Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Broder Mikael

"Det är väl inget personangrepp, det är väl mer ett omdömme från min sida."

Oavsett om vi kallar det för "personangrepp" eller "omdöme" så menar jag att nedsättande kommentarer inte hör hemma i en saklig och seriös diskussion och det vore trevligt att slippa sådant från dig i fortsättningen.

Jag upplever det ofta som att du försöker läxa upp mig. Under all denna tid som vi har haft våra trista diskussioner, har dina uppläxningar verkligen lyckats någon gång? Jag kan ge dig cred för att du är ihärdig, men du lyckas aldrig.
Och nu säger jag tydligt ifrån.

Jag skrev till dig att jag väljer att vara oprecis och inexakt för att skydda mina källor - istället för att acceptera detta så kritiserade du mig för det, och trots att jag förklarade flera gånger att jag inte kunde utlämna mer precis information om det du undrade, så fortsatte du fråga samma sak om och om igen. Titta tillbaka i tråden, det är ingen vacker syn!

Det är inte precis att lyssna på varandra, detta som moderatorerna har bett oss deltagare här att göra.

Med tanke på dina kontakter inom fotobranschen så borde du känna till vikten av att hemlighålla det som de som lämnar hemlig information önskar ska hemlighållas. Därför förstår jag inte det oförstånd som du visade mig i denna fråga. Jag tycker inte att jag ska behöva försvara mig gång på gång för att jag inte lämnar ut hemlig information.

Sen när det gäller detta med ADC:n och att det inte har visats i tester.
Dynamiskt omfång: Phil A, som du har tagit upp i diskussionen, körde Adobe Camera Raw i sitt test Vänligen se mitt tidigare svar om just detta om Adobe inte optimerad för Pentax. Där har du förklaringen till hans siffror för dynamiskt omfång. Det finns mer att kräma ur RAW än ACR gör.
Det kan mycket väl gälla även för andra märken, men det är inte dem vi diskuterar här och nu.

Tittar vi på brusnivåer så ser vi att A100 har högre brusnivåer än Pentax. Sony använder samma sensor som Pentax. Å andra sidan så ligger D80 lägre. Problemet i detta är att hitta - vad beror på ADC:n och vad beror på mjukvaran för brusreducering i kameran?

Jag fick information om K10D innan den lanserades. Vad jag kan se så var den information som jag ut före dess lansering i stort korrekt, frånsett några smärre detaljer. (vilket berodde på att informationen jag fick var otydlig på några punkter).

Jag hade mycket rätt om K10D innan den lanserades, jag har haft mycket rätt genom åren - särskilt på filmtiden under 90-talet. Jag erkänner att mina kontakter var något bättre på 90-talet, för några av dem är inte hos Pentax längre. Men, jag har fått nya kontakter... :)

Därför ansåg jag att jag kunde skriva om ADC:n på det sätt som jag gjorde och trots din kritik så ångrar jag mig inte för en sekund.

ADC:n hjälper till med lägre brusnivåer och ökat dynamiskt omfång, men graden av detta är svår att verifiera och visst kan detta anses vara ett problem.

Jag tror det största problem du har med mig är att jag är så olik dig. Jag använder andra ord och uttryck än vad du gör, vilket gör att du ofta missförstår mig och jag får rätta dig. Väldigt mycket av din kritik mot mig baserar sig på missförstånd. Ibland tror jag att du läser lite för snabbt och drar för stora växlar på det jag skriver. Det är ofta som jag upplever att dina kommentarer till mig handlar om annat än det som jag verkligen skrev. Det är vanligt att du läser in saker i det jag skriver som jag inte skriver och sedan skäller du på mig för dina personliga tolkningar.

Visst kan det hända att jag också kan göra så ibland, av misstag eller för jag är trött. Men när det händer så brukar jag be om ursäkt för att jag har missförstått. Det har jag aldrig sett dig göra mot mig.

Jag har full förståelse för att missförstånd kan hända på Internet, det är ju så lätt. Men jag tycker att det borde räcka med att jag reder ut missförståndet en gång och sedan är det gjort. Att ta upp gamla diskussioner, som du nu gör i fallet ADC som vi diskuterade för ett år sedan, det känns så gammalt. Det är att leva i det förgågna och inte i nuet. Jag minns knappt hur vår diskussion fördes den gången, och varför ska vi ta upp det nu?

