Annons

Panasonic DMC-G3

Produkter
(logga in för att koppla)

chickenphone

Aktiv medlem
Kan meddela att mitt piratbatteri från ebay verkar fungera ok hittils, har laddat det och kör kameran på det just nu. Det har dock en angiven lägre kapacitet 850mAh, men för 152kr inkl. frakt så får det duga, jag hinner nog ladda orginalbatteriet innan det tar slut =). Nu sitter 20mm pannkakan på min med.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Nu sitter pannakan 20/1,7 på min G3:a med...Köpte ett demoex för 3 200, känns prisvärt. En väldigt tredlig brännvidd, jag hade Pentax' 40mm-pannkaka en gång i tiden så det känns bekant.

Nu får jag välan beställa ett sånt däringa piratbatteri så jag hänger med i klubben... ;-)

Jag inser att det är mycket att lära eftersom - för mig! - inlärningströskeln är högre än med Nikon D300 där jag hittat alla inställningar på en gång. Så jag tänkte radda upp lite fler reflektioner och hoppas få från er Pannyister (heter man så nu för tiden?):

* blir mer och mer nöjd med bildkvalitén vartefter jag lär mig kamerans egenheter
* blixtautomatiken med Dörrblixten går fel ibland, men jag vet inte om det är skit bakom spakarna. Den verkar inte vara så tredimensionellt tänkande som Nikon. Med Nikons blixtar har det bara varit att köra
* måste säga att jag tycker AF:en vid filmning är väldigt fladdrig, den hugger ju på allt nära och långt bort. Hela tiden. Månde en inställningsfråga?
* går det att ställa in brusreduceringen? Jag vet att jag borde plöja manualen en gång till, men jag hittar inget.. Mellan varven är ju utsmetningen i JPEG lite väl kraftig.

Vad jag kom på så länge!
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag använder bara RAW så vet inte hur jpg beter sig, men kan varmt rekommendera RAW :)

Ja pannkakan är fantastisk, finns så många roliga objektiv till m43!
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
* går det att ställa in brusreduceringen? Jag vet att jag borde plöja manualen en gång till, men jag hittar inget.. Mellan varven är ju utsmetningen i JPEG lite väl kraftig.

Vad jag kom på så länge!
Sid 130 i manualen,men bara on/off ! Bruksanvisningen är rena katastrofen ! Höll på att gå i bitar innan jag till slut fattade hur man ställer in den
inbyggda "telekonvertern"
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Nu blir det till att leta en ny väska med.allt blev plötsligt så mycket mindre ! Hehe ! Men sparar fotoryggsäcken ändå,bra att ha när man är i skog och mark,den rymmer ju även nu extra kanelbullar och 2-3 termosar med kaffe :) Har ni något bra tips på en "ta med väska" till g3an med 2 objektiv plus tillbehören?
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Nu blir det till att leta en ny väska med.allt blev plötsligt så mycket mindre ! Hehe ! Men sparar fotoryggsäcken ändå,bra att ha när man är i skog och mark,den rymmer ju även nu extra kanelbullar och 2-3 termosar med kaffe :) Har ni något bra tips på en "ta med väska" till g3an med 2 objektiv plus tillbehören?
Beror på storleken på termos och kanelbullar, ska man vara konsekvent med kamerabytet så får man övergå till Pågens små kanelsnäckor.. :-D

Skämt åsido har jag många ryggsäckar i olika storlek, har en viss fablesse för dessa... En som jag köpte för att ta med lite färre Nikonprylar och samtidigt kunna ha med iPaden är Kata sling 31N-22, t ex på CP:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700453
Dels för att jag gillar slingshots men att denna också både tar en liten dator/iPad och kan bäras som en vanlig ryggsägg. Ytterst fiffig sak.

Och jag tror den passar Panasonicutrustningen utmärkt - G3, 14-45, 45-200, 20 samt blixt och ett monopod på utsidan.
 
