Annons

F-skattsedel och hobbyverksamhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

saraekelund

Ny medlem
Jag undrara sissohär..

På bildbyåer tex så krävs det ofta att man har F-skattesedel om man ska "jobba där" och om man inte har det så kan man använda sig av något som kallas hobbyverksamhet enlig skatteverket.
Är det någon som har nån erfarenhet av det här och kan hjälpa mig?

De avråder mig från att starta eget företag..

Tacksam för hjälp!
 

Chano

Aktiv medlem
Du kan skaffa F -skatt om du har fast jobb i minst 6 månader under den tid du har F-skatt.
Då kommer det att räknas som hobby om du sen blir arbetslös från ditt ordinarie jobb och du får stämpla.
Du kan inte skaffa F-skattsedel om du är arbetslös.
Då räknas det som du startat ett företag. Och du kommer inte att få stämpla.
Om du skaffat F-skatt under en längre tid av fast arbete så blir det alltså en hobby.
Och då får du tjäna upp till ca 90 000 på din hobby och ändå ha kvar din stämplingsrätt om du blir arbetslös från ditt ordinarie arbete.
Man menar då att man inte kan ta ifrån en människa sin hobby bara för att han blir arbetslös.
Mvh/-Anders
 

objernulf

Aktiv medlem
Inkomster från fotoverksamhet kan man deklarera som hobbyverksamhet. Inkomsterna läggs ovanpå ordinarie inkomster så det blir en del skatt. Man får givetvis göra avdrag på de utgifter man har. Har man förluster kan man inte kvitta dessa mot andra inkomster men förlusterna kan sparas upp till fem år.

Lite mer seriöst är det att starta enskild firma. Har man ordinarie arbete är det FA-skattsedel man ska söka. Då används A-skattsedel av ordinarie arbetsgivare. När man fakturerar anger man att man har F-skatt. Det fungerar alltså på samma sätt sätt som ren F-skattsedel.

En stor fördel med enskild firma är en ganska okänd regel som finns för att stimulera nyföretagande. Första verksamhetsåret får man kvitta förluster i firman mot inkomst av tjänst (ordinare arbete). Detta är väldigt värdefullt, speciellt om man har hög marginalskatt. Jag trodde inte riktigt på det här men det funkade faktiskt. Man kan dock inte bara starta en firma och köpa en massa prylar. Firman måste vara seriös och ha stor sannolikhet att gå med vinst inom något år.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
saraekelund skrev:
Jag undrara sissohär..

På bildbyåer tex så krävs det ofta att man har F-skattesedel om man ska "jobba där" och om man inte har det så kan man använda sig av något som kallas hobbyverksamhet enlig skatteverket.
Är det någon som har nån erfarenhet av det här och kan hjälpa mig?
"Hobbyverksamhet" bara är en kategori av inkomster som vid överskott i verksamheten beskattas under inkomstslaget tjänst.

Rent teoretiskt, från hobbyutövarens synvinkel kan det verka som att man skulle kunna sälja "hobbybilder" till vem som helst, inklusive ett företag och sedan deklarera eventuellt överskott och lägga det på din vanliga inkomst (kommer inte ihåg exakt hur det fungerar), dvs. som en sorts förenklad form av näringsverksamhet med eget ansvar för att betala in skatten. Problemet bara är att en näringsidkare vid köp av en vara eller tjänst, är skyldig att kolla upp att säljaren har F-eller F/A-skattesedel. Om säljaren inte har det ska betalningen ske som lön med preliminär A-skatt, arbetsgivaravgifter, osv. Kort och gott funkar hobbyverksamhet inte gentemot företag.
 

Emil-G

Aktiv medlem
objernulf skrev:
[...] En stor fördel med enskild firma är en ganska okänd regel som finns för att stimulera nyföretagande. Första verksamhetsåret får man kvitta förluster i firman mot inkomst av tjänst (ordinare arbete). [...]
Du får till och med dra av förluster mot din övriga inkomst under de första fem åren, se Skatteverket.
 

