Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa min första bakgrund ...

Produkter
(logga in för att koppla)

boppen

Aktiv medlem
Tja!

Jag tänkte ta och köpa mig en bakgrund, efter vad jag läst här verkar de flesta tycka att en pappersbakgrund är bra. HAr även förstått att Colorama kan vara lite bättre än Lastolite tex.
Så vad tror ni, en vit pappersbakgrund, kan det vara ett bra köp att börja med? Jag har fått för mig att en vit bakgrund kan vara användbar?
Pappersbakgrunder är ju rätt billiga också, iallfall i inköp, så det väger väl in lite.

En liten annan fråga också, såg att det fanns White och Super White. Kan det vara vitare än vitt?

Tacksam för sunpunkter!

/Lars
 

Kenneth R.

Aktiv medlem
Hej Lars,

Jag är relativ nybörjare på studiofoto men har provat det mesta: från små väggupphängda Lastolite bakgrunder, lite större portabla tygbakgrunder med släp samt pappersrullar.

Det senare är absolut att föredra om du inte skall flytta runt grejorna mellan olika platser. De skrynklar inte och är tillräckligt höga och breda för att fota små grupper utan problem.

Vitt är en bra början och sedan kan du komplettera med en svart. De är de enda färgerna jag använder i min studio.

Jag valde vit istället för "super white". Behöver jag en helt utfrätt vit bakgrund riktar jag två blixtar mot själva bakgrundspappret.
 

boppen

Aktiv medlem
Tack för svaret! Det blev en "super White" pga att det var den enda Cyberphoto hade hemma. Får se vad det blir, ska hämta ut den nu!
 
hehe jo, roilgt var ordet. Har två nya på gång själv. Känner hur det kommer bli att gå med dom på axeln i värmen.
 

boppen

Aktiv medlem
Gick in i bilen så det var skönt!

Vädret blev dock för bra så jag har inte hunnit röra den än :-(
 
Kan säga att vädret hållit mig från att sätta upp min med, tar emot att göra det i den här värmen.

Sen kom jag fram till att jag förmodligen borde skaffa mig en ny talmeter så jag får upp fästen med rätt avstånd. Vore ju lite synd att borra och skruva dit fästena i betong för att inse att det inte rikigt passar >.<

Nu vet jag inte om vad du kör med för fästen så du kanske får det lite lättare, för även om betong är bra när det är färdigt så suger det fram tills man är fär =)
 

Jocke919

Aktiv medlem
jag började med vit och svart men nu när jag även köpt en mörkare grå skulle jag nog rekomendera den framför svart det är inte ofta man behöver svart papper för att få svart bakgrund och den gråa blir betydligt mycket snyggare med ljus på än vad svart blir. Jag kommer snart att köpa en ljusare grå då jag tror att den ger lite mer liv än vit
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Jag började med en skeppspressing efter ett tips från en lärare och en fotograf. En ruffbakgrund ger otroligt många alternativ och är lätt att jobba med. (Fast tung som helvete att flytta)
 

Maxieboy

Aktiv medlem
En PVC matta är ett billigt alternativ på sikt. 3 meter bredd och längd som anpassas till utrymmet. Köp en med fult slätt mönster och måla om dem med vit plastfärg. Enkel att rengöra och om det blir för smutsigt så måla om den igen. Jag har en som är svart på ena sidan och vit på den andra. Upphängd på väggen med ett antal öljetter vilket gör att den är enkel att vända. Det blir inga fula genomtramp av högklackade skor hellre. Priset är idag ca 99:-/kvm.
 

AnneK

Avslutat medlemskap
Vart?

Max, vart hittar man PVC matta och plastfärg, ska göra mig en liten studio hemma och behöver en bakgrund och vet inte riktigt vad jag ska satsa på.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Max, vart hittar man PVC matta och plastfärg, ska göra mig en liten studio hemma och behöver en bakgrund och vet inte riktigt vad jag ska satsa på.

Byggvaruhus har ofta lågpris eller rea på utgångna modeller/mönster. Kolla i telefonkatalogen i ditt område. Färg hittat du kanske på samma byggmarknad eller färgaffären... där dem kanske även har pvc mattor :)
 

AnneK

Avslutat medlemskap
Men hur fick du färgen att fästa på mattan och med vad, pensel eller roller?, tänkte på att pvc mattorna är väl ofta ganska blanka? Har du några bilder där du har mattan som bakgrund?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Men hur fick du färgen att fästa på mattan och med vad, pensel eller roller?, tänkte på att pvc mattorna är väl ofta ganska blanka? Har du några bilder där du har mattan som bakgrund?

Jag använder roller när jag behöver måla om. Rengör med rödsprit innan du målar så fastnar färgen bra.Det har bara hänt en gång innan att jag har behövt måla om och sen dess jag har klarat mig med en trasa att torka bort fläckar med. Du hittar många bilder på http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=23333 många bilder har den bakgrunden men inte alla.
 
Senast ändrad:
ANNONS