Senast ändrad:

Leo S

Avslutat medlemskap
Apropå pannkakor måste jag bara skriva vad som gnager i köptarmen:
att t ex Cyber nu säljer GF2 med 14mm-pannkakan för 3 990. Det är i princip samma pris som gluggen löst. Om man skulle vilja ha det objektivet får man alltså ett utmärkt extra hus"på köpet".

Nu ska man ju inte köpa för köpandets skull, men så börjar jag fundera: visst skulle det vara trevligt med en vidvinklig pannkaka för gatufotografering och så kunde dottern få GF2:an och vi delar objektiv... Fast jag vet att det mest ekonomiska är att inte handla alls. Och dottern är bara 8...

Men OM någon mer i familjen skulle ha användning för en liten systemare vore det ju himla fiffigt. Håll med,,

EDIT: såg nu också att G3 och GF2 kör likadant batteri, ytterligare ett skäl..eller inte...
 
Senast ändrad:

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Apropå pannkakor måste jag bara skriva vad som gnager i köptarmen:
att t ex Cyber nu säljer GF2 med 14mm-pannkakan för 3 990. Det är i princip samma pris som gluggen löst. Om man skulle vilja ha det objektivet får man alltså ett utmärkt extra hus"på köpet".

Nu ska man ju inte köpa för köpandets skull, men så börjar jag fundera: visst skulle det vara trevligt med en vidvinklig pannkaka för gatufotografering och så kunde dottern få GF2:an och vi delar objektiv... Fast jag vet att det mest ekonomiska är att inte handla alls. Och dottern är bara 8...

Men OM någon mer i familjen skulle ha användning för en liten systemare vore det ju himla fiffigt. Håll med,,

EDIT: såg nu också att G3 och GF2 kör likadant batteri, ytterligare ett skäl..eller inte...
Konstig prissättning på ! Man får ju huset på köpet ! Kostar ju mer med 14-42an ! Kan väl inte vara rätt ? Men annars är det ju en bra deal om man ändå ska köpa gluggen.Ja orginalbatteriet går ju på 700-800 kr så där är ju ett skäl till ! Köpte mitt G3-kit nyligen och såg att det redan sjunkit med 400 spänn i pris,men så är det.Det du köper idag kostar ingenting imorgon, men så är det!
Hittade du infon om brusreduseringen i manualen sid 130 ???
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Hmm! Med batteri värt 700kr är det ju en grym deal. Hur ska jag motstå?
Jag är i alla fall helt fel person att be om hjälp, det här börjar gå illa. Tänk på att man får en extra laddare också, den kostar några hundralappar om man köper den löst.

Jag var på väg till SP i Stockholm idag för att köpa ordinarie batteri för 745 spänn, 1 i lager, men kom inte dit av olika skäl.

Hur som helst, om jag var beredd att köpa extra batteri för 745 men i stället köper GF2:an med 14 mm, då har jag alltså fått objektivet för ca 3200 plus en extra laddare. Och så en systemkamera på köpet... Ger mig f-n på att jag inte kommer kunna stå emot.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Hittade du infon om brusreduseringen i manualen sid 130 ???
Jo, efter ett tag, de hade flyttat länken till manualen. Vad jag förstår är det dock bara brusreduceringen vid långa slutartider det gäller. Finns en del att grotta i i manualen, och som du säger är den grymt skum... Jag börjar dock förstå en del. Jag förstår dock inte vad den intelligenta upplösningen gör, antar att det är uppskärpning..
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Ingen svarar idag, verkar som alla är upptagnare Nikons 1-serie :)

Jag går nu i alla fall med G3 och pannkakan i jackfickan, sjukt skönt att ha så mycket kompetent kamera i en ficka! Har ett par timmar på stan att gatufota. Så nöjd med systembytet.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Nej nej ! Men som vanligt får Nikon stor uppståndelse Nästan som jesu återkomst ! ! Men som helhet tycker jag faktiskt M4/3 och Nex slår Nikons system,om man nu ska jämföra.Dessutom är Nikons kamera fruktansvärd ful,och Nikon brukar göra snygga kamerahus !

Hur blev det med GF2an ? Fortfarande beslutsångest ? Det värsta är att du får ytterligare en katastrofal manual på köpet ! Hahaha !
 
ANNONS