Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analoga negativ från digitala bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sannsaga

Medlem
Hej!

Jag hoppas jag hamnat någotsånär rätt i ämnesträdet men jag vet ärligt talat inte vart jag ska ta vägen.

Min fråga gäller ifall det är någon som känner till var det finns en tjänst där jag från mina digitala bilder kan få utskrivet analoga negativ? Jag har ett behov av att faktiskt kunna kopiera bilderna i analogt mörkrum och det är en del bilder jag redan fotat som digitala som ska kopieras. Det är just mörkrumsdelen som är viktig och inte att få dem utskrivna på papper enligt gängse standard.

Hittills har Crimson sagt att de inte kan lösa det och dem jag talat med i Uppsala känner inte till en sådan tjänst. Gör ni?

-Jan Åke
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du kan ju alltid ta omvägen över en papperskopia, som du helt enkelt fotograferar med en hygglig 35mm-kamera, som du gissningsvis redan har. Eller vilket format det nu rör sig om.

Gäller det många bilder?

Per.
 

Sannsaga

Medlem
Hej Per.

Jo den tanken har ju slagit mig men det vore ju verkligen enkelt att slippa den biten. Jag klurar annars på att bygga mig en liten rigg med ljus och bord och stativ så jag kan få jämna raka exponeringar med min gamla analoga systemare. Det är inga oöverkomliga mängder bilder som ska kopieras, men jag tycker att jag inte borde vara ensam om den här idén i världen, och kan jag slippa göra en ihopslängd lösning hemma vore det verkligen praktiskt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Min fråga gäller ifall det är någon som känner till var det finns en tjänst där jag från mina digitala bilder kan få utskrivet analoga negativ?
Det ska väl inte vara något problem. Du kan vända bilderna till negativ i datorn och sedan se till att få dem utskrivna på OH-film i lämpligt format...
 

Sannsaga

Medlem
Ja Erland, det känns ju som en eventuell lösning men jag är tveksam till utskrifternas kvalitet om jag inte hittar någon som kan skriva ut väldigt högupplösta väldigt små bilder?
 

Sannsaga

Medlem
Tomas: Nej det är en bra tanke. Men... Blir kvaliteten verkligen tillräckligt bra? Jag vet ju att med mina hemmaskrivare kommer det Inte gå. Jag hoppas att det är ok att vara gnällig om kvaliteten för det är meningen att det ska bli snygga kopior i slutänden.
 

Roger.m

Aktiv medlem
Diabolaget gör fortfarande Dia från data.

http://www.diabolagetkista.se/swe/prislista.htm


Om man rullar ner i prislistan:


Dia från data
exkl inkl

Småbildsdia, inkl montering 75 94
Följ småbildsdia, inkl montering 30 37,50
Startkostnad för jobb/ order 225 281



Upplösningen är en A4 i 200dpi om jag inte minns fel...
Kanske kan vara ett alternativ?
 

FrePe

Aktiv medlem
Repro plåtning av papperskopior är nog den bäst fungerande vägen vad jag vet, dock missar du ju mycket av dynamiken & möjligheten att lyfta fram skuggdetaljer samt efterbelysa högdagrar, du lär ju liksom kopiera bilden digitalt för att få den nära som du vill ha den först?

Däremot vore det fint om någon kunde bygga en manuell digital kopieringsmaskin, lik den som fotolabben stoppar våra filer i men i mindre format & med möjlighet att manuellt efterbelysa & pijatta.... det vore kul.
 

henpe

Aktiv medlem
Boken 'Way Beyond Monochrome' har delar som beskriver "the digital negative". Principen går ut på att man redigerar sin digitala bild i PS tills man är nöjd, därefter lägger man på en speciellt anpassad kurva för att få ett "negativ". Detta negativ skriver man sedan ut på OH-film (med den storlek man önskar på sin slutliga kopia) och kontaktkopierar denna film på ett fotopapper. Jag tycker att detta verkar väldigt intressant, men har inte haft tid att testa själv.
Det finns en hemsida till ovan nämnda bok: http://www.darkroomagic.com. Titta under flikarna 'publications' och 'library'. Under 'library' tror jag till och med att färdiguppmätta omvändningskurvor finns att tillgå.