Millacamilla

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Firman måste vara seriös och ha stor sannolikhet att gå med vinst inom något år.
Ja, företagandet måste vara seriöst, men det finns inget krav på att du måste gå med vinst, så länge de kan se att dina utgifter är ungefär lika stora som dina inkomster. Man kan alltså inte låta bli att fakturera och sedan dra av momsen hur länge som helst. Det kommer att märkas. Det finns få företag som går med vinst de första tre åren (som småföretagare).
 

www.tille.se

Aktiv medlem
När man fyller i blanketten för FA får man fylla i den tänkta vinsten. Men hur mycket är det rimligt att fylla i? Jag har inte så många jobb inbokade men har köpt utrustning och vill därför satsa lite mer seriöst. Men jag vet inte vad som är en rimlig vinst. Det är svårt att räkna på eftersom jag bara har hemsida och inte börjat annonsera eller så. Har annat jobb så detta är en hobby tillsvidare men det känns lättare att ta betalt med firma och jag kan lättare köpa rätt material, tex bröllopsalbum, och vända mig mer mot företag.
Vill ha en firma så det tvekar jag inte på men vad är en rimlig summa som vinst?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag satte 0:- i vinst när jag startade firman.. De sa inget om det.. Har för mig att om du fyller i, så är du tvungen att pröjsa in pengar till skattekontot varje månad, trots att du inte har någon vinst.. typ..
 

ravi

Aktiv medlem
Om du driver din fotoverksamhet som hobby kan du ändå vara momsregistrerad och då går det rätt smidigt att jobba med företag som kunder.

Om du i din hobbyverksamhet omsätter mer än 30 000kr/år kräver skatteverket att du är momsregistrerad. Om du omsätter minst 10 000kr har du rätt att kräva att få vara momsregistrerad.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!

Tack för era snabba svar! Jag ska pröva att skriva noll kronor så får vi se vad de säger.

Ingen har pratat med mig, på skattemyndigheten, om att ha det som hobby och bara redovisa moms. Tror det känns bättre för mig att ha en firma så jag kan hålla ordning på allt.

M v h
Patric
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Ravi skrev:
Om du driver din fotoverksamhet som hobby kan du ändå vara momsregistrerad och då går det rätt smidigt att jobba med företag som kunder.

Om du i din hobbyverksamhet omsätter mer än 30 000kr/år kräver skatteverket att du är momsregistrerad. Om du omsätter minst 10 000kr har du rätt att kräva att få vara momsregistrerad.
Hur skulle detta gå till? En näringsidkare är ju skyldig att antingen kontrollera att betalningsmottagaren har F- eller F/A-skatt, eller att betrakta det hela som ett anställningsförhållande med de följder det får avseende arbetsgivaravgifter och preliminär A-skatt.
 

Micke K

Aktiv medlem
Firma

Du kan skriva 0 kronor till skatte kontoret.
För det kan vara svårt att veta vad man kommer att tjäna i början och i uppstarten.
Har ganska nyligt gått en startaeget kurs och det rekomenderar jag om du inte har gått någon förstås
det var bra,och mycket man inte visste.
Mikael
 

Lärfars

Aktiv medlem
Jag snor tråden lite, hoppas det är ok! Jag har fyllt i anmälan om F-skattsedel och skickat in. Min tanke är att börja fota i liten skala och sedan förhoppningsvis öka på med fler och fler jobb. Min beräknade omsättning är såklart låg såhär i början.

Idag ringde skatteverket upp mig och hade lite frågor kring min ansökan. Dom tyckte att "Porträttfotografering" som jag angivit att jag skulle syssla med lät lite som en hobbyverksamhet när jag beräknade att jag skulle tjäna så lite. Jag skrev att jag skulle tjäna 0 kr första året, och första året är ju dessutom förkortat och består enbart av två månader.

