Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Är du alldeles från vettet? Anders eller någon annan har inte givit mig någon information angående Pentax. Nu får du ta mig fan skärpa dig
Förnekar du att du har skrivit:
"Jag har därför skrivit ner och frågat min vän Anders Uschold i Tyskland om vad för inovativa förbättringar Pentax kan ha gjort."

För att Anders ska kunna svara på vilka inovattiva förbättringar som Pentax kan ha gjort, så förutsätter det att han har fått information från Pentax om sensorn. I annat fall är det bara spekulation. Det är bara Pentax som kan ge fakta om den, andra kan ge teorier (om de inte har fått fakta från Pentax). Visst kan teorierna vara bra, de kan vara fantastiska, men det är ändå teorier och spekulation.

Att fråga mig om jag är alldeles ifrån vettet, är inte att ifrågasätta. Det är en fråga som innehåller en nedsättande kommentar om min mentala kapacitet.

Att ifrågasätta information är bra Mikael, men om du tror att dina nedsättande kommentarer och angrepp på min person är samma sak som att ifrågasätta så har du missförstått vad ifrågasätta verkligen innebär.

Så du ifrågasätter inte, du angriper mig personligen. Du är alltid välkommen att ifrågasätta, när du gör det. Det är dock uppenbart att du gör något helt annat här.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Förnekar du att du har skrivit:
"Jag har därför skrivit ner och frågat min vän Anders Uschold i Tyskland om vad för inovativa förbättringar Pentax kan ha gjort."

För att Anders ska kunna svara på vilka inovattiva förbättringar som Pentax kan ha gjort, så förutsätter det att han har fått information från Pentax om sensorn. I annat fall är det bara spekulation.

Att fråga mig om jag är alldeles ifrån vettet, är en osaklig fråga som inte har med sakfrågan att göra.

Hälsar
R
Återigen , Anders, Lars mfl jag känner kan mycket väl var insatta vad som försiggår oavsett det är Pentax, Nikon eller Canon och utan att skriva på något avtal om tystnadsplikt. Jag frågade om han visste något eftersom han är den person han är med stora kontaktytor. svaret blev nej.

Mikael
Du får nu skärpa dig Roland,
 
macrobild skrev:
Återigen , Anders, Lars mfl jag känner kan mycket väl var insatta vad som försiggår oavsett det är Pentax, Nikon eller Canon och utan att skriva på något avtal om tystnadsplikt.
Ja, jag känner till att man kan ha information utan att ha skrivit på avtal om tystnadsplikt. :) Jag tackar för dina svar.

"Du får nu skärpa dig Roland"

Du menar att du inte är van vid att den information du lämnar blir ifrågasatt?

Notera nu att till skillnad från dig fäller jag inga nedsättande kommentarer om personen vars information jag ifrågasätter. Detta är en viktig skillnad mellan oss.

Hälsar
R
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Mikael/Macrobild sprider lögner om mig om att jag bara googlar fram rykten.

SVAR: VI ÄR MÅNGA SOM GÄRNA VILL HA SVAR HUR DU FÅR FRAM DINA UPPGIFTER; DU FÅR LÄRA DIG ATT BLI IFRÅGASATT

Jag anser att jag har rätt att korrigera när lögner sprids om mig. Att påstå att jag gör det för att jag vill visa mig viktig och betydelsefull är ett helt sanslöst påstående.

SVAR: ENDAST DU KAN SVARA PÅ DETTA

Du tycker det alltså är helt ok att man ljuger eftersom det inte är ok när man förklarar hur det verkligen är?

Om det ska vara på det viset så säger jag bara - tack och hej då. Jag lämnar er. Lögner får ni hålla på med utan mig.

Det enda som intresserar mig är sakliga diskussioner. Att korrigera Mikael/Macrobilds ständiga desinformation, nedsättande kommentarer och angrepp på min person, som han har hållit på med i över ett år - det är inte vad jag kallar för "a good time" precis.

Jag har bett moderatorerna att ta bort min profil och allt som tillhör den.

Att få skit för att jag försvarar mig när en viss deltagare här ljuger om mig, det är för mycket.

