Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

alf109

Aktiv medlem
Mobbning är allvarligt,
men alf109 och Hornavan agerar inte som att det är allvarligt.
De sprider hellre diffusa anklagelser till alla tråddeltagare istället för att vända sig direkt till de påstådda mobbarna.
De går runt på skolgården och anklagar alla som råkar befinna sig på skolgården istället för att göra något åt saken. (för att använda alfs egen skolgård-jämförelse).

Och om alf109 och hornavan är seriösa och verkligen anser att något inlägg är mobbande:
- så bör de vända sig till skribenten (i tråden eller via pm),
- eller anmäla inlägget till moderatorn så att det raderas.

Eftersom varken alf109 och hornavan gör detta så framstår båda som oseriösa.
Tilläggas kan också att enligt inläggshistoriken för alf109 och Hornavan så har båda genom hela tråden försökt stoppa diskussionen på ett eller annat sätt.

Ända sedan början har det funnits "troll" som försökt störa tråden, detta ska man ha i åtanke.
Anledningen till att jag reagerar är just att jag tycker att det är allvarligt, att skriva ut vilka personer det handlar om tycker jag är ganska överflödigt, det är uppenbart för alla som följer tråden.
När det gäller att "gå runt på skolgården och anklaga alla...", det är nog ganska klart för alla som följer tråden och läst vad jag skrivit att jag knappast anklagat "alla" för mobbning, för övrigt kan jag inte göra så mycket annat än att reagera här på forumet. Det blir ganska tydligt att de jag syftar på själva förstår vilka jag menar, det märks med all önskvärd tydlighet av era svar på mina inlägg.

När det gäller att något specifikt inlägg skulle vara mobbande så funkar inte mobbning på det sättet, mobbning blir det först i och med upprepning.

Jag har skrivit till David angående det jag anser är mobbning i tråden, vad han anser vet jag inte eftersom han inte svarat ännu.

Att påstå att jag genom hela tråden försökt stoppa diskussionen är både fel och oärligt, om du använder den typen av retorik när du bemöter andra hoppas jag verkligen att alla går till källan och kollar och inte bygger sina uppfattningar på dina påståenden.

Men det är ganska genomgående i er argumentationsteknik att ni försöker misstänkliggöra eller förklena alla som inte vill ställa sig bakom ert beteende i tråden.

Ni får göra som ni vill, jag tycker bara att det är tråkigt att fotosidan sänker sitt varumärke genom att inte reagera eller styra upp detta mobbande.

Något man bör ha i bakhuvudet när man är inne och skriver i dessa forum är att de kan läsas av alla, även folk som normalt sett inte hänger på fotosidan. Det kan också läsas av personer vars syfte inte har något med sakfrågan i sig att göra. Vilken arbetsgivare till exempel skulle anställa någon som helt verkar sakna empatisk förmåga? Vem vågar ta risken att bli förtrogen med någon som visat sig inte bara vara beredd att sparka på någon som redan ligger utan fortsätter sparka genom medvetslösheten och inte ger sig ens sedan personen avlidit? TH är död som naturfotograf, det var han i samma ögonblick som den första fejken avslöjades. Det borde dessutom vara ganska uppenbart för de som följt honom genom denna soppa att det ligger en djup tragedi bakom hela historien, en tragedi som en del av er väljer att helt skita i. Det är vad jag tycker är osmakligt i ert beteende.

Detta får bli mina slutord i denna fråga.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Johan, däremot har det varit så att du direkt tar läget att besvara de inlägg som kan ses som kritiska, och helt och hållet ignorera de konstruktiva. Vet inte hur många gånger du har blivit ombedd att besvara någon enkel fortsättningsfråga, men det har inte blivit av. Vilket är synd.
Så fort någon ber Johan svara på en enkel fortsättningsfråga hoppar han av tråden eller låtsar att han inte sett den. Nu är han här igen trots han sa att han skulle sluta skriva i tråden
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Anledningen till att jag reagerar är just att jag tycker att det är allvarligt, att skriva ut vilka personer det handlar om tycker jag är ganska överflödigt, det är uppenbart för alla som följer tråden.
När det gäller att "gå runt på skolgården och anklaga alla...", det är nog ganska klart för alla som följer tråden och läst vad jag skrivit att jag knappast anklagat "alla" för mobbning, för övrigt kan jag inte göra så mycket annat än att reagera här på forumet. Det blir ganska tydligt att de jag syftar på själva förstår vilka jag menar, det märks med all önskvärd tydlighet av era svar på mina inlägg.

