Annons

F-skattsedel och hobbyverksamhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Ok, jag ska läsa den, men det jag förstått av det jag läst tidigare är att verksamheten inte får bedrivas i vinstsyfte när man kör Hobbyverksamhet, och vad menas med det? Om jag utför en tjänst som t.ex. fotografering så har jag ju inga direkta utgifter så allt jag får in är väl en vinst?
Att en verksamhet inte bedrivs i vinstsyfte innebär inte att man inte får tjäna pengar på den. Om du plåtar vid sidan om ett annat jobb och gör det för att det är kul är det hobbyverksamhet. Om du gör det för att försörja dig (helt eller delvis) har du vinstsyfte, och då är det näringsverksamhet.
 

Lärfars

Aktiv medlem
Att en verksamhet inte bedrivs i vinstsyfte innebär inte att man inte får tjäna pengar på den. Om du plåtar vid sidan om ett annat jobb och gör det för att det är kul är det hobbyverksamhet. Om du gör det för att försörja dig (helt eller delvis) har du vinstsyfte, och då är det näringsverksamhet.
Ok, men jag kommer att göra det för att det är kul och för att tjäna pengar på det. Försörja är väl att ta i, i alla fall i början, men målsättningen är ju såklart att jag ska gå med vinst inom kort. Enligt henne på skatteverket så ska jag ha F-skattsedel om jag ska göra affärer med företag, annars ska företaget behandla mig som anställd, antingen så missförstod jag ditt tidigare inlägg eller så har hon på skatteverket fel. Just att jag skulle jobba med företag som kund var en av anledningarna att hon beviljade F-skatt till mig. Hon sa att jag skulle få oerhört svårt att göra jobb åt företag utan F-skatt.
 

ibbe76

Aktiv medlem
säg att man har lite planer på hobbyverksamhet,detta är ju vidsidan om ordinare jobb.inkomstena kommer max bli 5000kr.
Hur ställer sig det företaget sig till det att de inte har någon momsregistersad eller med f-skatt?
hamnar deras utgifter till mig som "utgifter för kontorsmaterial"

edit;det gäller produkter och de ska inte köpa min tid.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
säg att man har lite planer på hobbyverksamhet,detta är ju vidsidan om ordinare jobb.inkomstena kommer max bli 5000kr.
Hur ställer sig det företaget sig till det att de inte har någon momsregistersad eller med f-skatt?
hamnar deras utgifter till mig som "utgifter för kontorsmaterial"

edit;det gäller produkter och de ska inte köpa min tid.
Det hamnar under inköp av material -i detta fallet bilder(utan moms om du har hobbyverksamhet). Många tidningar/tidskrifter och t.o.m. myndigheter gör inköp av personer som inte är reggade för f-skatt. Det är absolut inte ovanligt och mig veterligt så har jag aldrig hört att det har varit några problem.
 

Billy.L

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så kan det räknas som hobbyverksamhet om du har en omsättning som ligger under 1920 kr/vecka. Den stora fördelen med att ha en FA-skattesedel och bedriva hobbyverksamhet är att du fortfarande har rätt till A-kassa om du tillexempel blir uppsagd från din nuvarande anställning.
 
ANNONS