PS: Jag kan rent allmänt rekommendera ovan nämnda bok. Har finns otroligt mycket tips och ideer för den som arbetar i mörkrummet.
 
Senast ändrad:

pery

Aktiv medlem
För mycket länge sedan skulle jag testa att köra några filer från PC i sjukhusfotgrafernas Macbaserade "data-till-dia-utrustning". Eftersom jag ville se om det blev något resultat alls så slängde vi i en svartvit rulle i apparaten, för den kunde vi framkalla själva på 10 minuter. Det blev alldeles utmärkta negativ vad jag kunde se.

Så om du hittar ett lab med servicekänsla kanske de gör en specialkörning åt dig. De borde väl kvitta för deras del om det sitter dia- eller negativfilm i burken. De kan köra dina bilder i skarven mellan två rullar.
 

janbeide

Aktiv medlem
Det finns en bok "Making Digital Negatives with an Ink-Jet printer" av Mike Ware som beskriver detta. Den går att ladda hem som PDF-bok. Köps från Siderotype.com.
/Jan
 

Sannsaga

Medlem
Ja nu snackar vi!

@Erland: Jag inser först nu när det är fler som nämnt det att din idé med OH-film givetvis går att göra eftersom jag inte alls hade i huvudet att man kunde kontaktkopiera. Jag tänkte såklart att man skulle göra negativen just, negativstora, på OH och det är jag tveksam till. Men kontaktkopior kanske kan fungera!

@Roger: Tyvärr landar jag på runt en hundring per negativ om jag tar det genom Diabolaget. Det skulle säkert vara värt det kvalitetsmässigt men jag mäktar inte med det rent ekonomiskt tyvärr. Och det de kunde erbjuda var Reprofoto och det kan jag väl nästan sätta upp en rigg hemma för om det är så. Men, nästa gång kanske!

@Henpe: Det är nog så att jag ska testa just detta. Det låter tufft och kan vara min budgetlösning. :)

@Pery: Det där låter ju som det optimala men frågan är vem jag kan hitta som har just en dylik data-till-diamaskin. Jag kanske ska larva över till Ackis och se var deras reproavdelning ligger. :)

@Janbeide: Jag ska kolla in det tipset med. Stort tack!
 

pery

Aktiv medlem
Ja nu snackar vi!
@Pery: Det där låter ju som det optimala men frågan är vem jag kan hitta som har just en dylik data-till-diamaskin. Jag kanske ska larva över till Ackis och se var deras reproavdelning ligger. :)
Detta var på 90-talet... Fotoavdelningen består numera av en person. Hon sitter en trappa över mig och lånar INTE ut NÅGOT till NÅGON! Du skrev ju :) så det var kanske inte så allvarligt menat :) Såvitt jag vet finns inte den apparaten kvar, Nu finns det ju dataprojektorer i varenda föreläsningssal och inget behov av att göra dia av sina vackra powerpointar...

(För den historiskt intresserade kan jag berätta att apparaten bestod i princip av en "postscriptskrivare" som "skrev" på en högupplöst svartvit bildskärm genom rött, grönt och blått filter. I andra änden på lådan satt en enklare systemkamera med ett makroobjektiv och plåtade skärmen.)
Per
 

magnus67

Aktiv medlem
(För den historiskt intresserade kan jag berätta att apparaten bestod i princip av en "postscriptskrivare" som "skrev" på en högupplöst svartvit bildskärm genom rött, grönt och blått filter. I andra änden på lådan satt en enklare systemkamera med ett makroobjektiv och plåtade skärmen.)
Per
När jag läste ovanstående tänkte jag att du skulle kanske kunna fota av din datorskärm med en analog kamera. Men när jag nu skriver detta inser jag att en vanlig skärms upplösning kanske inte är hög nog.
 
ANNONS