När det gäller att något specifikt inlägg skulle vara mobbande så funkar inte mobbning på det sättet, mobbning blir det först i och med upprepning.

Jag har skrivit till David angående det jag anser är mobbning i tråden, vad han anser vet jag inte eftersom han inte svarat ännu.

Att påstå att jag genom hela tråden försökt stoppa diskussionen är både fel och oärligt, om du använder den typen av retorik när du bemöter andra hoppas jag verkligen att alla går till källan och kollar och inte bygger sina uppfattningar på dina påståenden.

Men det är ganska genomgående i er argumentationsteknik att ni försöker misstänkliggöra eller förklena alla som inte vill ställa sig bakom ert beteende i tråden.

Ni får göra som ni vill, jag tycker bara att det är tråkigt att fotosidan sänker sitt varumärke genom att inte reagera eller styra upp detta mobbande.

Något man bör ha i bakhuvudet när man är inne och skriver i dessa forum är att de kan läsas av alla, även folk som normalt sett inte hänger på fotosidan. Det kan också läsas av personer vars syfte inte har något med sakfrågan i sig att göra. Vilken arbetsgivare till exempel skulle anställa någon som helt verkar sakna empatisk förmåga? Vem vågar ta risken att bli förtrogen med någon som visat sig inte bara vara beredd att sparka på någon som redan ligger utan fortsätter sparka genom medvetslösheten och inte ger sig ens sedan personen avlidit? TH är död som naturfotograf, det var han i samma ögonblick som den första fejken avslöjades. Det borde dessutom vara ganska uppenbart för de som följt honom genom denna soppa att det ligger en djup tragedi bakom hela historien, en tragedi som en del av er väljer att helt skita i. Det är vad jag tycker är osmakligt i ert beteende.

Detta får bli mina slutord i denna fråga.
Att jämföra personer i denna tråd med folk som misshandlar och sparkar ihjäl andra är ju mobbning. Ditt inlägg är antagligen den värsta mobbningen jag sett hittills i tråden.........
 

arneri

Avslutat medlemskap
Upplys mig då om vad jag missar.
Finns flera sekvenser i tråden där THs uttalande på sin blogg förlöjligas. Det trampas runt i THs privatliv och kommentarerna är många. Listan kan göras lång.

Skulle ni själva vilja vara ämne för en publik dissekering som THs?

Jag tycker att det är bristande respekt mot en medmänniska att gotta sig i dennes bekymmer eller misstag i ett publikt forum. En eller några kommentarer är okej, men när det sker repetitivt som i denna tråd tycker jag och flera andra att det är mobbing. Flera i tråden har påpekat detta.
 

Mesch

Aktiv medlem
Finns flera sekvenser i tråden där THs uttalande på sin blogg förlöjligas. Det trampas runt i THs privatliv och kommentarerna är många. Listan kan göras lång.

Skulle ni själva vilja vara ämne för en publik dissekering som THs?

Jag tycker att det är bristande respekt mot en medmänniska att gotta sig i dennes bekymmer eller misstag i ett publikt forum. En eller några kommentarer är okej, men när det sker repetitivt som i denna tråd tycker jag och flera andra att det är mobbing. Flera i tråden har påpekat detta.
TH har ju själv valt att göra hela sitt liv tillgängligt via sin blog. Att människor skriver om hans offentliga liv är väl ändå okey. Tycker man att det han försöker göra är komiskt så är det inte mobbning.
De avarter som funnits har rensats av FS.
Här är väl några få som tycker det är mobbning, majoriteten verkar inte tycka det.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Finns flera sekvenser i tråden där THs uttalande på sin blogg förlöjligas. Det trampas runt i THs privatliv och kommentarerna är många. Listan kan göras lång.

Skulle ni själva vilja vara ämne för en publik dissekering som THs?