Jag avslutar detta med en Zen-berättelse.
Två munkar ska korsa en bäck. En man står bredvid och vill få hjälp med att komma över. En av munkarna säger "Nej, våra kläder blir blöta och vi måste komma fram i tid".
Den andre munken lyfter upp mannen och bör honom över bäcken. Kläderna är blöta och de blir sena.
Den ene munken säger "Nu är jag sur på dig, se du är fortfarande blöt och vi kommer inte fram i tid. Du kommer bli förkyld!".
Den andra munken svarar: "Jag lämnade honom vid bäcken, men du går fotfarande och bär på honom."

I morgon försvinner jag iväg över helgerna.
Jag önskar dig ett nytt år i överflöd.
Nu ska jag fixa en god vegansk middag!
Min jul kommer bli grön, på många sätt. *ler*

Det finns en stor nackdel med Pentax - jag har inte sett att de har ett seriöst utbyggt system för återvinning, alltså att man kan lämna in kameran och så bygger de en ny av de gamla delarna. Jag har heller inte sett en miljömärkning. Ur miljösynpunkt är plast som baseras på fossil olja dåligt. Jag uppmanar Pentax och andra kameratillverkare att stödja framtagningen av ekologiska kameror, med återanvänd elektronik och med växtbaserade plaster istället för fossil olja!

När får vi se den första Svanen-märkta och klimatsmarta kameran?

Hälsar
R
 
Bofoto2 skrev:
När en person läcker så är det inte säkert att det han säger är sant eller han kanske inte heller riktigt vet vad som är sant.
Visst kan det vara så, men hur informationen ser ut och kommer kan också avgöra hur den bedöms.

Ett exempel helt taget ur luften och fullständigt påhittat, men som ändå kan fungera som en illustration:

Låt oss säga att ett företag har en internutbildning som avser en kommande modell som snart ska lanseras. Det görs ett material inför utbildningen och detta material kommer utanför företagets dörrar, därför att den som gjorde materialet skickade det till sin intresserade kompis.

Så kan det gå till, exempelvis.

*<:) *<:) *<:)
Hälsar
R
 
Bofoto2 skrev:
T.o.m vetenskapens sanning brukar bara ha ett bäst före datum.
Precis, så kan då något sägas vara verkligt sant - eller är egentligen alla sanningar bara sannolikheter?

Jag är uppvuxen med att man alltid ska tala sanning, men egentligen ska vi kanske tala sannolikt?

*<:) *<:) *<:)

Här vill jag passa på att ge en hyllning till en människa som jag fortfarande saknar. En av Sveriges storheter.

Vila i frid i din himmel, Tage*

Hälsar
R
 

vitamin

Avslutat medlemskap
Jag har just genomfört en garanterat ovetenskaplig undersökningen om hur heta kameratillverkarna kommer att vara på den svenska marknaden under 2008.
Otvetydiga uppgifter ger följande rangordning:

1. Nikon
2. Pentax
3. Canon
4. De andra

/Arne
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Broder Mikael

"Det är väl inget personangrepp, det är väl mer ett omdömme från min sida."

Oavsett om vi kallar det för "personangrepp" eller "omdöme" så menar jag att nedsättande kommentarer inte hör hemma i en saklig och seriös diskussion och det vore trevligt att slippa sådant från dig i fortsättningen.

SVAR: Roland. Det är ingen saklig diskussion- du mässar, enögt om din Pentax

Jag upplever det ofta som att du försöker läxa upp mig. Under all denna tid som vi har haft våra trista diskussioner, har dina uppläxningar verkligen lyckats någon gång? Jag kan ge dig cred för att du är ihärdig, men du lyckas aldrig.
Och nu säger jag tydligt ifrån.

SVAR: Du tar det tydligtvis som en uppläxning, jag och flera anser att du överhuvudtaget inte lyssnar på andra än dig själv.

Jag skrev till dig att jag väljer att vara oprecis och inexakt för att skydda mina källor - istället för att acceptera detta så kritiserade du mig för det, och trots att jag förklarade flera gånger att jag inte kunde utlämna mer precis information om det du undrade, så fortsatte du fråga samma sak om och om igen. Titta tillbaka i tråden, det är ingen vacker syn!

SVAR: Du må ha vilka källor som helst, du har inte tillfört något mer än vad jag kan själv få fram, däremot kommer du med obegripliga förklaringar om brus

Det är inte precis att lyssna på varandra, detta som moderatorerna har bett oss deltagare här att göra.

