Annons

Vilken färgrymd ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

mariem

Medlem
Jag har inte reflekterat över detta tidigare, utan alltid fotat i jpg sRGB. Jag känner inget behov att att fotografera i RAW då jag bara brukar göra mindre justeringar i photoshop av mina bilder.

Men, borde jag ändra färgrymden till Adobe RGB?
(det är en Canon 400D jag har.)

Jag fotograferar mestadels utomhus, natur, byggnader, människor osv om det är av betydelse.
Jag brukar skicka in bilder för labb att skriva ut tll mig, skulle Adobe RGB vara till fördel då? Eller är det "förstört" efter att ha öppnat och fixat till bilden så smått i photoshop?

Alltså, bör jag väla sRGB eller Adobe RGB som färgrymd?
 

kja

Aktiv medlem
Hej
sRGB är väl OK så länge du bara använder bilderna i datorn och på web. Adobe RGB är en "större" profil (innehåller fler färgnyanser).
T.ex Crimson rekomenderar AdobeRGb http://www.crimson.se/info.html?setB=13
Ska man trycka sina bilder är det AdobeRGB som gäller. Svaret blir: färgrymd beroende på ändamål.
 

mariem

Medlem
Okej, tusen tack för att du tog dig tid att svara.

Det är inte så då att bilderna blir "plattare" och kan få konstiga skarpa övergångar mellan färgnyanser när man fotograferat i Adobe RGB?
Läste det någonstans nämligen. (Varför det skulle bli så har jag ingen aning om.)

Annars verkar det ju som att det kloka valet bilr Adobe RGB då.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag brukar själv skicka mina bilder till Crimson, men är det inte så att en del andra labb föredrar sRGB?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte fler nyanser

Antal nyanser är exakt lika många. Däremot är Adobe-RGB en vidare färgrymd som täcker in färger (många mättade nyanser t.ex) som inte S-rgb täcker in. Fast å andra sidan täcker S-rgb in fler nyanser inom det område som är gemensamt mellan S-rgb och Adobe-rgb. Tänk er det som en fotbollsplan som får representera hela det synliga färgspektrumet. Och tänk er sedan att de båda färgrymderna har 1000 fotbollar var (fotbollarna representerar de nyanser som kan återges som för övrigt är fler än 1000). S-rgb´s bollar ligger mera centrerade medan det i centrum är lite glesare av Adobe-rgb´s bollar för att en del ligger längre ut längs kanterna. Dålig liknelse då det finns förklaringar som visar allt i speciella färgdiagram. Bara att söka på nätet.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
De flesta fotolabb kan inte hantera någon annat än sRGB. Råkar man skicka en bildfil med Adobe RGB till ett sådant labb kan man få dåliga färger.
 

iBoat

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
De flesta fotolabb kan inte hantera någon annat än sRGB. Råkar man skicka en bildfil med Adobe RGB till ett sådant labb kan man få dåliga färger.
Alla fotolabb "kan" hantera alla färgrymder. Min erfarenhet är att de som säger att det bara går att hantera t.ex. sRBG vet inte vad de talar om. Adobe RGB, CIE RGB med mera anses bäst som utgångsläge vid konvertering till cmyk (cmyk är den enda färgrymd som fungerar vid tryckning eller printning av fotokopior).

sRGB är en färgrymd som Hewlett-Packard och Microsoft har tagit fram för att täcka in vad en genomsnittlig skärm kan återge. Långt i från perfekt, men det är nog så bra man kan göra med tanke på alla olika skärmar som finns på marknaden.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
iBoat skrev:
Alla fotolabb "kan" hantera alla färgrymder. Min erfarenhet är att de som säger att det bara går att hantera t.ex. sRBG vet inte vad de talar om. Adobe RGB, CIE RGB med mera anses bäst som utgångsläge vid konvertering till cmyk (cmyk är den enda färgrymd som fungerar vid tryckning eller printning av fotokopior).

sRGB är en färgrymd som Hewlett-Packard och Microsoft har tagit fram för att täcka in vad en genomsnittlig skärm kan återge. Långt i från perfekt, men det är nog så bra man kan göra med tanke på alla olika skärmar som finns på marknaden.
Då får du definiera vad du menar med printer, är det exv en Fuji Frontier maskin som är en av de vanligaste maskinerna ute hos fotohandlarna så stödjer den inte färghantering, där passar s-rgb bättre som profil än Adobe RGB.

Om du menar att Adobe RGB är den enda som duger till cmykning så är detta inte sant.
I de lägen Adobe RGB är bättre att använda än exv ColorMatch, S-RGB är det vid en högkvalitativ tryckning på bestruket papper och där man vill vara säker på att starka fäger återges. Skilnaden mellan Adobe RGB och s-rgb är inte så stor som de flesta tror i ett färdigt resultat.
Vad det gäller dagstidningstryck så kan man välja s-rgb eller color match.