Ifrågasätta information är jättebra, det ska och bör vi alla göra. Nedsättande kommentarer, personliga angrepp och direkta lögner - det är inte att ifrågasätta, det är personlig förföljelse som uppenbarligen accepteras här.
Roland, du får nog lära dig att bli ifågasatt.

Jag vet inte vem du är, jag vet bara att ibland så drar du märkliga konklusioner.Gärna sådana som på ett eller annat sätt framhäver Pentax förträfflighet.

Mikael
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Ja, jag känner till att man kan ha information utan att ha skrivit på avtal om tystnadsplikt. :) Jag tackar för dina svar.

"Du får nu skärpa dig Roland"

Du menar att du inte är van vid att den information du lämnar blir ifrågasatt?

Hälsar
R
Jo då, men till skilnad från dig så sprider jag inte ut information utan att kunna hänvisa till källan eller uppvisa resultat som av andra kan verifieras..
Du tycks bli väldigt störd av att vi är några som ifrågasätter dig och dina uppgifter, jag har gjort det tidigare, exv 22bitars A/D.
Mikael
 
Mikael

Jag har redan svarat dig flera gånger i detta forum tidigare hur jag får information.

Jag välkomnar att informationen som jag lämnar blir ifrågasatt. Det är ett sunt och bra beteende.

Däremot så fäller du nedsättande kommentarer och angrepp på min person. Det är inte att ifrågasätta, det är personförföljelse.

Det är inte ditt ifrågasättande som jag kritiserar, det är dina nedsättande kommentarer och angrepp på min person.

Du får lära dig att ifrågasätta utan att syssla med personförföljelse. Under lång tid har du blandat ihop dessa två saker till ett och samma beteende.

Hälsar
R
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag ser det inte som personförföljelse, jag vill bara veta hur du kan komma fram till vissa slutsatser,konklusioner ,ifrågasätter jag dessa så slår du bakut.

Återigen-du får lära dig att bli ifrågasatt.
Du tycks ha stora problem med detta
Mikael

PS Roland, du får skilja på vad jag har skrivit och Ragnar skrev.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jo då, men till skilnad från dig så sprider jag inte ut information utan att kunna hänvisa till källan eller uppvisa resultat som av andra kan verifieras..
Du tycks bli väldigt störd av att vi är några som ifrågasätter dig och dina uppgifter, jag har gjort det tidigare, exv 22bitars A/D.
Mikael
Eftersom jag inte har läckt ut information ur det material som jag har tillgång till så har jag inte spridit material ifrån det. Du har ju själv sett att de tekniska uppgifter som jag har skrivit här, är saker som andra redan har läckt och de källorna hittas enkelt genom att googlas.

Så materialet jag har, har jag inte läckt ut. Källan till materialet är Pentax. Jag har fått det tillsänt av mig av en person som inte är anställd av Pentax men vars tjänster anlitas av dem ibland. Denna person har inte skrivit under NDA, men han har fått materialet av Pentax och han har gett det till mig i förtroende. Jag har visat honom - och Pentax - förtroende tillbaks genom att inte lämna ut specifika detaljer om det som andra inte redan har läckt ut.
Han vill vara anonym, han är en privat kontakt och inte en offentlig. Det är därför som jag inte får offentliggöra uppgifter om honom. Men du accepterar inte detta, utan du klagar på mig för att är anonym. Precis som att det skulle vara mitt fel. Det är inte mitt fel att mina kontakter är anonyma, och det är inte mitt fel att Pentax vill att konfidentiell information hemlighålls så det inte går att länka till det. Det är faktorer som jag inte kan göra något åt, vilket jag har förklarat för dig miljoner gånger redan utan att du kan acceptera sakernas tillstånd här.

Jag har inga som helst problem med att min information blir ifrågasatt, så det stör mig inte alls.

Dina nedsättande kommentarer och angrepp på min person, är inte att ifrågasätta. Det är personförföljelse.

Jag välkomnar att du ifrågasätter när du gör det utan nedsättande kommentarer eller angrepp på min person.

