Annons

Panasonic DMC-G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasuser

Aktiv medlem
En sista(?) fråga om praktisk användning:
Hur tycker ni som kört G3 en del att JPEG ser ut på den? Är det ok resultat eller bör man ta RAW överlag som en del rekommenderar? Eller går gränsen vid semester snapshots (t.ex.)?
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har tagit till vana att alltid, med alla kameror, fotografera i RAW. Det är bättre på alla sätt, om du orkar sätta dig in i den process det innebär.
RAW ger alltid det bästa slutresultatet, men det finns många som anser att jpg duger. Det är dock så att det krävs mer av fotografen i själva fotograferingstillfället att plåta i jpg.
Det kräver bättre koll på exponeringen och vitbalans osv.

Någon frågade om 14-140 gluggen. Det är en mycket bra optik som klarar av de flesta situationer, men den är stor för att var en m34.
I praktisk använding ser jag ingen skillnad på slutresultatet, jämför med andra gluggar.

Det är som alltid fotografen som är den viktigaste komponenten i fotografering.
 

Skarström

Aktiv medlem
Att det krävs en fotograf är nog en ganska generell regel för objektiv, tänkte mer på vad ni som har ett 14-140 tycker om det. Fotografer kan ju ha åsikter om objektiv.
 

hornavan

Aktiv medlem
Att det krävs en fotograf är nog en ganska generell regel för objektiv, tänkte mer på vad ni som har ett 14-140 tycker om det. Fotografer kan ju ha åsikter om objektiv.
Jag skrev att det är ett mycket bra objektiv, men det är ovanligt stort för ett m43 objektiv (se inlägget ovan). Som reseobjektiv är det perfekt och fungerar utmärkt vid filmning då det är helt tyst.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Jag har tagit till vana att alltid, med alla kameror, fotografera i RAW. Det är bättre på alla sätt, om du orkar sätta dig in i den process det innebär.
RAW ger alltid det bästa slutresultatet, men det finns många som anser att jpg duger. Det är dock så att det krävs mer av fotografen i själva fotograferingstillfället att plåta i jpg.
Det kräver bättre koll på exponeringen och vitbalans osv.

Jag har inte RAW på min Canon G7 så egentligen har jag ingen uppfattning om arbetet med RAW-filer. Jag har klart för mig skillnaden mellan RAW o JPG men inte vad arbetsflöde kostar (i tid) för att tjäna på RAW-foto. Min gissning är att en hel del bilder kan tas direkt i JPG men kanske det är lika enkelt att ta allt i RAW med standardinställd konverterare vid import?
Hur som helst, kameran med den storleken blir säkert ett attraktivt låneobjekt så frågan om kvaliteten på JPG kvarstår?
 

hornavan

Aktiv medlem
Det går naturligtvis utmärkt att fota i jpg och många, tom proffs gör det, MEN, RAW är bättre.
Har inte G7 RAW? Min G9 har det.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag har personligen aldrig förstått varför det skulle krävas mer av en fotograf för att fota i raw. Den enda stora skillnaden är att efterbehandlingen sker i datorn istället för kameran. Det får ju visserligen bilderna att se lite tråkigare ut på displayen i kameran men med lite fantasi så kan man ju se hur de kommer att se ut efter lite behandling.

När det gäller tid så tycker inte jag det tar mer tid, men det förutsätter att man har ett bra program som hanterar raw-filer, till exempel Lightroom eller Aparture. Där kan man lätt se till att en basframkallning appliceras på bilderna när de importeras till datorn. Bilderna måste ju till datorn oavsett vilket filformat man använder så i slutändan så är tiden från klick till skärm detsamma.

