Annons

canon 70-200/4 med eller utan is?

Produkter
(logga in för att koppla)

llerk

Medlem
Hej! Ni som testat canons 70-200 4 utan is; funkar detta i skymningsljus eller måste man ha dra med sig ett stativ av något slag?

Velar om jag ska lägga pengar på ett med is eller inte. Det ligger egentligen aningen utanför min budget, men jag hatar stativ från djupet av mitt hjärta så...:) Gillar att dra med mig kameran på utflykter i naturen och då helst fota i kvällens mer dämpade ljus. Skulle va lite gött att kunna fota människor som sitter stilla inomhus också, vilket jag antar är mycket svårt utan is( vill helst inte skruva upp iso:t nåt värst mycket på min 450d.)

2.8 är för tungt.

Nån som testat?

Tacksam för hjälp!
Drar du upp den till 200 utan stativ blir det skakigt. Har själv ett utan is. Med tanke på prisskillnaden så kan man leva med det. Börjar vi prata om 2,8 blir det riktigt dyrt...
 

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
Bytte nyligen från ett utan IS till med. Kändes skönt att kunna fota med lågt ISO-tal i dåligt ljus i helgen. Man kan vandra runt och använda det här härliga objektivet i alla lägen då vikten är angenäm. Kommer att sitta på kameran mer nu i framtiden. I skymning är stativ ett måste om du inte har IS. Så är det bara.
 

apersson850

Aktiv medlem
Min personliga åsikt är att IS är grymt överskattat.
IS är av många grymt underskattat. Om man sen vill lägga pengarna på det är en annan sak.

Finessen med IS-optik är att de har en knapp som heter Stabilizer OFF, men de andra objektiven har inte Stabilizer ON. Har man IS kan man få vilket man vill.
 

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
Ett stativfäste till det här objektivet är inte billigt - Canon vill har cirka 1500 kr. Ett lättviktsstativ kan kosta hur mycket som helst om man inte redan har ett sånt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mitt 70-200/f4,0L IS är det första objektivet med IS jag har ägt.
Tyckte tidigare att IS var för mycket darrhänta personer men har nu ändrat uppfattning ;-)

T.ex denna bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2007775.htm?set=mp

Den är tagen på 1/10s och 200mm på en FF.
Så även i vissa situationer med rörliga objekt har man nytta av IS.

MVH Julle.

Dito!
Kör även på så korta slutartíder ibland på så långa brännvidder. Även med normalzoomen kommer jag ibland ner på 1/10s med gott resultat.

Funkar även super med s.k. kort sync. Dvs blixt i kombination med långa slutartider.

/Stefan
 
ANNONS