Jag tycker att det är bristande respekt mot en medmänniska att gotta sig i dennes bekymmer eller misstag i ett publikt forum. En eller några kommentarer är okej, men när det sker repetitivt som i denna tråd tycker jag och flera andra att det är mobbing. Flera i tråden har påpekat detta.
Ser fortfarande ingen som gottar sig i hur Terje har det ställt i nuläge. Intressant att du förövrigt verkar tycka det är okej att man gottar sig i andras misär, överhuvudtaget.

Angående den publika dissekeringen - what goes around comes around, eller vad säger du? Det enda som diskuteras är ju vad han själv publicerar på bloggen sin, det torde ses som okej då det finns, öppet för allmän granskning.

Sedan måste kan kunna tåla att vissa uttalanden granskas kritiskt. Det blir som en sideffekt, men mobbning... personförförjelser... knappast. Man måste få lov att diskutera och påpeka saker, utan att direkt bli påhoppade med kommentarer såsom lynchmobb och skolgårds-mobbare.
 

hornavan

Aktiv medlem
När någon försöker hjälpa den mobbade blir denne ibland själv ett offer. Det vet alla barn som försökt.

När jag skrev att jag anser att Terje blir mobbad så uteblev inte de förväntade resultaten. Jag är inte förvånad att INGEN säger sig syssla med mobbning i detta fina gäng.

Jag tar avstånd från mobbning, jag tycker att det är uselt och jag tycker att delar av denna tråd och vissa av de som skriver här sysslar med mobbning. Jag tänker inte räkna upp vilka dessa är, det vet nog alla.
De som inte vet får väl gissa :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det blir ganska tydligt att de jag syftar på själva förstår vilka jag menar, det märks med all önskvärd tydlighet av era svar på mina inlägg.
Jag har ingen aning om huruvida du räknar med mig eller inte bland "mobbarna", så jag skulle gärna vilja ha ett rakt svart på frågan om du gör det, och varför. Antydningar och halvsagda meningar som ovan är bara irriterande och inte speciellt konstruktiva.

Men det är ganska genomgående i er argumentationsteknik att ni försöker misstänkliggöra eller förklena alla som inte vill ställa sig bakom ert beteende i tråden.
När du skriver "ni" i ett svar tlil Stina så lyckas du dra med en massa folk utan att behöva specificera vilka. Det är ett argumentationssätt som jag ogillar. Det går inte att veta vilka du räknar med i "ni" och Stina blir ihopklumpad med en ospecificerad samling människor som du verkar tycka gör något dåligt (även om det är lite oklart exakt vad). Då får du det att framstå som att Stina tillsammans med flera andra gör dessa dåliga saker (även om det är lite oklart exakt vad).

Vem vågar ta risken att bli förtrogen med någon som visat sig inte bara vara beredd att sparka på någon som redan ligger utan fortsätter sparka genom medvetslösheten och inte ger sig ens sedan personen avlidit?
Nu tog väl ändå i så att du nästan sprack? Det här är ett diskussionsforum. VI skriver saker här. Att jämställa det med misshandel och dråp är lite väl magstarkt.
 

krukvaext

Aktiv medlem
När någon försöker hjälpa den mobbade blir denne ibland själv ett offer. Det vet alla barn som försökt.

När jag skrev att jag anser att Terje blir mobbad så uteblev inte de förväntade resultaten. Jag är inte förvånad att INGEN säger sig syssla med mobbning i detta fina gäng.

Jag tar avstånd från mobbning, jag tycker att det är uselt och jag tycker att delar av denna tråd och vissa av de som skriver här sysslar med mobbning. Jag tänker inte räkna upp vilka dessa är, det vet nog alla.
De som inte vet får väl gissa :)
Än en gång besvarar du oerhört selektivt. Som väntat, well played.

(frågar om #4515 igen, men det kanske inte är lönt.) :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Än en gång besvarar du oerhört selektivt. Som väntat, well played.

(frågar om #4515 igen, men det kanske inte är lönt.) :)
Det var inget svar, bara mina tankar och nej jag tänker inte kommentera 4515, det är alltför komplicerat och för inte diskussionen någonvart. Ni tycker att jag är dum och att jag skriver felaktiga inlägg. Det har sagts så många gånger.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS