Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

c0nne

Aktiv medlem
Men hur skulle det vara om man blåste rent med tryckluft?? måste ju vara bättre än blåsbälg? iomed man får konstant flöde på luften?
Nu menar jag självklart inte att blåsa på fullt flöde med tryckluften...
Men det är bara en tanke? tryckluften kanske inte är "ren" eller vad man ska säga?

MVH
Conrad
 

iSolen.se

Guest
c0nne skrev:
Men hur skulle det vara om man blåste rent med tryckluft?? måste ju vara bättre än blåsbälg? iomed man får konstant flöde på luften?
Nu menar jag självklart inte att blåsa på fullt flöde med tryckluften...
Men det är bara en tanke? tryckluften kanske inte är "ren" eller vad man ska säga?

MVH
Conrad
Luft som expanderar kyls och vatteninnehållet fälls ut. Dessutom kan det finnas olja i tryckluften.

Det behövs ett filter samt en metod som garanterar att luften som kommer ut är torr.
 

Brandin

Aktiv medlem
Tog tag i saken och beställde ett kit

Jag har haft några fläckar på sensorn ett tag och funderat mycket över sensorrengöring. Jag har läst en hel del skräckpropagande, men kom slutligen till denna tråden som fick mig att ta tag i problemet.

I förra veckan tog jag tjuren i hornen och beställde ett, egenhändig ihopplockat, sensorrengöringskit från www.microtools.com. Det blev följande:

D-SLR Brush - Sensor Cleaning Brush 16
SensorWand
Eclipse E2 (reng. vätska, rek av Canon)
PEC-PAD (Lint Free Wipes 4"x4") 100-pack

Slutsumman inkl frakt blev 54.80 Euro (inkl frakt). Känns ganska billigt för 100 våtrengöringar + pensel.

Jag började med att blåsa rent huset bäst jag kunde med min blåsbälg (Hama 5610). Sen gick jag på med penseln (som jag gjorde statisk med blåsbälgen). Det fick bort allt utom två fläckar på sensorn, sen använde jag blötrengöring med Sensorwand+pecpad+eclipse-vätska. Sensorn blev som ny, inte en fläck kvar.

Jag tycker som Kent att man inte ska vara rädd för att göra detta själv, köper man bara rätt grejor (vilket inte är svårt om man läser igenom den sidan Kent länkar till) och är lite försiktig så är det inte alls svårt.

Tack Kent!
 

Lärfars

Aktiv medlem
En dum nybörjarfråga. Jag har tittat lite på olika produkter och undrar vilken storlek som är rätt för min D80? 1,0x, 1,3x eller 1,5-1,6x?
 

Lärfars

Aktiv medlem
Sådär, nu har man svabbat av sin sensor för första gången!

Det blev hyffsat bra, och det fanns inte en chans att Eclipsen skulle kunna blöta ner huset, den dunstade ju innan jag hunnit förbi med svabben.

En fråga dock, jag ser att det finns lite kontamineringar kvar i hörnen på sensorn, och eftersom jag idiotförklarat mig tidigare i dessa forum så gör jag det igen, hur projiceras bilden på sensorn? Är det upp och ner och bak och fram, alltså, är översta vänstra hörnet på bilden egentligen nedersta högra hörnet på sensorn eller hur funkar det? Vore bra att veta vilket hörn man ska koncentrera sig på!
 

Jacob_111

Medlem
Damm på sensorn

Jag har fått damm på sensorn på min 20d. Testat att blåsa bort det med en hamas blåsbälg men det hjälpte inte. Att lämna in den kostar ju multum (ca 1000 kr med frakter). Finns det någon "verkstad" som man kan lämna in den till för att slippa eventuellt onödiga fraktavgifter?

Jag känner på mig att jag kommer fippla sönder något om jag försöker fixa det själv, vis på andra erfarenheter. Känns inte så kul om det skulle misslyckas. Men om det finns några riktigt bra och säkra produkter får ni gärna komma med tips och länkar var man köper dessa. Finns ju en uppsjö av olika alternativ.

//Jacob
 

MarcusHolmberg

Aktiv medlem
Sök på sensorrengöring här i forumet. Tidsskriften Kamera och Bild hade en artikel om olika produkter i sitt senaste(?) nummer vet jag.

Du kan lämna in din kamera till en "riktig" kameraaffär. Dvs inte Elgiganten eller Onoff. Leta upp en riktig fotoaffär, det borde finnas i din närhet om du inte bor helt off.
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Brandin skrev:

I förra veckan tog jag tjuren i hornen och beställde ett, egenhändig ihopplockat, sensorrengöringskit från www.microtools.com. Det blev följande:

D-SLR Brush - Sensor Cleaning Brush 16
SensorWand
Eclipse E2 (reng. vätska, rek av Canon)
PEC-PAD (Lint Free Wipes 4"x4") 100-pack
Någon som kan tipsa om var jag kan köpa Eclipse rengöringsvätska eller någon likvärdig (till Canon 30D-sensor)? Har letar runt men kan inte hitta den nånstans (letat för dåligt kanske...?) Scandinavian har en "Visible Dust Dust Sensor Clean Solution" men inte som lagervara. Behöver göra rent NU!

Microtools.com sajt verkar ha upphört/vara konstig...
 

aolsson

Aktiv medlem
Ni som rengör era kameror varje månad, vad gör ni med era kameror igentligen? [/B]


En fundering:

Jag har hört att det kan spela roll om man har kameran avstängd eller ej när man byter objektiv. Dvs att den lättare suger åt sig damm när den är på.

Kan det ligga något i det?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jo det kan det, när kameran är påslagen är också sensorn laddad med ström, och därmed bör den därför drar åt sig damm lättare då den är statisk.

Är det ingen som provat en luftmadrass pump ännu ?
Själv äger jag ingen, men den bör vara ett idealiskt verktyg eftersom man lättare kan rikta luftstrålen och variera lufttrycket med en sådan.

/kent
 

Anders Östberg

Guest
Det damm som den lilla eventuella fältstyrkan drar in måste vara fullständigt försumbar jämfört med det som kommer in när man tar av och på objektivet. Dessutom så sitter det en spegel och en slutare mellan sensorn och objektivöppningen och dom torde blockera en eventuell laddning.

Jag har inte sett några mätningar på detta men jag tror det är en Internetmyt som blivit sanning på grund av upprepning.
 
ANNONS