Det viktiga är att man använder en och samma arbetsfärgrymd fram till det konvertering sker till cmyk.
Vill man vara på den säkra sidan så kan man ta reda på i vilken färgrymd exv ett tryckeri önskar få bilden i.
Därför är det bra att fotografera i raw, därefter kan du välja arbetsfärgrymd adobe rgb , s-rgb osv och konsekvent arbeta i denna fram till ev konvertering till en cmyk/skrivarprofil.

Mikael
 

iBoat

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Då får du definiera vad du menar med printer, är det exv en Fuji Frontier maskin som är en av de vanligaste maskinerna ute hos fotohandlarna så stödjer den inte färghantering, där passar s-rgb bättre som profil än Adobe RGB.

Om du menar att Adobe RGB är den enda som duger till cmykning så är detta inte sant.
I de lägen Adobe RGB är bättre att använda än exv ColorMatch, S-RGB är det vid en högkvalitativ tryckning på bestruket papper och där man vill vara säker på att starka fäger återges. Skilnaden mellan Adobe RGB och s-rgb är inte så stor som de flesta tror i ett färdigt resultat.
Vad det gäller dagstidningstryck så kan man välja s-rgb eller color match.

Det viktiga är att man använder en och samma arbetsfärgrymd fram till det konvertering sker till cmyk.
Vill man vara på den säkra sidan så kan man ta reda på i vilken färgrymd exv ett tryckeri önskar få bilden i.
Därför är det bra att fotografera i raw, därefter kan du välja arbetsfärgrymd adobe rgb , s-rgb osv och konsekvent arbeta i denna fram till ev konvertering till en cmyk/skrivarprofil.

Mikael
All form av tryckning och utskrifter använder cmyk. Även om man skickar rgb bilder, med vilken profil som helst, blir det alltid cmyk på pappret, men det vet du säkert.

Vad jag menar är att det är alltid bra att välja en stor färgrymd som Adobe RGB eller CIE RGB för att få ut det mesta vid konverteringen till cmyk. I dagspress som du nämner kan det nästan kvitta vilket utgångsläge man har eftersom den rekommenderade cmykprofilen ("färgpressen_v3.icm) kapar bort det mesta som kan rymmas i en rgb-profil (vilken som helst)

Om en "Fuji Frontier maskin" inte stöder färghantering, -då behövs ju ingen profil alls!

edit:
(Om du läser lite noggrannare säger jag inte att Adobe RGB är det enda som duger till tryckning)
 
Senast ändrad:

kja

Aktiv medlem
För att komplicera detta lite...

Hej igen,
ett fåtal (dyra) skärmar kan visa färgrymden AdobeRGB, en "normal" skärm klarar sRGB. Om man man har en normal skärm och jobbar med en AdobeRGB bild i Photshop, så ser man inte hela färgrymden.

- Är det inte då bättre att välja sRGB för att se de färger man har att arbeta med???
 

macrobild

Avslutat medlemskap
iBoat skrev:
All form av tryckning och utskrifter använder cmyk. Även om man skickar rgb bilder, med vilken profil som helst, blir det alltid cmyk på pappret, men det vet du säkert.

Vad jag menar är att det är alltid bra att välja en stor färgrymd som Adobe RGB eller CIE RGB för att få ut det mesta vid konverteringen till cmyk. I dagspress som du nämner kan det nästan kvitta vilket utgångsläge man har eftersom den rekommenderade cmykprofilen ("färgpressen_v3.icm) kapar bort det mesta som kan rymmas i en rgb-profil (vilken som helst)

Om en "Fuji Frontier maskin" inte stöder färghantering, -då behövs ju ingen profil alls!

edit:
(Om du läser lite noggrannare säger jag inte att Adobe RGB är det enda som duger till tryckning)
Du talar om två saker, om det alltid vore bäst att välja en så stor färgrymd som möjligt så är det i så fall bättre att välja Pro Foto RGB.Då innefatts alla de färger som kameran registrerar, utifrån det kan jag sedan bestämma vilken färgrymd som är lämplig när jag vet vad bilden skall användas till.

I en Frontiermaskin blir bilderna fadda och tråkiga om du kommer med en Adobe rgb bild, det är därför bättre att konvertera bilden till s.-rgb före du printar ut från en Frontier eller till deras egen profil om labbet har någon

Mikael
 
Senast ändrad:

iBoat

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Du talar om två saker, om det alltid vore bäst att välja en så stor färgrymd som möjligt så är det i så fall bättre att välja Pro Foto RGB.Då innefatts alla de färger som kameran registrerar, utifrån det kan jag sedan bestämma vilken färgrymd som är lämplig när jag vet vad bilden skall användas till.

I en Frontiermaskin blir bilderna fadda och tråkiga om du kommer med en Adobe rgb bild, det är därför bättre att konvertera bilden till s.-rgb före du printar ut från en Frontier eller till deras egen profil om labbet har någon

Mikael
Om Adobe RGB-bilder blir fadda i en Frontiermaskin beror det med all säkerhet på bristande mjukvara och inkompetens/ointresse hos personalen. sRGB blir säkert ok, men allt går att göra bättre.

