Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
OK. Tills någon som påstår att Canon har lovat IBIS i en framtida kamera ger en referens till det uttalande så kommer jag att betrakta det som ett rykte.

Det var ju någon som påstod något liknande tidigare i tråden, och det visade sig vara ett rykte eller ett allmänt hållet svar på en fråga om Canon i stil med "vi håller på och tittar på det".

Om man påstår något så bör man kunna backa upp det, tycker jag.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Canon har f.ö. världens bästa autofokussystem för AF med bildsensorn (Dual Pixel AF), vilket man inte bör bortse från när man bedömer konkurrenskraften.
...
Har några års erfarenhet av 1Dx mkII och därtill gjort en två veckors lång utvärdering av Sony A9 med firmware 5.0 samt ett flertal objektiv.

Det är möjligt att DPAF har outnytjad potential.

Men efter min utvärdering av Sony A9 så råder det ingen som helst tvekan om att den piskar Canons 1Dx mkII rejält på fingarna vad det gäller AF för stillbilder. Vare sig det gäller den traditionella tekniken med spegel eller i Liew view med DPAF.

(Min samanfattning av utvärderingen av Sony finns här: https://www.fotosidan.se/blogs/sportskjutaren/jag-ar-overraskad-mina-intryck-av.htm ).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har några års erfarenhet av 1Dx mkII och därtill gjort en två veckors lång utvärdering av Sony A9 med firmware 5.0 samt ett flertal objektiv.

Det är möjligt att DPAF har outnytjad potential.

Men efter min utvärdering av Sony A9 så råder det ingen som helst tvekan om att den piskar Canons 1Dx mkII rejält på fingarna vad det gäller AF för stillbilder. Vare sig det gäller den traditionella tekniken med spegel eller i Liew view med DPAF.

(Min samanfattning av utvärderingen av Sony finns här: https://www.fotosidan.se/blogs/sportskjutaren/jag-ar-overraskad-mina-intryck-av.htm ).
Bara för att klargöra något är inte du sponsrad/betald av Sony?
Varför skulle du annars få åka på ett event?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
OK. Tills någon som påstår att Canon har lovat IBIS i en framtida kamera ger en referens till det uttalande så kommer jag att betrakta det som ett rykte.

Det var ju någon som påstod något liknande tidigare i tråden, och det visade sig vara ett rykte eller ett allmänt hållet svar på en fråga om Canon i stil med "vi håller på och tittar på det".

Om man påstår något så bör man kunna backa upp det, tycker jag.
De har lovat det flera gånger! Gå till grannen och be att få låna deras Google-maskin. Be dem knappa in "Canon promises IBIS".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
OK. Tills någon som påstår att Canon har lovat IBIS i en framtida kamera ger en referens till det uttalande så kommer jag att betrakta det som ett rykte.

Det var ju någon som påstod något liknande tidigare i tråden, och det visade sig vara ett rykte eller ett allmänt hållet svar på en fråga om Canon i stil med "vi håller på och tittar på det".

Om man påstår något så bör man kunna backa upp det, tycker jag.
Jag tipsade dig om detta för flera månader sedan. Tror även jag bifogade en länk till Canon rumors. Det var ett uttalande från Canon själva.
Alzheimer eller bara dåligt minne?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Bara för att klargöra något är inte du sponsrad/betald av Sony?
Varför skulle du annars få åka på ett event?
Sony betalade i sak för själva resan och stod för allt praktiskt i samband med eventet.
I övrigt finns det inga som helst samarbeten mellan mig och Sony.

