Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika färger i Photoshop och i Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThrashStar

Medlem
Detta problem har under en längre tid irriterat mig.
När jag sitter och arbetar i Photoshop CS4, så är färgerna korrekta.
Sedan när jag sparar ner dem som JPG till skrivbordet, och ska öppna dem med Windows Photo Gallery, så är dem helt annorlunda, mycket mörkare och kontrasten är mycket skarpare. Har Vista Ultimate x64.
Men det är bara när jag öppnar dem i Windows denna färgmiss uppstår, för när jag sedan laddar upp dem på nätet så visar den samma färger som den gjorde i Photoshop innan.
Vad beror detta problemet på?
Nån vänlig själv som vill hjälpa mig.
 

Lärfars

Aktiv medlem
Har nog att göra med färgprofilen i bilden. Vet du vilken du använder? PS klarar av att visa rätt, men windows brukar ju inte göra det. Däremot säger du att det funkar bra på webben, vilken webläsare använder du? Internet Explorer är väl känd för att inte visa rätt på bilder som inte har sRGB som profil?
 

ThrashStar

Medlem
Okej! Först måste jag tacka för ett snabbt svar! Vart kollar man vilken färgprofil man använder? Både IE och Firefox visar detsamma som i PS. Är bara i Windows som inte visar korrekt.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Antar att bilden är i AdobeRGB. Det bästa är att konvertera till sRGB när du ska lägga upp dem på webben eller visa dom på datorn.
sRGB klarar alla prgram att visa korrekt.

Edit -> convert to profile -> välj sRGB som målfärgrymd.

Står det redan sRGB som aktuell färgrymd måste det vara något annat fel, men det tror jag inte.
 

stefohl

Aktiv medlem
sRGB klarar alla prgram att visa korrekt.

Denna myt om att sRGB fungerar i alla program är svår att ta död på, för tyvärr är det ju bara en myt. Många program, bland annat de flesta webbläsare, har inte en vettig färghantering. Oftast visas färgerna bara direkt utifrån skärmens egen färgåtergivning. Det innebär att om du har en bild som ligger i sRGB och sedan har en skärm som visar exakt samma färgomfång som sRGB har, då får du rätt färgåtergivning. Men om du har en skärm som visar ett större färgomfång så blir det inte rätt. Alla de nya skärmar som visar ett färgomfång som motsvarar Adobe RGB kommer alltså visa dessa bilder helt felaktigt, med alldeles för överdrivna färger.

Stefan
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Denna myt om att sRGB fungerar i alla program är svår att ta död på, för tyvärr är det ju bara en myt. Många program, bland annat de flesta webbläsare, har inte en vettig färghantering. Oftast visas färgerna bara direkt utifrån skärmens egen färgåtergivning. Det innebär att om du har en bild som ligger i sRGB och sedan har en skärm som visar exakt samma färgomfång som sRGB har, då får du rätt färgåtergivning. Men om du har en skärm som visar ett större färgomfång så blir det inte rätt. Alla de nya skärmar som visar ett färgomfång som motsvarar Adobe RGB kommer alltså visa dessa bilder helt felaktigt, med alldeles för överdrivna färger.

Stefan
Ja det är möjligt. Jag är ingen expert =)
Tack för upplysningen!
 

ThrashStar

Medlem
Jag testade att ändra målfärgrymden från AdobeRGB till sRGB i PS. Sparade och den visar fortfarande felaktiga färger i Windows. På webben ser dem lika ut som i PS, men inte i Windows. Beror det på min skärm alltså? Det är grymt jobbigt kan jag ju säga ;-) Man vill ju visa rätta färger även i Windows.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Denna myt om att sRGB fungerar i alla program är svår att ta död på, för tyvärr är det ju bara en myt. Många program, bland annat de flesta webbläsare, har inte en vettig färghantering. Oftast visas färgerna bara direkt utifrån skärmens egen färgåtergivning. Det innebär att om du har en bild som ligger i sRGB och sedan har en skärm som visar exakt samma färgomfång som sRGB har, då får du rätt färgåtergivning. Men om du har en skärm som visar ett större färgomfång så blir det inte rätt. Alla de nya skärmar som visar ett färgomfång som motsvarar Adobe RGB kommer alltså visa dessa bilder helt felaktigt, med alldeles för överdrivna färger.

Stefan
Förvisso, men det är fortfarande betydligt bättre att spara filer i sRGB än AdobeRGB om de ska visas på webben. Att spara i AdobeRGB blir i medel avsevärt mycket sämre.

För övrigt har jag en skärm som visar precis sRGB om jag vill. Nu till exempel. :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Förvisso, men det är fortfarande betydligt bättre att spara filer i sRGB än AdobeRGB om de ska visas på webben. Att spara i AdobeRGB blir i medel avsevärt mycket sämre.

För övrigt har jag en skärm som visar precis sRGB om jag vill. Nu till exempel. :)
Det är tyvärr ganska få skärmar som visar sRGB. Många visar mindre färger, ett ökande antal visar mera färger. Det finns också sådana skärmar som har ett speciellt sRGB-läge, som du säger. De kan visa mera, men för att få en rimlig visning på webben stryper man skärmens prestanda så att den »bara« kan visa sRGB. De skärmar som jag har testat som kan göra sådan simuleringar har tyvärr visat sig vara en bit från sRGB, men det är ju en bra idé och slutresultatet blir bättre än om man använder skärmens naturliga omfång.

Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är tyvärr ganska få skärmar som visar sRGB. Många visar mindre färger, ett ökande antal visar mera färger. Det finns också sådana skärmar som har ett speciellt sRGB-läge, som du säger. De kan visa mera, men för att få en rimlig visning på webben stryper man skärmens prestanda så att den »bara« kan visa sRGB. De skärmar som jag har testat som kan göra sådan simuleringar har tyvärr visat sig vara en bit från sRGB, men det är ju en bra idé och slutresultatet blir bättre än om man använder skärmens naturliga omfång.

Stefan
Jo, jag vet att det är så att de förinställda lägena ofta är en bit eller en lång bit ifrån. Nu är ju mitt inte förinställt utan hårdvarukalibrerat i skärmen (jag vet att utrycket inte gillas). Hade det varit förinställt hade jag inte använt ordet precis. ;)
 

Maxiboy70

Medlem
Jag har haft problem med att min bild ser ut på ett sätt när jag har den i Photoshop och sen när jag ska lägga den här så ser den annorlunda ut. Jag provade med att "save for web" istället och då fungerade det mycket bättre. Kanske kunde detta vara något för er att pröva...
 

stefohl

Aktiv medlem
Jo, jag vet att det är så att de förinställda lägena ofta är en bit eller en lång bit ifrån. Nu är ju mitt inte förinställt utan hårdvarukalibrerat i skärmen (jag vet att utrycket inte gillas). Hade det varit förinställt hade jag inte använt ordet precis. ;)
Så bra :)

Det är den metod som jag tycker fungerar bäst när man ska göra ordning bilder för webben. Alla de som säger att de har en sunkskärm för att se på sin bild under samma förhållanden som mottagaren gör ju en rad märkliga antaganden. T ex att just deras skärm skulle ha samma omfång som en genomsnittlig skärm har. är det en sunkskärm finns det ju en mycket, MYCKET, stor risk att den visar något annat.

Stefan
 

Maxiboy70

Medlem
Kollade lite på dem igår. Hittade en beggad, men då är det Spyder II. Får kolla upp vad skillnaderna är på dessa två modeller...
 
ANNONS