Med tanke på dina kontakter inom fotobranschen så borde du känna till vikten av att hemlighålla det som de som lämnar hemlig information önskar ska hemlighållas. Därför förstår jag inte det oförstånd som du visade mig i denna fråga. Jag tycker inte att jag ska behöva försvara mig gång på gång för att jag inte lämnar ut hemlig information.

SVAR: Det är precis det jag har tryckt på, vem lämnar uppgifter till dig om han eller hon sitter med sådana uppgifter att de måste skriva på ett tysthetslöfte. Resten kan man googla sig till, precis som du.


Sen när det gäller detta med ADC:n och att det inte har visats i tester.
Dynamiskt omfång: Phil A, som du har tagit upp i diskussionen, körde Adobe Camera Raw i sitt test Vänligen se mitt tidigare svar om just detta om Adobe inte optimerad för Pentax. Där har du förklaringen till hans siffror för dynamiskt omfång. Det finns mer att kräma ur RAW än ACR gör.
Det kan mycket väl gälla även för andra märken, men det är inte dem vi diskuterar här och nu.

SVAR: Visa mig med vilket program du kan kräma ut mer dynamiskt omfång från svarta till vitaste, dynamiska omfånget är vad det är från sensorn, du måste skilja mellan olika kurvor, en brusnivå som accepteras och detaljnivå.DVS visuellt vad som kan åstakommas med olika programvaror.Vad det gäller tidigare nämda kamera K10d så spelar det ingen roll eftersom sensorns dynamiska omfång är vad den är.Där hjälper ingen 22bitars A/D

Tittar vi på brusnivåer så ser vi att A100 har högre brusnivåer än Pentax. Sony använder samma sensor som Pentax. Å andra sidan så ligger D80 lägre. Problemet i detta är att hitta - vad beror på ADC:n och vad beror på mjukvaran för brusreducering i kameran?

SVAR: det kan du bara spekulera i.

Jag fick information om K10D innan den lanserades. Vad jag kan se så var den information som jag ut före dess lansering i stort korrekt, frånsett några smärre detaljer. (vilket berodde på att informationen jag fick var otydlig på några punkter).

Jag hade mycket rätt om K10D innan den lanserades, jag har haft mycket rätt genom åren - särskilt på filmtiden under 90-talet. Jag erkänner att mina kontakter var något bättre på 90-talet, för några av dem är inte hos Pentax längre. Men, jag har fått nya kontakter... :)

SVAR: JAHA

Därför ansåg jag att jag kunde skriva om ADC:n på det sätt som jag gjorde och trots din kritik så ångrar jag mig inte för en sekund.

ADC:n hjälper till med lägre brusnivåer och ökat dynamiskt omfång, men graden av detta är svår att verifiera och visst kan detta anses vara ett problem.

SVAR: Återigen här spekulerar du, jag däremot jämför, samt rådfrågar människor som är experter på området.Utifrån den sensorns DR vinner man ingenting, se svar ovan

Jag tror det största problem du har med mig är att jag är så olik dig. Jag använder andra ord och uttryck än vad du gör, vilket gör att du ofta missförstår mig och jag får rätta dig. Väldigt mycket av din kritik mot mig baserar sig på missförstånd. Ibland tror jag att du läser lite för snabbt och drar för stora växlar på det jag skriver. Det är ofta som jag upplever att dina kommentarer till mig handlar om annat än det som jag verkligen skrev. Det är vanligt att du läser in saker i det jag skriver som jag inte skriver och sedan skäller du på mig för dina personliga tolkningar.

SVAR: JAHA igen

Visst kan det hända att jag också kan göra så ibland, av misstag eller för jag är trött. Men när det händer så brukar jag be om ursäkt för att jag har missförstått. Det har jag aldrig sett dig göra mot mig.

SVAR: Jag vet inte vad du förväntar dig? Vad har jag missförstått?

Jag har full förståelse för att missförstånd kan hända på Internet, det är ju så lätt. Men jag tycker att det borde räcka med att jag reder ut missförståndet en gång och sedan är det gjort. Att ta upp gamla diskussioner, som du nu gör i fallet ADC som vi diskuterade för ett år sedan, det känns så gammalt. Det är att leva i det förgågna och inte i nuet. Jag minns knappt hur vår diskussion fördes den gången, och varför ska vi ta upp det nu?