Detta med pajas, sektledare, frågan om jag är ifrån vettet, och sådant som du hållit på med i över ett år mot mig - det har inte i en saklig diskussion att göra därför att det inte är att ifrågasätta uppgifter. Det är personförföljelse.

Lär dig ifrågasätta information utan att komma med nedsättande kommentarer och personliga angrepp. Lär dig skilja på sak och person.

Hälsar
R
 
macrobild skrev:
Jag ser det inte som personförföljelse, jag vill bara veta hur du kan komma fram till vissa slutsatser,konklusioner ,ifrågasätter jag dessa så slår du bakut.
Jag slår inte bakut för att du ifrågasätter min information, jag slår bakut för dina nedsättande kommentarer och angrepp på min person. Det är det som är personförföljelse. Inte ditt ifrågasättande av informationen, utan dina nedsättande kommentarer om min person.

Din kommentar om att du såg mig som en sektledare som för fram ett budskap till "varje pris" - var den verkligen ett ifrågasättande av information? Din kommentar om att jag är en pajas, är det att ifrågasätta information?

Det är jättebra att man ifrågsätter information, men måste man vara otrevlig mot personen som lämnar informationen?

Hälsar
R
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Återigen, hur du ser det är ditt problem.
Lär dig att lyssna på andra.
Lär dig att även du kan bli ifrågasatt.
God natt
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag vet inte vem du är, jag vet bara att ibland så drar du märkliga konklusioner.Gärna sådana som på ett eller annat sätt framhäver Pentax förträfflighet.
Denna avdelning är för Pentax. Det blir naturligt en viss bias mot Pentax då. Det finns avdelningar för andra märken.

Visst kan det bli för mycket "over the top" här, men om man störs av det så är det väl bara att hoppa över de inläggen. Att skriva nedsättande kommentarer till mig som person för det, är en dålig idé.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Lär dig att även du kan bli ifrågasatt.
Det lärde jag mig för många år sedan Mikael.
jag får känslan att du försöker lära mig att ifrågasätta information gör man genom nedsättande kommentarer och personliga angrepp till personen som lämnar information.
Jag väljer att undvika att lära mig det.

Lär dig lyssna på andra, lär dig skilja på sak och person, lär dig ifrågasätta information utan att vara otrevlig mot lämnaren av informationen.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Att jobba med utveckling där känslig information förekommer har jag lårt mig att man måste vara ytterst försiktig med vad man visar upp och säger då rätt man med djupgående kunskaper lätt kan dra egna slutsatser om vad man sysslar med och vilken funktion man vill ta fram. Under mina 31 år på en synnerligen innovativ utvecklingsavdelning inom medicinteknik vet jag att det är så här det fungerar. Därför är det så otroligt viktigt att hålla på sekretessen. Om nu Roland och Mikael tidvis kommer över denna typ av information som de genom sina kontakter kan lägga pussel med för att komma fram till olika saker så betyder det bara att de olika kameratillverkarna har ett bristfälligt säkerhetssystem. I bland vill företagen lämna vilseledande uppgifter för att konkurrenterna skall kunna dra felaktiga slutstser och därigenom vinna något på det. På grund av alla dessa faktorer skulle jag vara den siste att torgföra en ny förträfflig produkt innan den var släppt på marknaden. Jag förvånas gång på gång av dessa diskussioner här på FF där den ena kameran efter den andra debatteras innan den är släppt på marknaden, Nikons nya sensor skulle vara 1,1 och inte full frame m.m. Detta rykte levde ända fram till den dagen kameran släpptes. Nu blev alla överaskade av att det blev full frame och inte 1,1. Så här har det pågått år efter år och alla älskar tydligen att visa att man vet något som ingen annan vet, man har blivit anförtrodd en hemlighet eller man har i kraft av kontakter och egna slutsatser kommit fram till olika saker. Nu har det till och med gått så långt att folk blir ovänner på grund av att man inte blir trodd eller att man blir ifrågasatt.