Annorlunda uttryckt. Det är min helt ärliga uppfattning att de är bättre än konkurensen.
(Det betyder i sak inte att jag tycker att konkurentera är dåliga).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag testade A9 i höstas inne hos Yodobashi några gånger. Upplevde det som snabbare AF än Dual Pixel AF i min M5. Träffsäkerheten såg jag inte mer än på kameraskärmen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Att både Sony och Fuji har vassare följande af vid seriebildstagning och ögon af just nu råder det inga tvivel kring. Skillnaderna är väl relaterade till utläsningshastigheten? Canon har inte i dagsläget en snabbare sensor än den i R. Det är först när de har tillverkat en snabbare sensor som vi kan jämföra tekniken mellan dpaf och att ha dedikerade fasdetekterande punkter på sensorn. Fördelen med dpaf i dagsläget är mjuk, jämn och säker fokusering. När även hastighet motsvarande Sonys/Fujis kommer till så tror jag vi har en potentiell vinnare :). Frågan är hur lång tid det tar. Mycket tyder på att Canon börjar röra på sig ordentligt. Som de säger själva. -”Vi är inte i framkant just nu gällande spegellösa hus men vi arbetar oss ifatt och på sikt förbi”.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Mycket tyder på att Canon börjar röra på sig ordentligt. Som de säger själva. -”Vi är inte i framkant just nu gällande spegellösa hus men vi arbetar oss ifatt och på sikt förbi”.
Jag tar det personligen självklart för att både Canon & Nikon m.fl. arbetar rejält hårt för att komma både ikapp och förbi. Med det sagt så är jag precis lika övertygad om att Sony kommer gör sitt allra bästa för att behålla det försprång de i dagsläget har gällande både spegellösa kameror. Och "native mount" objektiv till dessa.

Vem som kommer att lyckas bäst tänker jag inte spekulera i.

Däremot så tycker jag att konkurens är bra för oss alla.
Så jag hoppas i sak på att konkurenterna till Sony lyckas med sina satsningar på spegellöst på sikt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är väl just sensorteknik som i princip hela Sonys tekniska försprång av. Det är det som ger högre utläsningshastighet, bättre DR, lägre brus, mindre Rolling shutter, etc, samt också lägger grunden för effektiv autofokus etc etc.

Det förringar förstås inte att de varit duktiga på att ta vara på det men samtidigt ska man nog inte förledas att tro att det är ett stabilt tillstånd.

Sensorstabilisering är knappast någon större teknisk utmaning för t.ex. Canon, jag menar, inte bara klarar små tillverkare som Olympus och Fuji det, utan t.o.m. Pentax!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Intressant är väl Canons patent på sin IBIS lösning. Den skall enligt patentet även fungera på dSLR kameror. Kanske har jag fel men tror ingen dSLR tidigare haft IBIS.

dSLR kameror har fortfarande vissa fördelar jämfört med spegellösa.
Något som irriterar mig emellanåt är att mina Fujikameror mäter AF vid arbetsbländare. Om jag fotar i en mörk miljö som en kyrka och använder blixt händer det att när jag vill ha mer skärpedjup och bländar ner från 5,6 till 8 slutar kameran att kunna använda AF. Den har då passerat EV -2 som jag tror min X-H1 klarar.
Ofta använder jag också min Canon 5D MKIV och använder samma Godox blixtar.
Den fortsätter glatt sätta skärpan även på bl. 8. För den mäter AF vid största bländaren.

De flesta spegellösa verkar fungera på liknande sätt. Såg nu att Sony verkar ha en inställning på A7R4 som gör man kan mäta AF vidd största bländaren.

Förstår att kameratillverkare kan ha infört detta för att skaffa sig frihetsgrader när de konstruerar objektiv. De kan tillåta fokusskift vilket kan göra objektiven billigare och kanske också skarpare.
Fast det har som sagt nackdelar. När kameran i mörka miljöer inte längre hittar fokus för man bländat ner ett steg för att få skärpedjup.
Jag skulle verkligen vilja mina Fuji-kameror fungerade på samma sätt som min Canon. Tyvärr tror jag Canon R fungerar ungefär som mina Fuji-kameror.

Jag kör nog vidare med min 5D MKIV ett tag och ser vad som händer.
Fotar ändå mest med Fuji för de är roligare att fota med.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Intressant är väl Canons patent på sin IBIS lösning. Den skall enligt patentet även fungera på dSLR kameror. Kanske har jag fel men tror ingen dSLR tidigare haft IBIS.
Det vore enklare om du läste inläggen i tråden, istället för att komma med samma felaktighet igen:
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2248097&postcount=118

Du kan gå in och köpa en spegelreflex, eller "dSLR", idag med "IBIS". Pentax står det på den.

Konica-Minolta och (alla?) Sony hade det, liksom senare Olympus 4/3-kameror.


Red: ändrade formulering i sista meningen, då nog till och med alla Sony hade det.
 
ANNONS