Annons

Minolta 50/1,7 rekommenderat pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

dannekarlsson

Aktiv medlem
Som rubriken lyder.. Vad kan man ge för ett sådant objektiv om det är mycket välbevarat? Är över 1000kr för mycket? Jag har nämligen möjlighet att köpa ett fint exemplar för 1300.. Är det värt det, och är det så pass bra att även jag, som nyss skaffat sony a200 och knäppt lite med kit-objektivet, kommer märka stor skillnad? Vad är objektivets fördelar och nackdelar?

Mycket frågor nu.. =)

Vore mycket tacksam för svar!
 

tannler

Aktiv medlem
Om Du bara knäpper kort, är kit-objektivet tillräckligt för Ditt behov just nu. 50/1,7 är ett vidunderligt objektiv som porträttele ( 50x 1,5 = 75 mm ) på a200, men jag tycker 1300 är lite väl mycket. Jag skaffade mitt för 550:- för något år sedan och 2,5 x på två år är saftigt.
 

dannekarlsson

Aktiv medlem
Okej.. Tack för snabbt svar! Objektivet har autofokus men det kanske inte förändrar prisbilden nämnvärt?! Är objektivet endast bra till porträttfoto eller fungerar den till annat också?
 

Anddje

Aktiv medlem
dannekarlsson skrev:
Okej.. Tack för snabbt svar! Objektivet har autofokus men det kanske inte förändrar prisbilden nämnvärt?! Är objektivet endast bra till porträttfoto eller fungerar den till annat också?
Alla 50/1.7 som passar på AF-kameror har AF. Manuella 50/1.7 passar bara på gamla MC/MD-kameror.

50/1.7:an passar till precis allt, men 1300 är lite mycket.
 

tannler

Aktiv medlem
Daniel Karlsson skrev: ... Är objektivet endast bra till porträttfoto eller fungerar den till annat också?
Det är vad jag använder det till, och till makro, tillsammans med mellanringar. Det är ett av Minoltas bästa objektiv, men inte till vilka pengar som helst. Visst kommer Du att se skillnad, men det gör Du å andra sidan med vilken "prime" som helst jämfört med kit-objektivet. Detta får Du dock inte uppfatta så att kit-objektivet är sopor - det är skapligt bra. För pengarna är det snubblande nära riktigt bra.

Ut å' plåta med Dig. Skaffa Dig erfarenhet. Läs nå'n gammal fotobok för manuella analoga kameror och träng in i begreppen; ISO, bländare, tid, skärpedjup, exp.kompensation. När Du blir varm i kläderna är det dags att lämna Grön-P åt sitt öde och utforska A, S & M, men då måste Du hjälpligt kunna fotografera.

Du har riktigt skapliga grejor, lär Dig använda dom. Först när ideligen Du hamnar i situationen; "attan att jag inte har xxx-opbjektivet nu" är det dags att fundera över ett tillskott. Alla inköp i nuläget, präglas, mer eller mindre, av habegär och slumpmässighet och är bara ägnade att berika fotoindustrin.
 

MeTeX

Aktiv medlem
Tillgång och efterfrågan styr som vanligt, och där har det ju hänt en del på sista tiden.

Många nya, och bra säljande kameramodeller från sony har nog fått minoltas priser på beg. objektiv att skjuta i höjden, också där till sonys prisstättning på nya objektiv gör ju inte beg.marknaden mindre intresant.

Så som det ser ut nu kommer det nog inte bli billigare med tiden i allafall, snarare tvärtom!

Men jag kan bara säga 50/1.7 är underbart, så trevlig att jag skaffat 2st, en i reserv!!
 

tannler

Aktiv medlem
Det har stigit - men 1300 är högt. De går för USD120 just nu i USA. Legalt infört till Scerige = SEK1100.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Dom går rätt billigt begagnade.
Jag köpte min för 450 kr.
Runt 500- 600 är inget ovanligt.

Och visst är det ett bra objektiv.
 

thewalrus

Aktiv medlem
Kan bara hålla med övriga att det är ett riktigt bra objektiv. Jag använder mitt flitigt..

1300kr är dock i högsta laget. Jag köpte mitt beg (men oanvänt i obruten förpackning) för 500:- Det var ca 2 år sedan..
 

dannekarlsson

Aktiv medlem
Om det går för 1100kr i USA så är de ju ingen jätteskillnad mot 1300 här i Sverige.. Vart har alla fått tag på objektivet så billigt då? Jag har kollat runt på en hel del sidor på nätet med begagnade objektiv men har haft mycket svårt att hitta just detta..
 

pic-tor

Aktiv medlem
Daniel, har du försökt på E-bay? Just nu finns minst ett exemplar av Minolta 50/1,7 på tyska E-bay.

Torbjörn
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Om objektivet blir sålt utan kamera är prisen gärna 1000-1300. Ibland kan man dock ha tur och hitta det med nån 7000 kamera för 5-600, men det är sällan numera. Folk har lärt sej vad det är värd.

Kolla på tradera; avslutade auktioner, då ser du priserna ligger runt 1000-1300.

Jag ska själv sälja mitt på tradera då jag aldrig använder det. Har numera Minolta 28-70G som faktisk är bättre. (dock inte det korta skärpadjupet som 1.7 ger).
 

pallep

Aktiv medlem
På tradera sålde jag mitt för 1200 nånting. Tycker priserna på tradera är rätt höga överlag för Sony/Minolta prylar.
 
ANNONS