SVAR: Därför du med sådan självklarhet redan då kläckte ut dig påståenden om Pentax förträfflighet och varför Pentax hade en 22bitars A/D.Jag tror jag få be dig gå tillbaka och läsa på.

Jag avslutar detta med en Zen-berättelse.
Två munkar ska korsa en bäck. En man står bredvid och vill få hjälp med att komma över. En av munkarna säger "Nej, våra kläder blir blöta och vi måste komma fram i tid".
Den andre munken lyfter upp mannen och bör honom över bäcken. Kläderna är blöta och de blir sena.
Den ene munken säger "Nu är jag sur på dig, se du är fortfarande blöt och vi kommer inte fram i tid. Du kommer bli förkyld!".
Den andra munken svarar: "Jag lämnade honom vid bäcken, men du går fotfarande och bär på honom."

I morgon försvinner jag iväg över helgerna.
Jag önskar dig ett nytt år i överflöd.
Nu ska jag fixa en god vegansk middag!
Min jul kommer bli grön, på många sätt. *ler*

Det finns en stor nackdel med Pentax - jag har inte sett att de har ett seriöst utbyggt system för återvinning, alltså att man kan lämna in kameran och så bygger de en ny av de gamla delarna. Jag har heller inte sett en miljömärkning. Ur miljösynpunkt är plast som baseras på fossil olja dåligt. Jag uppmanar Pentax och andra kameratillverkare att stödja framtagningen av ekologiska kameror, med återanvänd elektronik och med växtbaserade plaster istället för fossil olja!

När får vi se den första Svanen-märkta och klimatsmarta kameran?

Hälsar
R
Resten om munkar, vegansk middag , svanmärkning osv överlämnar jag till läsaren.

EN RIKTIG GOD JUL.

Mikael
 
Senast ändrad:
"Det är precis det jag har tryckt på, vem lämnar uppgifter till dig om han eller hon sitter med sådana uppgifter att de måste skriva på ett tyshetslöfte"

Broder Mikael

Självfallet kan jag inte gå in i detalj på den överenskommelse som mina källor har med Pentax, men bara det faktum att betatestare öppet har släppt information på forum (exempelvis om bildkvalitet, storlek på JPEG-filer, sensorformat, MP m fl detaljer) och dessutom öppet talat om att de är just betatestare (information som egentligen ska vara vara hemlig) visar att det finns ett tolkningstutrymme i den överenskommelsen.

Du kritiserar mig för att jag inte släpper ut hemlig information, jag förstår att du njuter av detta eftersom du vet att om jag försvarar mig mot dina angrepp genom att bevisa för dig att jag verkligen har de dokument som jag har, så bryter jag mot den överenskommelse som jag har ingått med mina källor. Och du vet att jag inte kan göra det, så därför fortsätter du att tjata på mig.

Ja, slå på mig bara. Jag har bundna armar och händer, min överrenskommelse gör att jag inte får slå tillbaka. Att du tycker ditt beteende mot mig är sjysst, får stå för dig.

Jag gav dig en Zen-berättelse för att illustrera det meningslösa i att ta upp en ett år gammal diskussion igen. Om vi bara diskuterar saker som vi redan diskuterade för ett år sedan så kommer inga diskussioner någon vart. Men visst, vi kan sitta och diskutera samma saker i tjugo år om det är vad du känner för.

Du har redan fått kritik av andra för ditt sätt i denna tråd. Jag konstaterar att du inte lyssnar.

Men, det får vara som de är.
Du har "burit" på mig i över ett års tid, jag tänker inte följa ditt exempel. Så jag går vidare.
Lycka till med din börda*

Du kommer säkert återkomma till detta om ett år igen, det börjar nästan bli en årlig tradition. *ler* Lycka till med ditt korståg kära du.
Detta är inte ett "på återseende".
Detta är ett farväl.
Jag önskar dig lycka i din egen verklighet.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Jag valde att delta i den här tråden för att ge en bild, en idé, om Pentax kommande produkter - eftersom det efterfrågades just det. Jag har försökt svara på alla frågor så gott jag kunnat efter min bästa förmåga, om det inte har varit nog för vissa så ber jag om ursäkt för att jag inte har kunnat tillfredsställa allas önskemål. Jag är en människa med mina fel och brister som vem som helst.

