Annons

Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Nybörjan

Medlem
Hej.
Jag är ny på detta forum och ny inom foto.
Men jag och min fru funderar på att investera i en Nikon D3100 med ett 18-55VR objektiv samt ett 55-300VR objektiv.
Har kollat på det här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693308


Men hur är det med autozoom? Är det det på detta paket?
Är det något annat man bör tänka på?
Är det prisvärt?

Tacksam för snabbt svar då vi åker på semester snart och ill gärna ha med kameran då..

Mvh
Marcus
 

j2^

Aktiv medlem
Men hur är det med autozoom? Är det det på detta paket?
Autozoom hittar du inte på någon digital systemkamera. Det är väl egenligen bara Panasonic som har motoriserat zoomen på några MFT-objektiv.

Menar du dock isätllet "autofokus" så är svaret "Självklart".

D3100 är en instegskamera, som är framtagen för att vara billig.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Detta paket är alldeles utmärkt och båda objektiven är bra.Objektiven har autofokus båda två(det är väl det du menade) och "zoomar" gör du genom att vrida på objektivet.Tycker det är ett bra paket men se till att köpa det av en erkänd bra firma på nätet eller butik,även om det bara rör sig om ett par hundralappar hit och dit,det tjänar du på i längden om något skulle hända.En bra affär är cyberphoto.se ! MVH.
 

Nybörjan

Medlem
Hej och tack för de snabba svaren :)

Ja det är autofokus jag menar.

Jag läste det här på cyberphoto:
Autofokus eller ej?
D3100 har (liksom D40, D60, D3000 & D5000) ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra autofokusobjektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad. Däremot finns en inbyggd fokushjälp om man vill använda objektiv som saknar inbyggd AF-motor. Använder man Sigma-objektiv fungerar AF enbart med objektiv som har HSM-motor. Tamron har några med motor men Tokina har däremot nästan inga objektiv i dagsläget som ger AF. Klicka här för en lista på de objektiv vi kan erbjuda som ger AF >>

När jag kollade på den länk jag frågade om så hittade jag inget om AF-S eller AF-I. Bara att det står VR som jag tror är stabilisering?

Är som sagt helt novis vad det gäller kameror men vill lära mig, så jag suger i mig allt ni har att säga :)

Mvh
Marcus
 

j2^

Aktiv medlem
När jag kollade på den länk jag frågade om så hittade jag inget om AF-S eller AF-I. Bara att det står VR som jag tror är stabilisering?

Är som sagt helt novis vad det gäller kameror men vill lära mig, så jag suger i mig allt ni har att säga :)

Mvh
Marcus
Bägge de objektuiven är AF-S
 

perstromgren

Aktiv medlem
Perfekt.
Är priset ok?

Sen undrar jag lite vad det är för skillnad på ett 55-300 objektiv mot för ett med 70-300?
Den omedelbara skillnaden är att brännvidden börjar p å70 i stället för 55 mm i det ena objektivet, men nu råkar jag gissa vilka objektiv du gissar på och då är Nikon 70-300 VR (om det nu är den du tänker på) en aning bättre, rent optiskt.

Per.
 

Nybörjan

Medlem
Ok.
Men för oss nybörjare funkar det kanske med 55-300 som ingår i paketet?
Vad jag kan känna just nu så är det ett macro objektiv som kan bli nästa investering. Men först ska vi lära oss kameran.

Men om jag förstått det rätt nu så är kameran och de objektiv jag länkade till bra. Objektiven har VR samt AF-S som innebär bildstab och autofokus?

Rekomenderar ni några tillbehör?

Vi är lite sugen på en ryggsäck som heter National Geographic Ryggsäck Medium NG5162 och finns just nu på cyberphoto för 990kr.
Verkar bra när man reser och kan ta med sig lite andra saker för dagsutflykten.

Sen vill jag bara säga att detta verkar vara ett super forum, man får svar snabbt och ni verkar veta vad ni håller på med, TACK.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Ni ska jag krångla till det lite.

Känner ni att ni behöver ett teleobjektiv så här i början??

Jag skulle rekomendera att ni köper kameran med 18-105 i stället för paket med 2objektiv.

Varför: Jo för att 18-55 räcker ofta in till tycker jag. man kan inte zooma in tillräckligt. O 18-105 håller lite högre klass sägs det.

