Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter-L

Aktiv medlem
Jag hade de inställningarna på min D7000 men fokus åker karusell i rutan iaf om jag inte låser den med AE-L AF-L knappen där jag vill ha fokuspunkten testade att bara låsa fokus när det var skärpa i rutan men fåglarna blev suddiga ändå man måste tydligen ha punkten i mitten innan man tar på en fågel.
Varför ska det vara så krångligt?? :) På D5000 kan du välja spot eller vad du vill ha och då stannar punkten där hela tiden.
Nu vet jag inte om du läste mina svar till Minna.... Men enligt det så funkar det bra på min. Det låser och fladdrar inte runt. Jag är tämligen säker på att det är någon inställning.
Och, du kan ju välja spot på D7000 också....
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Har en D700 sedan 1 år eller så.

Allt blir kanonskaprt med 70-200/2.8 VII.

Men på senare tid verkar mitt 28-70/2.8 uppvisa sämre skärpa när jag inte använder mittfocus, låser och komponerar om än tidigare. jag använder oftast stativ, så jag börjar undra.

har dock inte gjort några omfattande tester, men tycker mig ha sett att det kommit smygande...
Kolla så att du inte har damm eller smuts på autofokussensorerna, de sitter i botten av spegelhuset och är ganska utsatta för skräp som kommer in i kameran.
 

JonasGL

Medlem
En sak att tänka på är att det i D7000 endast är de 9 punkterna i mitten som har korslagda sensorer.
De till höger och vänster låser på vågräta linjer och de över och under låser på lodräta linjer.

Personligen hade jag uppskattat om de valt att göra tvärt om, eller blandat upp dem.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade de inställningarna på min D7000 men fokus åker karusell i rutan iaf om jag inte låser den med AE-L AF-L knappen där jag vill ha fokuspunkten testade att bara låsa fokus när det var skärpa i rutan men fåglarna blev suddiga ändå man måste tydligen ha punkten i mitten innan man tar på en fågel.
Varför ska det vara så krångligt?? :) På D5000 kan du välja spot eller vad du vill ha och då stannar punkten där hela tiden.
Men hoppar runt gör det väl enbart om du har flera AF punkter/grupper aktiverade, då stuttsar den väl runt för att visa vilka som är aktiverade. Men anger du att du enbart ska använda en AF punkt så måste väl denna vara fix, som du kan flytta med tummen upp ner, sida om du vill
 

Jerry68

Aktiv medlem
Hej
Hur väljer jag så jag bara får en punkt i ögat då ???
Det hjälper inte på knappen vid avtryckaren väljer jag 1punkt där
så vandrar den runt i AF-A läge
Kör jag i AF-S läge så fick jag bättre bilder men ändå inte så bra.
fattar inte varför!!!!!
 

Peter-L

Aktiv medlem
Hej
Hur väljer jag så jag bara får en punkt i ögat då ???
Det hjälper inte på knappen vid avtryckaren väljer jag 1punkt där
så vandrar den runt i AF-A läge
Kör jag i AF-S läge så fick jag bättre bilder men ändå inte så bra.
fattar inte varför!!!!!
Men Jerry, "knappen vid avtryckaren" handlar om Exponeringen...
Jag tycker att du skall fladdra runt lite i manualen så kommer det att lösa sig...
Ett tips är att kolla på "spaken" för automatisk resp. manuell fokus. I mitten på den, där, ska du pilla..... :)
 

Minnert

Aktiv medlem
Hej
Hur väljer jag så jag bara får en punkt i ögat då ???
Det hjälper inte på knappen vid avtryckaren väljer jag 1punkt där
så vandrar den runt i AF-A läge
Kör jag i AF-S läge så fick jag bättre bilder men ändå inte så bra.
fattar inte varför!!!!!
Om jag vill bara ha en punkt i ögat så har jag på AF-S och där finns det två lägen, auto eller singel. Kör singel och så styr du den med "joysticken" på baksidan. Jag har valt att bara ha 11 aktiva punkter när jag kör så för annars blir det ett jekla tryckande på joysticken...

Fick du svar?
 

Jerry68

Aktiv medlem
Hej!
Är som sagt väldig ny i manuell fotografering "Auto" har ju varit enkelt men senaste månaden kör jag med manuella inställningar fokuspunkten var otroligt lätt att flytta i D5000 och den kör 11 punkter och har alltid bara sett en.
på D7000 ser du fler på än på D5000.
Du kan väl förklara lite var joysticken sitter och hur jag bara får en punkt sen hur jag låser den.
Jag är nybörjare och därav lite dumma frågor.
 

Minnert

Aktiv medlem
Hej!
Är som sagt väldig ny i manuell fotografering "Auto" har ju varit enkelt men senaste månaden kör jag med manuella inställningar fokuspunkten var otroligt lätt att flytta i D5000 och den kör 11 punkter och har alltid bara sett en.
på D7000 ser du fler på än på D5000.
Du kan väl förklara lite var joysticken sitter och hur jag bara får en punkt sen hur jag låser den.
Jag är nybörjare och därav lite dumma frågor.
Hej, längst ner på din vänstra sida av kameran (om du håller den som om du ska fota) har du AF-knappen. Håll in den och samtidigt rullar du på det bakre funktionshjulen (det som sitter till höger på kameran). Då får du efter ett tag fram AF-S i dispayen ovanpå kameran. Om du sedan håller in AF-knappen (den som du höll in först) och snurrar på den främre ratten, då växlar den mellan AUTO och en singelprick... förstår du?