Har jobbat med bilder och färglära på olika sätt sedan 1979 så man blir lite kräsen med tiden :)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Re: För att komplicera detta lite...

kja skrev:
Hej igen,
ett fåtal (dyra) skärmar kan visa färgrymden AdobeRGB, en "normal" skärm klarar sRGB. Om man man har en normal skärm och jobbar med en AdobeRGB bild i Photshop, så ser man inte hela färgrymden.

- Är det inte då bättre att välja sRGB för att se de färger man har att arbeta med???
Det finns flertal sätt att arbeta, ett är att använda så stor arbetsfärgrymd som möjligt exv ProfotoRGB och sedan använda Photoshop att korrigera bilden så den passar in i mindre färgrymder som exv Adobe RGB eller s-rgb.Vitsen med Profoto är att alla färger som en digitalkamera återger täcker denna färgrymd. Detta är dock ett krångligt sätt om man inte är van.
Därför är det enklare att välja s-rgb i kameran, s-rgb som arbetsfärgrymd om man är ovan.
Bäst är att fotografera i RAW så kan du sedan välja efter behov exv Profoto, Adobe RGB s-rgb osv

Mikael
 

macrobild

Avslutat medlemskap
iBoat skrev:
Om Adobe RGB-bilder blir fadda i en Frontiermaskin beror det med all säkerhet på bristande mjukvara och inkompetens/ointresse hos personalen. sRGB blir säkert ok, men allt går att göra bättre.

Har jobbat med bilder och färglära på olika sätt sedan 1979 så man blir lite kräsen med tiden :)
Det beror på att de inte konverterar Adobe RGB till sin labbprofil.
Det bästa vore om Fujis programvara kunde läsa min eller din valda arbetsfärgrymd/profil som exv Adobe RGB och sedan konvertera till sin egen printerprofil

Mikael
 

stefohl

Aktiv medlem
iBoat skrev:
Om Adobe RGB-bilder blir fadda i en Frontiermaskin beror det med all säkerhet på bristande mjukvara och inkompetens/ointresse hos personalen. sRGB blir säkert ok, men allt går att göra bättre.
Eftersom den mjukvara som styr dessa maskiner tilldelar alla bilder sRGB och sedan konverterar till printerns profil är det rätt svårt för personalen att göra något åt dessa brister.

Det enda vi kan göra är att skicka våra bilder till ett labb som inte arbetar på så sätt utan där de läser den inbäddade profilen och använder denna profil för att sedan konvertera bildfilen till printerns färgprofil.

Stefan

som bara har arbetat med digitala bilder sedan 1992 :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: För att komplicera detta lite...

kja skrev:

- Är det inte då bättre att välja sRGB för att se de färger man har att arbeta med???
För det första är det en myt att »normala« skärmar visar sRGB. En genomsnittsskärm visade för ett antal år sedan sRGB. Det är stor skillnad mellan en genomsnittsskärm och en normal skärm. Variationen mellan olika skärmar är mycket stor.

För det andra är det inte särdeles svårt att arbeta med färger som ligger utanför det omfång som skärmen kan visa.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Saxdalen skrev:
cmyk är den enda färgrymd som fungerar vid tryckning eller printning av fotokopior).
För en nybörjare... CMYK är väl fyra färger?

Om man har en skrivare med ex åtta färgpatroner. Använder man då CMYK eller är det någon utvidgad variant? I min Canon IP4500 så finns det CMYK plus en svart extra, vad nu den skall vara bra för.
Nu är ju det inte riktigt så att CMYK är den enda färgmodell som fungerar vid printning. De flesta skrivare använder RGB-profiler och gör konverteringen till sin färgmodell internt. Allt fler skrivare använder fler färger än cyan, magenta, gult och svart. Det kan vara rött, grönt, blått som kompletterar CMYK-färgerna.

De printrar som labben använder har lasrar som lyser i rött, grönt och blått på fotopapper. De färger som sedan bildas i pappret är cyan, magenta och gult. Inget svart är inblandat.

När du har en skrivare som använder så kallade lightfärger är det bara för att få en mer nyanserad färgåtergivning och finare raster.

Stefan
 

Lärfars

Aktiv medlem
Jag snor tråden lite. Jag har fotat ett bröllop och ska leverera några bilder på CD. Dessa bilder kommer förmodligen att skickas på tryck, men jag har ingen aning om var. Vilken färgrymd ska jag välja? Kan jag skicka som AdobeRGB eller är jag mer på den säkra sidan om jag tar sRGB?
 

stefohl

Aktiv medlem
Lärfars skrev:
Jag snor tråden lite. Jag har fotat ett bröllop och ska leverera några bilder på CD. Dessa bilder kommer förmodligen att skickas på tryck, men jag har ingen aning om var. Vilken färgrymd ska jag välja? Kan jag skicka som AdobeRGB eller är jag mer på den säkra sidan om jag tar sRGB?
Tyvärr är du mer på säkra sidan om du skickar bilderna som sRGB. De som inte kan något om detta gör då inga fel, de som kan något om färghantering kan få till något bra även om bilden är i sRGB.

Stefan
 
ANNONS