Har ni planerat att fotta djur eller fåglar då behöver ni 55-300.
Berätta gärna vad ni fottar eller tänker fotta???
Jag har själv ett 70-300 till min Nikon kamera o det används väldigt sällan till vardags.

Kanska kan ni köpa kit med objektivet jag rekomenderar o köpa en telezoom senare om ni känner behov av det. Känner flera som köpt kit med 2zoomar men använder knappt aldrig telezoomen.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018105VR

Tillbehör finns hur mkt som helst. Minneskort måste ni ha. SDkort 8 eller 16Gb
(4Gb funkar ju också men en lång dag med många bilder kan det blir trångt)

Ryggsäck är kanonbra för utflykter!

En sak jag absolut tycker ni ska köpa till är ett extra batteri. Ett Nikon. Det kostar en slant men det är så skönt att alltid veta att du har ett laddat med.

Tänk att ni ska på utflykt över dagen några timmars bilresa bort. Väl framme upptäcker ni att ni råkade komma åt av/på knappen när ni la ner kameran i väskan.

Blir det mkt bilder inomhus så kan en extern blixt göra susen. Blir rejäl skillnad på bilderna.
En SB-700 kanske
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SB700
 
Senast ändrad:

Nybörjan

Medlem
Vi kommer att fota mycket natur. Åker mycket båt på sommaren.
Sen kommer vi/jag nog fota mycket fordon, både på håll och nära.

Som jag skrev tidigare så kommer nog närbilder också fotas, men då köper vi nog ett macro objektiv framöver.
Som det känns nu så blir nog det här paketet bra.
Men ett extra batteri är nog ingen dum ide. Hur länge kör man på ett batteri?

Minneskort har vi, ett på 8gb och ett på 4gb. Kommer nog köpa ett på 16 eller större framöver.
Vad kostar ett hyfsat macro objektiv tror ni?
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Ett Nikon batteri räcker flera hundra bilder.

Det kan du nog läsa dig till på Nikons sida. Nikon.se

Ja men då låter det som ni har använding av 55-300. Köp kitet med 2.

Ska ni filma så köp 16. Det äter minne!!! Rätt modell som är snabb att skriva till. Tänk på det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tillbehör finns hur mkt som helst. Minneskort måste ni ha. SDkort 8 eller 16Gb
(4Gb funkar ju också men en lång dag med många bilder kan det blir trångt)

Tänk att ni ska på utflykt över dagen några timmars bilresa bort. Väl framme upptäcker ni att ni råkade komma åt av/på knappen när ni la ner kameran i väskan.

Blir det mkt bilder inomhus så kan en extern blixt göra susen. Blir rejäl skillnad på bilderna.
En SB-700 kanske
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SB700
Man nåste inte köpa en massa minneskort.
Har man en bärbar dator går det alldeles ypperligt att ladda ner bilderna på den i stället.

För att fotografera upp 16Gb på en dag så får man allt vara "triggger happy".
Den enkla boten är att ta färre bilder.
Men om man filmar så fylls kortet däremot fortare.

Extra batteri kan vara bra OM man fotar/filmar mycket på en dag. Jag har egentligen bara råkat ut för det en gg på Disneyland. Fördelen är väl att man kan köra helt slut på batteriet innan man laddar om.

Och nej kamerans batteri dras inte ur för att den är på.
Jag har 2 batterier och de räcker i månader. Jag stänger bara av kameran vid batteribyte och urtag av minneskortet (till minneskortläsaren).

Ja en separat blixt är väldigt bra. Framförallt om man skall fota inomhus och snart är det ju jul...
Den inbyggda ger dessutom en irriterande optik-skugga i vidvinkelläge redan med 18-105.
En separat originalblixt är dyr, men det är era bilder som blir bättre.
Mitt råd i det fallet: Köp original.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Med 8gb så får jag ca220 bilder o det fixar jag utan problem om jag är på något evenemang en hel dag.
Då är nästa steg 16Gb

Men nu är Ju D3100 på 14Mp så det blir mera bilder på samma kort.

Jo min gamla D80 sug ur batteriet när kameran glömdes på.(1gång på 3,5år men jag skulle fotta en tjej som tagit studenten, inte bra) Kanske är fixat på moderna grejer.

Va varför slår du aldrig av kameran? Lägger du den i kamera väskan ON ??

Vem släpar med sig laptopen bara för man är ute o fottar en dag. inte jag i alla fall.

