen viewport. Print Screen kommer att se en svart fyrkant. Men snipping tool kommer fortfarande att nypa den.

Dessutom funkar ovanstående, såklart, bara i IE på en Windowsplattform.

Man kan även lulla runt lite med JS på client side. Nåt i stil med
<script language="javascript" type="text/javascript">
function anrop till ClipBoard() {
try {
window.clipboardData.setData('text', "Försvinn från min hemsida du presumptiva bildtjuv.);
} catch (err) {
txt = "Det blev fel.n\n";
txt += "Klicka på OK för att fortsätta. Försvinn från min hemsida!\n\n";
alert(txt);
}
}
</script>

...det borde leva rövare med användarens clip board (´återigen, windows only, lätt att förbigå, och jag har inte testat koden.. jag skrev den i huvudet så att säga.)
 
Senast ändrad:

Leaflet

Aktiv medlem
Ah, just det. Jag var nog en aning sarkastisk. Min tanke var att man bäddar in ett activeX-object som anropar ett Direct3D-objekt som mappar fotot som en texture på en facet på en polygon som man lägger på en full screen viewport. Print Screen kommer att se en svart fyrkant. Men snipping tool kommer fortfarande att nypa den.

Dessutom funkar ovanstående, såklart, bara i IE på en Windowsplattform.

Man kan även lulla runt lite med JS på client side. Nåt i stil med
<script language="javascript" type="text/javascript">
function anrop till ClipBoard() {
try {
window.clipboardData.setData('text', "Försvinn från min hemsida du presumptiva bildtjuv.);
} catch (err) {
txt = "Det blev fel.n\n";
txt += "Klicka på OK för att fortsätta. Försvinn från min hemsida!\n\n";
alert(txt);
}
}
</script>

...det borde leva rövare med användarens clip board (´återigen, windows only, lätt att förbigå, och jag har inte testat koden.. jag skrev den i huvudet så att säga.)
Ok, tack för svaret! Låter iaf inte som ett realistiskt alternativ för envar ;-)
 

j2^

Aktiv medlem
Ok, tack för svaret! Låter iaf inte som ett realistiskt alternativ för envar ;-)
Det är inte ett realistiskt alternativ för NÅGON eftersom de flesta moderna browsers låter dig kringgå det, all windowsoperativ från VIsta och framhår har medskickade verktyg som låter dig klippa ut ALLT som kan visas på skärmen... osv osv osv. Men, ja, man KAN hindra folk från att "högerklicka" och "använda printscreen".
 

AnnaBroberg

Ny medlem
Jag håller i hemsidan till vår lokala skoterklubb och använder oss av Surftown. De har olika paket och du kan kunde köpa domäner billigt där också.
 

eXi

Aktiv medlem
Jag har köpt domän, registrerat webbhotell hos Loopia och sedan köpt en mall från Theme Forest.

Är mycket nöjd. Hade en html- baserad sida förut, men detta är perfekt för mig som vill kunna gå in och ändra då och då. Kan även ha blogg och länka till twitter och flickr osv. Så mitt tips är att hitta en snygg mall och köra via Wordpress. Alternativ kontakta en webbdesigner. Har vissa begränsningar i min mall som jag eventuellt behöver en utvecklare till, men det får bli senare.

Min sajt: www.ahremark.com
 
ANNONS