Fördelarna med raw är däremot många och den största, tycker jag, är att det finns mycket mer bildinformation att arbeta med om du vill experimentera med framkallningen. Jag ser egentligen ingen anledning att inte fota i raw …eller det kanske skulle vara filstorleken då, om det spelar någon roll. Raw-filerna blir ju betydligt större. :)
 

Skarström

Aktiv medlem
Bara man lär sig Lightroom så är inte raw det minsta "jobbigare" än jpg. Du gör klart (raw)bilden i LR sen exporterar du den färdiga som jpg.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
En sista(?) fråga om praktisk användning:
Hur tycker ni som kört G3 en del att JPEG ser ut på den? Är det ok resultat eller bör man ta RAW överlag som en del rekommenderar? Eller går gränsen vid semester snapshots (t.ex.)?
Jag har haft G3:an nu i två månader drygt men bara fotat i JPEG. Jag är van vid Nikons fina JPEG-motor så jag har skamligt nog sällan tagit mig tid till att jobba med RAW. Känslan är dock att det finns betydligt mer att hämta med RAW från processorn i G3, även om resultatet är OK.

Är f ö på andra semestern i Grekland med G3:an i skrivande stund. Går med kameran med normalzoom och lilla telezoomen (45-200) i en vanlig midjeväska, sjukt skönt! Och som sagt, ju mer jag lär mig inställningarna desto mer nöjd med resultatet blir jag. I de flesta lägen nu saknar jag inte min D300.

Jag försökte hitta 20/1,7- pannkakan innan jag åkte men tyvärr.. Kan man zooma med fötterna är ju en G3 med pannkaka och telezoomen ruskigt mycket kapacitet på liten väskplats.
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har haft G3:an nu i två månader drygt men bara fotat i JPEG. Jag är van vid Nikons fina JPEG-motor så jag har skamligt nog sällan tagit mig tid till att jobba med RAW. Känslan är dock att det finns betydligt mer att hämta med RAW från processorn i G3, även om resultatet är OK.

Är f ö på andra semestern i Grekland med G3:an i skrivande stund. Går med kameran med normalzoom och lilla telezoomen (45-200) i en vanlig midjeväska, sjukt skönt! Och som sagt, ju mer jag lär mig inställningarna desto mer nöjd med resultatet blir jag. I de flesta lägen nu saknar jag inte min D300.

Jag försökte hitta 20/1,7- pannkakan innan jag åkte men tyvärr.. Kan man zooma med fötterna är ju en G3 med pannkaka och telezoomen ruskigt mycket kapacitet på liten väskplats.
Ja man måste nästan testa för att förstå hur smidigt det är med m43, pannkakan särskilt ;)
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Jag är oerhört tacksam för alla svar på frågorna!
Fotade i forntiden med en Canon AE1 så jag är lite miljöskadad och så pass konservativ att jag känner en kvalitetstrygghet av storleken. Den här tråden har fått mig att tänka om och ffa att be att få känna ordentligt på Olympusarna (det var hos Rajala - dom har inte Panasonic). Det var startskottet på "om-tänket". Nu ska vi bara se vad min dotters kamera uppgradering kostar....
JPG vs RAW kommer nog att landa på RAW oavsett kameraval. Den möjligheten har jag saknat ibland med G7. Men som skrivet innan - om det blir G3 vet jag med mig att andra kommer låna kameran och då är det JPG o auto-läge som gäller. Utlåning dock något restriktivare än med min G7 :)
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag är oerhört tacksam för alla svar på frågorna!
Fotade i forntiden med en Canon AE1 så jag är lite miljöskadad och så pass konservativ att jag känner en kvalitetstrygghet av storleken. Den här tråden har fått mig att tänka om och ffa att be att få känna ordentligt på Olympusarna (det var hos Rajala - dom har inte Panasonic). Det var startskottet på "om-tänket". Nu ska vi bara se vad min dotters kamera uppgradering kostar....
JPG vs RAW kommer nog att landa på RAW oavsett kameraval. Den möjligheten har jag saknat ibland med G7. Men som skrivet innan - om det blir G3 vet jag med mig att andra kommer låna kameran och då är det JPG o auto-läge som gäller. Utlåning dock något restriktivare än med min G7 :)
Jag kan inte tänka mig fota annat än med RAW och det går finfint med G3!
 

Skarström

Aktiv medlem
Jonas och ni andra! Har ni fixat extrabatteri? Jag hittar knappt något i Sverige, Scandinavian Photo hade ett för 750kr.. Ebay har man de är ofta så kassa.. Vet inte riktigt :)
 
ANNONS