Jämför vikten på en laptop o ett SDkort! Vilket föredrar du att bära en hel dag?
 

digitell

Aktiv medlem
Av vilken anledning ger en originalblixt bättre resultat? Om man behärskar tekniken vill jag påstå att ett gammalt "analogt" aggregat är väl så bra.

Det kanske bara är så att ett modernt aggregat kräver mindre av användaren medan ett äldre kräver mer. Rätt utnyttjade bör de ge likvärdiga resultat.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Av vilken anledning ger en originalblixt bättre resultat? Om man behärskar tekniken vill jag påstå att ett gammalt "analogt" aggregat är väl så bra.

Det kanske bara är så att ett modernt aggregat kräver mindre av användaren medan ett äldre kräver mer. Rätt utnyttjade bör de ge likvärdiga resultat.
Nu hade vi nog inte en tanke på att jämföra med något museie föremål utan vi tänker nog att det blir bättre än inbyggda blixten.
 

digitell

Aktiv medlem
En separat originalblixt är dyr, men det är era bilder som blir bättre.
Mitt råd i det fallet: Köp original.[/QUOTE]

Det var denna mening jag reagerade inför, och frågan upprepas, av vilken anledning blir bilden bättre med en originalblixt än med en "analog" blixt? (Det handlar inte om kamerans inbyggda blixt) och jag förväntade mig nog ett vänligare svar. Det kan ju vara så att jag funderar på att köpa en dyr originalblixt och ville undersöka om det fanns skäl till det.

Kanske Erik vill återkomma.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Troligtvis så låg någonting emot avtryckaren och af-motor och VR låg och surrade, då tar batteriet slut.

Råd till ts:

Köp hellre 18-105 VR, både pga omfånget men även optiken.
70-300 VR är en riktigt bra telezoom som slår 55-300 ganska bra. Problemet är att 70-300 är gjord för fullformat och därför är den ganska tung och stor. Men jag personligen skulle ha valt 70-300 ändå.

Blixt är inte någonting som man köper direkt, inte i mina ögon iaf.

Jag skulle rekommendera Nikon 35 mm 1,8 istället för en blixt. Den är otroligt kompakt och lätt, mycket mindre än en blixt. Den har bländare 1,8 som sin största, det betyder att den släpper in väldigt mycket ljus om man väljer bländare 1,8 (självklart kan du blända ner om du är utomhus).

Det är en fast optik, det betyder att du inte kan zooma in eller ut, det finns bara ett läge. Det är väldigt bra rent optiskt sett, den är väldigt skarp och har bra färgåtergivning. Den har inbyggd af-motor så den fokuserar med din kamera.

Sammanfattning:
En Nikon 18-105 VR för mångsidighet
En Nikon 70-300 VR = en bra kvalitetszoom
En Nikon 35 mm 1,8 = fast optik som är otroligt skarp. Ljusstark (bra inomhus) desstuom lätt, kompakt och BILLIG!
Köper ni dessutom till en makro sen så får ni ytterligare ett fast objektiv med stor bländare (2,8).

Jag kör själv med den kombinationen fast med en Sigma 70-200 2,8 istället för 70-300.

Med vänlig hälsning, Hannes
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Med 8gb så får jag ca220 bilder o det fixar jag utan problem om jag är på något evenemang en hel dag.
Då är nästa steg 16Gb

Men nu är Ju D3100 på 14Mp så det blir mera bilder på samma kort.

Jo min gamla D80 sug ur batteriet när kameran glömdes på.(1gång på 3,5år men jag skulle fotta en tjej som tagit studenten, inte bra) Kanske är fixat på moderna grejer.

Va varför slår du aldrig av kameran? Lägger du den i kamera väskan ON ??

Vem släpar med sig laptopen bara för man är ute o fottar en dag. inte jag i alla fall.

Jämför vikten på en laptop o ett SDkort! Vilket föredrar du att bära en hel dag?
Finns ingen anledning att stänga av kameran. Ja den är på i väskan.

Ingen laptop för en dag. Men en fotoresa eller semestertripp...

Jag ser ingen anledning att bära på flera kort.
16Gb räcker för ca tusen bilder. 900 råformat har jag för mig. Dubbla med jpg.

Tar man mer än tusen bilder en dag så skall man nog börja fundera på vad man håller på med.
 
ANNONS