Annons

Hur många DPI för fotosidans magasin?

Produkter
(logga in för att koppla)

EVK200H

Medlem
DPI har egentligen ingen betydelse när man pratar om digitala filer. Kör på 2000 pixlar så avgör de DPI när de sätter tidningen. Med 300dpi har de möjlighet att gå upp till ca 17cm.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Och självklart menar jag ppi inte dpi ;)

Om jag tex skickar upp en bild som är 2000x2000 pixlar i 300 ppi så är den ju inte alls så stor i 72 ppi.

Jag har en gammal bild som jag enbart har sparad i 72 ppi, går den att använda för tryck?
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Och självklart menar jag ppi inte dpi ;)

Om jag tex skickar upp en bild som är 2000x2000 pixlar i 300 ppi så är den ju inte alls så stor i 72 ppi.

Jag har en gammal bild som jag enbart har sparad i 72 ppi, går den att använda för tryck?
du tänker fel , bildens storlek är vad den är alltså 2000x2000 pixlar.
dessa mått utgör sedan hur stor du kan trycka eller skriva ut.
Så ta reda på hur stor din bild faktiskt är i antal pixlar och som är sparad i 72 ppi.


skall bilden tryckas i 300ppi så blir bilden storlek 16.93cm x 16.93 cm

Skall samma bild skrivas ut eller tryckas i en upplösning av 72 ppi så blir bildens storlek 70.56 x 70.56 cm

det är valda upplösningen / tum som avgör hur stor bilden kan skrivas ut eller tryckas
 

EVK200H

Medlem
Dpi eller ppi är sak samma i det här fallet. En fil har inga fysiska dimensioner. Det värde som kan anges i filen är bara en rekommendation om hur filen ska användas vid layout. Det är antalet pixlar som är helt avgörande för hur bilden kommer se ut när den trycks i en viss storlek.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Tack till er båda. Det är alltid vid de här bitarna jag gör mina tankevurpor. Skriver inte ut bilder så ofta tyvärr.
 

EVK200H

Medlem
Du är inte ensam. Det råder stor förvirring om detta. När digitalkameror började dyka upp i butikerna någon gång på 90-talet försökte man till och med ange upplösningen på dessa i DPI. Jag har fortfarande inte förstått vad det var för värde som angavs.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Du är inte ensam. Det råder stor förvirring om detta. När digitalkameror började dyka upp i butikerna någon gång på 90-talet försökte man till och med ange upplösningen på dessa i DPI. Jag har fortfarande inte förstått vad det var för värde som angavs.
det var nog mer för oss som har arbetat med bilder före digitalkameran och scannat in filmer, alltså ett mått som beskriver hur stor bild man kunde göra från kameran med med exv 300ppi som beskriver en given upplösning/tum exv för magazine tryck, eller för pressfotografen som gärna ville veta hur stora bilder man kunde få ut från kameran till dagstidningstryck=180ppi.
Ta exv Nikons D1 när den kom ,den var på 2.8 mpixel om jag inte minns fel.

Inga direkt stora bilder från den kameran och om man ville ha en upplösning 300 pixel per tum
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det enda som är intressant är följande:

Bilden får vara max 12 Mb stor och måste vara i JPEG-format.
Minsta sidan måste vara minst 2000 pixlar
Färgrymden bör vara AdobeRGB för bästa färgåtergivning i tryck
 

eko_81

Aktiv medlem
Gammal tråd jag vet. Försöker ladda upp en bild till Fotosidan Magasins "Mönster (#1 2022) men min bild blir inte under 12 MB och samtidigt minst 2000 pixlar på ena sidan. Den blir alltså för få pixlar om jag gör den så liten som 12 MB. Beror det på att kameran i sig har för låg upplösning? Dvs 18 Megapixlar? Gammal kamera nu jag vet, men hade inte råd med en bättre. Ska man inte få vara med då?
 

eko_81

Aktiv medlem
Spara som jpg kvalitet 10 så borde du komma ner runt 2-6 mb.
Tack för svar, har sparat som 12 så kanske därför 🙏🏻 Såg också att storleken som Photoshop visar direkt efter minskning av bilden, inte stämmer med den faktiska storleken på filen när man kollar filens egenskaper. Väldigt skumt.
 
Senast ändrad:
ANNONS