Självfallet förväntade jag mig inte att få skit för att jag har delat med mig av information, men det var det som hände.

Jag önskar er en Glad Jul.
Jag tycker vi svenskar kan vara glada på julen också, inte bara goda. :)

Hälsar
R
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det är nog omöjligt att sätta slutord i diskussionen, men en sammanfattning.
Roland vill inte avslöja sina källor, mer än lite grann....
Mikael nöjer sig inte med det.
Roland ställer fråga om Mikael kan prova med en annan proccesor i kameran, Mikael ställer liknande motfråga. Låst. Låst.
I tidigare diskussioner har Roland hyllat 22bitaren i K10D och Mikael har sagt att den inte är bättre än 14? bit a/d omvandlare i andra kameror.

Det tycker jag är intressant, om man jämför med kompaktskivan som kom i början på 80-talet.
CDn är digital och för att höra musiken istället för ettor och nollor måste istället det vara en digital till analog omvandlare(d/a), dom första CD spelarna hade 14 bit d/a omvandlare och lät "piss" senare kom 16bit d/a, 18 d/a och 22 d/a omvandlare.
Ljudet blev bättre efter ett antal år men inte för att 16bitars kom och senare 22 utan när dom hade utvecklats några år samt att andra parametrar oxå förbättrats.

Jag tror helt enkelt att 22bitaren i K10D kommer att dels utvecklas och att den kan utnyttjas bättre i framtiden för bättre bilder.................
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Bofoto2 skrev:
Det är nog omöjligt att sätta slutord i diskussionen, men en sammanfattning.
Roland vill inte avslöja sina källor, mer än lite grann....
Mikael nöjer sig inte med det.
Roland ställer fråga om Mikael kan prova med en annan proccesor i kameran, Mikael ställer liknande motfråga. Låst. Låst.
I tidigare diskussioner har Roland hyllat 22bitaren i K10D och Mikael har sagt att den inte är bättre än 14? bit a/d omvandlare i andra kameror.

Det tycker jag är intressant, om man jämför med kompaktskivan som kom i början på 80-talet.
CDn är digital och för att höra musiken istället för ettor och nollor måste istället det vara en digital till analog omvandlare(d/a), dom första CD spelarna hade 14 bit d/a omvandlare och lät "piss" senare kom 16bit d/a, 18 d/a och 22 d/a omvandlare.
Ljudet blev bättre efter ett antal år men inte för att 16bitars kom och senare 22 utan när dom hade utvecklats några år samt att andra parametrar oxå förbättrats.

Jag tror helt enkelt att 22bitaren i K10D kommer att dels utvecklas och att den kan utnyttjas bättre i framtiden för bättre bilder.................
22bitars A/D har fördelar, men så länge vi har sensorer som har det dynamiska omfång de har så räcker idag 14 bitar mer än väl. Detta har vi diskuterat i en annan tråd synnerligen noggrannt.
Om framtiden visar att det dynamiska omfånget hos en sensor blir mycket större så kan man möjligen ha nytta av mer än 14 bitar.
Idag är 22bitar ett försälningsargument som inte har någon som helst betydelse för resultatet vad det gäller de kameror som vi diskuterar.
I denna fråga har jag rådgjort med ett flertal experter på Fotokina. Dvs allt från bakstyckestillverkare och även med Anders Uschold, Lars Kjellberg mfl.
Mikael
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag känner lite deja vu här men är det inte möjligt att läsa av sensorn vid halva exponeringstiden för att räkna fram en större dynamik?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jo att sensorn läses av vid halva exponeringstiden och sen jämförs det med värdet på hela exponeringstiden. Då kan man ge en pixel som ligger på 95% i laddning ett högre slutvärde än en som har 80%. Vid slutavläsningen ligger dom båda på 100%, alltså utfrätt högdager. Då får man högre omfång, eller måste sensorn laddas ur och ingen delavläsning är möjlig.
 
macrobild skrev:
Idag är 22bitar ett försälningsargument som inte har någon som helst betydelse för resultatet vad det gäller de kameror som vi diskuterar.
Jag ber vänligen att få det fört till protokollet att det du här presenterar inte är annat än spekulation och teori, så länge som man inte har jämfört olika ADC i samma signalkedja.

Nu inte menat att teori inte har värde, det kan det självfallet ha, men det är en annan sak.