Hur som helst, imorgon ska jag ha telefonmöte med henne igen och då undrar jag vad dom kommer att opponera sig emot. Jag har väl ingen möjlighet att ta jobb av företag utan f-skattsedel? Varför skulle jag inte kunna driva ett företag och ändå ha ett fast jobb?

Vad ska jag säga? Tips?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Läs Skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet. Den finns att ladda ner på webbplatsen.

Om du har liten omsättning finns det ingen anledning att ha f-skatt. Att deklarera för hobbyverksamhet ger dig i praktiken samma villkor (dvs dina kunder ska inte dra av för sociala avgifter eller preliminärskatt, utan betala hela bruttobeloppet till dig).

Du kan ta uppdrag av vem du vill oavsett om du har f-skatt eller inte.
 

Lärfars

Aktiv medlem
Läs Skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet. Den finns att ladda ner på webbplatsen.

Om du har liten omsättning finns det ingen anledning att ha f-skatt. Att deklarera för hobbyverksamhet ger dig i praktiken samma villkor (dvs dina kunder ska inte dra av för sociala avgifter eller preliminärskatt, utan betala hela bruttobeloppet till dig).

Du kan ta uppdrag av vem du vill oavsett om du har f-skatt eller inte.
Ok, jag ska läsa den, men det jag förstått av det jag läst tidigare är att verksamheten inte får bedrivas i vinstsyfte när man kör Hobbyverksamhet, och vad menas med det? Om jag utför en tjänst som t.ex. fotografering så har jag ju inga direkta utgifter så allt jag får in är väl en vinst?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Köpt kamera

Ok, jag ska läsa den, men det jag förstått av det jag läst tidigare är att verksamheten inte får bedrivas i vinstsyfte när man kör Hobbyverksamhet, och vad menas med det? Om jag utför en tjänst som t.ex. fotografering så har jag ju inga direkta utgifter så allt jag får in är väl en vinst?
Det är klart att du har haft utgifter! Du har ju köpt en kamera och en massa objektiv mm. Dessutom har du väl utgifter för resor. För övrigt verkar det som om många som uttalar sig här inte har läst om Hobbyverksamhet på skattmasens hemsida!
 

Lärfars

Aktiv medlem
Det är klart att du har haft utgifter! Du har ju köpt en kamera och en massa objektiv mm. Dessutom har du väl utgifter för resor. För övrigt verkar det som om många som uttalar sig här inte har läst om Hobbyverksamhet på skattmasens hemsida!
Ja, faktiskt. Jag ringde Skatteupplysningen och han sa att det var svårt att ta jobb av företag om jag inte hade F-skattsedel. Han tyckte att det lät som ett solklart fall av F-skatt. Men vi får väl se vad hon frågar om när hon ringer imorgon.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Men vi får väl se vad hon frågar om när hon ringer imorgon.
Jag har rätt nyligen fått F-skattesedel (foto kommer bara vara en mindre sidoverksamhnet där; det är helt andra saker som jag har som huvudsaklig inkomst) och i samband med min ansökan blev jag också uppringd. I det fallet så var det småsaker gällande kategorisering av verksamheterna och någon grej kring beräknad omsättning i firman. Jag var i kontakt med Skatteverket flera gånger i samband med ansökan och min erfarenhet är att de är mer än villiga att guida så man kommer rätt. Förklara helt enkelt hur du har tänkt dig att det ska fungera så kommer de antagligen att hjälpa till så din ansökan blir rätt.
 

catweazle

Aktiv medlem
Företaget

För min del så öppnade jag ett separat bankkonto och Bankgironummer kopplat till kontot för att det skulle vara enkelt att se vad som kommer in via företaget. Efter det att allt var klart och mitt FA-skatte beslut kom.
 

Lärfars

Aktiv medlem
Nu är det klart i alla fall. Hon ringde upp mig igår och jag fick berätta lite hur jag hade tänkt. Hon var jättetrevlig och samtalet var oerhört givande. Anledningen till att hon ringde var att den verksamhet jag uppgivit var i gränslandet mellan hobby och näringsverksamhet.
 
ANNONS