God Jul!
 

snap

Aktiv medlem
Jag skiter fullständigt i vem som har rätt men ärligt talat Mikael nu får du fan med skärpa dig!
Lider du av att du inte får credit!
Ska vi stå o dunka dig i ryggen o säga gud vad häftigt känner du dom o dom människorna?
Det är så barnsligt så man häpnar.
Saken är att INGEN FÅR TYCKA NÅGOT ANNAT ÄN DIG Mikael.
Visst Roland är Penatxfrälst låt han vara det man behöver inte idiotförklara honnom för det samt han har rätt i en sak o det är att hans sätt att diskutera är betydligt trevligare än ditt sätt.
Någon som undviker frågor är lika mycket du Mikael jag har ställt ett gäng frågor till dig o fick bla till svar (det ska du skita i!)
En stilla undran Har du inget annat för dig på julafton än att hålla på o försöka hyvla av en pentaxfrälst?
I sådana fall skaffa dig ett liv!
PS Jag tycker du är en färgklick i debatterna Roland o jag hoppas du kommer tillbaks o modratorerna sover ni eller? ok det var visseligen julafton o ni är rätt friska om ni inte satt framför burken då.
Det är time att Mikael lär sig debattera annars vore det nog bra om han pausar lite.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
snap skrev:
Jag skiter fullständigt i vem som har rätt men ärligt talat Mikael nu får du fan med skärpa dig!
Lider du av att du inte får credit!
Ska vi stå o dunka dig i ryggen o säga gud vad häftigt känner du dom o dom människorna?
Det är så barnsligt så man häpnar.
Saken är att INGEN FÅR TYCKA NÅGOT ANNAT ÄN DIG Mikael.
Visst Roland är Penatxfrälst låt han vara det man behöver inte idiotförklara honnom för det samt han har rätt i en sak o det är att hans sätt att diskutera är betydligt trevligare än ditt sätt.
Någon som undviker frågor är lika mycket du Mikael jag har ställt ett gäng frågor till dig o fick bla till svar (det ska du skita i!)
En stilla undran Har du inget annat för dig på julafton än att hålla på o försöka hyvla av en pentaxfrälst?
I sådana fall skaffa dig ett liv!
PS Jag tycker du är en färgklick i debatterna Roland o jag hoppas du kommer tillbaks o modratorerna sover ni eller? ok det var visseligen julafton o ni är rätt friska om ni inte satt framför burken då.
Det är time att Mikael lär sig debattera annars vore det nog bra om han pausar lite.

Den oinvigde skall veta att Ove och jag har haft våra kontroverser under årens lopp, det började med när jag testade d2x mot 1dsmk2 och jag visade bildresultat från de två kamerorna. Att exempelvis Canons vidvinkelgluggar inte var så bra som förväntat, detta groll har sedan pågått genom åren. Idag vet vi att exv Nikon kan bygga samma typ av objektiv med betydligt bättre resultat än vad Canon kan.
Ove är en stor försvarare av märket Canon och har kallat alla andra kameror som inte har Canons stora sensor för amatörkameror. Exemplen kan göras många.
Ove och jag har alltså under årens lopp haft en del hetsiga diskussioner även vi, sök på fotosidan och läs själv.

DETTA försvarar inte mitt uppförande i denna tråd men ger en bakgrund till varför Ove nu kliver in och ger igen .

Ove du är välkommen med alla frågor som du inte har fått svar på, jag skall försöka svara i den mån jag kan.

Till Roland: dina kunskaper är mycket stora vad det gäller Pentax.
Du skrev tidigare att vi är väldigt olika - det stämmer.
Förhoppningsvis har vi lärt oss något både du och jag.
God fortsättning på Julen
Mikael
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Man kan bara hoppas att framtida kamerahus är ordentligt dammtätade. Det kan behövas när man sitter i sandlådan.

Sen måste jag tillstå att det var utomordentligt smart av Pentax att göra sina hus bakåtkompatibla. Det innebar att jag med mina stackars 4 pentaxobjektiv hoppade på trenden och nu sitter fast med märket.
Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag skrotat objektiven och startat om med annat märke.

Så är det när snålheten bedrar visheten.

Och tack Roland. Jag har lärt mycket av dina inlägg.
L Marunga
 
ANNONS