Ha singelpricken. Och så kan du med "joysticken" styra runt den - det ser du när du tittar i sökaren - inte på dispayen (!!). Det jag -säkert felaktikt- kallar joystick är den där cirkeln på baksidan med ett OK i!

hahha, vilken förklaring!!!!! Förstod du?
 

Jerry68

Aktiv medlem
Hej!!!
Finally har det löst sig TACK så hemskt mycket för hjälpen. Vad gjorde en gröngöling utan er här på forumet.
Nu kanske det blir BRA kort på fåglarna åxå
/Jerry
 

Jerry68

Aktiv medlem
Jaaaaaaaaaaaa GUD va skönt!!!
Trodde nästan att jag skulle behöva lämna igen kameran för den gjorde mig nästan sömnlös
det sista jag höll på med på kvällen/natten och det första man tänkte på på morgonen
/Jerry
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jaaaaaaaaaaaa GUD va skönt!!!
Trodde nästan att jag skulle behöva lämna igen kameran för den gjorde mig nästan sömnlös
det sista jag höll på med på kvällen/natten och det första man tänkte på på morgonen
/Jerry
Vad skönt då!! Ett tag trodde jag att du skulle få pippi...... ;))) Trevlig fotohelg och framtid.....
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fint att det löste sig, hoppas att det nu fungerar bättre en enpunkt.

Jag och många mer använder enpunktsmätning för AF. Jag har aldrig använt något annat på 1,5 år.

Men det måste väl finnas någon anledning man lägger in 39 - 51 etc mätpunkter i kameran! Det borde väl ha någon fördel? Man skulle ju tro att om man sätter till att använda fler punkter så skulle AF bli snabbare under förutsättning att den låser på första träff, men den kanske inte gör det utan startar någon "smart" beräkning av något medlvärde av flera punkter, eller hur funger det.

Jag skulle ju kunna tro att i alla fall vid snabba rörliga mål så skulle det gå snabbare och säkrare med flera punkter (typ flygande fåglar), men jag har inte fått det bekräftat än, verkar som att den jobbar för länge med sina punkter, någon som vet hur någon har tänkt här
 

Sofia Daniels

Avslutat medlemskap
Vet inte om det riktigt var din fråga men.. Har du kollat så att du inte har AUTO läget i? Då kan man inte växla mellan fokuspunkter och automatiken funkar inte så bra när det är mörkt eller det inte finns så mycket kontrast mot bakgrunden. Det lilla vredet som man kan växla mellan AF och MF har en knapp i mitten. Tryck in den för att växla mellan AUTO och manuellt val av fokuspunkt. Lycka till!

/Sofia
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Har inte läst alla inlägg men kolla så att den lilla spaken under "menyratten" inte är i fel läge.

Med vänlig hälsning, hannes
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Skönt att höra att det ordnar sig.

jag hade också lite funderingar när jag köpte min d7000 för några veckor sedan.

Kom till slut på hur allt funkar. Lite med hjälp av denna tråd.

Men mina bilder blev inte alltid skarpa.

Jämförde skärpa med vanlig focus och live wiew o det skillde rejält. Testade mot en jordglob på 2meter.
Nikon i stockholm konstaterade att den behövde justeras o fixade det utan tjafs.

Inte roligt när man köpt ny kamera för 13papp. Men man kan inte vara arg o sur när de är så trevliga o tillmötesgående på Nikon i 08landet. Bra service!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Men det måste väl finnas någon anledning man lägger in 39 - 51 etc mätpunkter i kameran! Det borde väl ha någon fördel?
Absolut!

Jag fotar mycket barn, och då är det meningslöst att fokusera och komponera om. Inte ens när de sitter still, sitter de still!

Min D7000 är inställd i AF-C och 3D-mätning enligt följande:
a1) AF-C prioritet: Prioritera slutare (Ta bilden direkt på avtryck, oavsett om fokus sitter enligt kamerans mätning eller ej)

a6) Antal fokuspunkter: 11 punkter (när man stegar med väljaren hoppar den mellan 11 glesare placerade punkter istället för 39, men alla 39 används fortfarande för fokusföljning)

På det här sättet gör jag precis som de flesta andra - sätter fokus på närmaste ögat och komponerar om. Men eftersom jag har fokusföljning/AF-C aktiverat kommer den aktiva fokuspunkten att "vandra upp" i sökaren för att ligga kvar på ögat även efter jag komponerat om.

På så sätt har jag större chans att få en skarp bild även om barnet ifråga rör sig (och de gör de! :)

Absolut bäst funkar att ha någorlunda rätt komposition från början, manuellt välja den fokuspunkt som ligger närmast ögat (med bara 11 att stega mellan går valet betydligt mycket fortare än med 39), och sedan finjustera kompositionen medan AF-C fortsätter att fokusfölja ögat.

Så för första gången i mitt liv använder jag numera något annat än den centrala fokuspunkten i kameran. Känns stort att äntligen få användning för alla de där punkterna man hostat upp sura slantar för! ;-)

Lättbegripligt?

//Anders
 
ANNONS