Jag ber därför vänligen att uppmana dig till en sund skepticism inför den information som du får från de du har "rådgjort" med.

Hälsar
R
 
Mikael

"Det är ingen saklig diskussion- du mässar, enögt om din Pentax"

Detnna avdelningen i forum handlar om just Pentax.
Om man vill diskutera andra kameramärken, så gör man lämpligen det i de andra avdelningarna. Det känns väldigt märkligt för mig för att få kritik för att jag skriver om Pentax i avdelningen för Pentax, för var skulle jag annars skriva om detta ämne om inte just här?

Att hålla sig till ämnet är sakligt.
Vad som inte är sakligt, det är nedsättande kommentarer och angrepp på personer, för sådant är att frångå ämnet. Istället för att diskutera sakligt så väljer du att angripa mig personligen. Jag anser att sådant förfarande inte är vad dessa forum är till för.

"Du må ha vilka källor som helst, du har inte tillfört något mer än vad jag kan själv få fram, däremot kommer du med obegripliga förklaringar om brus"

Eftersom informationen jag har är konfidentiellt, så har jag valt att inte släppa ut precis information om annat än det som du och andra kan få fram.

Jag kommer medvetet med obegripliga förklaringar om brus, jag försökte ge en bild utan att avslöja konfidentiellt material. Jag tar inte åt mig av din kritik om att jag är precis och inexakt, eftersom det var just mitt syfte (för informationen är konfedentiell) och därför är det ingen kritik mot mig att du uppmärksammar att jag har följt mitt syfte.

"Det är precis det jag har tryckt på, vem lämnar uppgifter till dig om han eller hon sitter med sådana uppgifter att de måste skriva på ett tysthetslöfte. "

Jag har mött och odlat mina kontakter i privata sammanhang, vänner som delar gemensamma intressen. Jag anser att jag inte har någon som helst skyldighet att redovisa mitt privatliv offentligt, mitt privata nätverk eller exakt vilken relation mina privata kontakter har till Pentax. Jag skriver i detta forum som privatperson och självfallet är det jag som avgör om jag ska släppa en redovisning av mitt liv utanför detta forum.

Syftet för mig att delta i forum är att sprida information, inte att mötas av nedsättande kommentarer eller angrepp på min person. Jag själv som person är oviktig, precis lika oviktig som du eller någon annan, eller för den delen - lika viktig. Vi är alla lika under våra olika yttre former, den yttre formen - som namn, titel, yrke etc. - är helt oväsentlig. Du ställer mig ofta frågan "Vem är du?" och jag svarar - en oändlig själ som har en fysisk upplevelse. Det är det enda som jag eller någon annan verkligen är, resten är ändliga illusioner som inte är viktiga.

För dig är uppenbarligen identifikation med den fysiska formen viktig, men för mig förstår jag det inte och jag förstår ännu mindre vad det har i ett forum som det här att göra. Jag ser ingenstans i forumregler eller beskrivning av forumet att det är till för diskussioner om min person, ändå är det vad du ständigt återkommer till. Uppenbarligen har du inte så mycket att säga om trådens ämne eftersom du är så intresserad av min person att du t o m har "följt" mig, som du skrev här några inlägg tillbaks.

Blessed be.
R
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Jag ber vänligen att få det fört till protokollet att det du här presenterar inte är annat än spekulation och teori, så länge som man inte har jämfört olika ADC i samma signalkedja.

Nu inte menat att teori inte har värde, det kan det självfallet ha, men det är en annan sak.

Jag ber därför vänligen att uppmana dig till en sund skepticism inför den information som du får från de du har "rådgjort" med.

Hälsar
R
Mitt svar grundar sig på den kunskap som flertal bakstycketillverkare har presenterat för mig,samt det svar jag fick av bla Anders Uschold nere i Köln/ Photokina , dessutom finns det fortfarande inte några resultat som visar att en 22bitars A/D skulle tillföra något vad det gäller bildkvalitet vad det gäller de sensorer som till dagens datum sitter i bla Pentax kamerorna.

OM det skulle finnas några fördelar så skulle andra kameratillverkare inte vara sena med att välja en 22bitars A/D i kamerorna.
Dessutom och nu säger jag "vad jag förstår" så arbetar Pentax A/D snarare i 16bitar med hög resolution och resultatet presenteras i 12 bitars RAW.

God JUL PÅ DIG, tomten kommer snart.

Mikael
 
ANNONS