Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-800 glappar i skon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lärfars

Aktiv medlem
Jag har en D80 + en SB-800 och när man sätter i blixten i skon så går den att vicka lite fram och tillbaka. Allt funkar som det ska, jag tänkte bara kolla så att det var normalt innan garanatier och annat går ut. Är det lika hos er?
 

MarcusHolmberg

Aktiv medlem
Min SB-600 glappar lite på båda mina Nikonhus och har gjort så sen den var ny. Jag har märkt detta på alla Nikonkameror med blixt som jag kommit i kontakt med. Det verkar vara normalt.
 

Lärfars

Aktiv medlem
Oki, då infinner sig frågan om det finns nå´n vits med att det är så, är det ett medvetet val av Nikon?
 

Thunderbird

Aktiv medlem
Lärfars skrev:
Jag har en D80 + en SB-800 och när man sätter i blixten i skon så går den att vicka lite fram och tillbaka.
Är det vid hälen eller framme vid tårna den glappar.
(Förlåt, kunde inte låta bli).
Min 800'a och 28DX glappar åxå BTW.

/ E
 

perstromgren

Aktiv medlem
Re: Re: Re: SB-800 glappar i skon

Lärfars skrev:
Heter det inte sko?
Jo, Lasse bara skojar med dig.

Men det ser litet kul ut, för skor på fötterna kan ju just glappa när man provar dem i skoaffären.

Min SB-400 glappar inte, den har en spärr som låser den.

Per.
 

MarcusHolmberg

Aktiv medlem
Följande ideer har jag.
1. Sätt eltejp runt sidan på blixtfoten. Det borde göra det tightare. Prova med olika tjocklekar på tejpen och ställen att tejpa på. Detta kanske inte funkar så bra om man tar av och på sin blixt ofta.

2. För den modige: Ta en liten hammare + don eller annat valfritt, för ändamålet passande verktyg. Och knacka försiktigt till kamerans hotshoefästen så att de böjs nedåt. Det torde krävas ytterst lite för att uppnå önskad effekt. Ett tipps är att lägga en bit tyg (ev putsduk?) emellan innan du bankar. Då borde man slippa fula märken.
 

tettimul

Aktiv medlem
I avdelningen för dumma frågor från en supportarbetsskadad människa: Du har väl dragit till låsspärren?
När den är åtdragen sitter blixten fast, kanske inte sitter som berget men lite vickande är normalt. Innan garantin går ut ska du inte ge dig på att knacka med en hammare på kameran.
 

Lärfars

Aktiv medlem
Jaha, finns det en låsspärr?? :) Jorå, den är åtdragen, och blixten sitter fast, den går bara att vicka lite framåt och bakåt. Jag har fått uppfattningen att det är så för flertalet här så då utgår jag ifrån att det är normalt.
 
ANNONS