Annons

Adobe ändrar sin uppgraderingspolicy

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Såååå, nu menar du alltså att det skulle vara Adobes fel att (exempelvis) The Gimp inte kommer i närheten av Photoshop funktionsmässigt...

Jag förstår inte ditt inlägg, skulle du kunna utveckla det?
 

jaan v

Aktiv medlem
Ja det var fult av mig och helt opåkallat att antyda att adobe kunde tänkas dra otillbörlig nytta av sin marknadsledande position.
Du ska ha tack för ditt odiskutabla tydliggörande av hur förmånligt det kommer att vara/bli.

Tyvärr förtas lite av den övertygande effekten av att du framställer påståendet som en fråga.
 

ErlandH

Aktiv medlem
...å tredje sidan så är ju $49.95/mån snarare billigare än att uppgradera creative suite även till det rabatterade priset. SÄrskilt med tanke på att det är Master Collection som är modellen.
Det känns som en jäkligt bra deal tycker jag?
Lite för bra. Tror inte att de där priserna stämmer. Vore minst sagt förvånande om Adobe lägger till funktionalitet till prenumerationerna och sänker priset till ungefär en tredjedel. I dag kostar CS5MC 139 USD/månad.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Såååå, nu menar du alltså att det skulle vara Adobes fel att (exempelvis) The Gimp inte kommer i närheten av Photoshop funktionsmässigt...
Lol! Adobe kompilerar ju inte ens sin mjukvara till några vettiga system, inte låter de någon annan göra det heller. Inte så värst svårslaget...
 

j2^

Aktiv medlem
Tack för att du hjälper min argumentering :)
Ge mig då en anlending till varför man skulle välja att lägga miljoner på att anpassa Photoshop till en plattform med försvinnande liten marknadsandel?

Det är väl bra en fråga om att se till att The Gimp blir ett verktyg som faktiskt är lika bra som Photoshop då?

(Inlägget skrevs från en maskin med Ubuntu 10.04)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Påminn mig, hur stor var nu Linux/GNU/*BSD's marknadsandel inom segmentet arbetsstationer?
Senaste siffrorna jag såg(det var väl ett år sedan) var det inte ens en procent och den andelen har väl heller ingen prognos att öka drastiskt. Knappt en procent efter hur många år på marknaden? 10?

Så länge inga av de viktigare industristandardapplikationerna görs för Linux-klienter, så kommer intresset för Linuyx-arbetsstationer att vara det det är. Det är detta som förklarar varför Linux aldrig luft som klient OS.

Applikationerna är allt - operativsystem inget i detta sammanhang. Oavsett hur bra detta OS än må vara. Vill man köra ett speciellt program och det inte finns för ens OS så är det bara att välja ett annat eller köra något som nu finns till det OS man tycker är viktigare än de applikationer som är industristandard. Valet är fritt.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mmmums för de facto monopol
Ja, det är inte kul men de facto monopol uppstår därför att de flesta väljer att köpa deras grejor trots allt. Det är ju inte förbjudet att starta upp konkurrerande verksamhet men senast Adobe verkligen kände sig hotatde så gjorde de som många rika hotade företag, de köper upp sina konkurrenter. Gör deras ägare onödigt rika och använder de bästa bitarna i konkurrenternas mjukvaror för egen del vilket i sin tur höjer tröskeln ytterligare för nya konkurrenter.

Senast det skedde var väl när RAW Shooter Essentials tog Adobe på sängen genom sina stora framgångar. Pixmantex köptes upp och lades ner och de avfällingar till användare som lockats av Pixmantex produkter föstes i de flesta fall in i Adobefållan igen genom gratiserbjudande om att få Lightroom 1.0 om man haft en RAW Shooter Premium licens.

Inte heller erbjöd man någon fungerande lösning för migrering utan de som trots allt valde att hänga på Lightroom-tågetr fick börja om på ny kula. Allt gammalt jobb fick de lämna i RAWShooters sidecarfiler.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Felet ligger mycket på Fototidningarna

Ja, det är inte kul men de facto monopol uppstår därför att de flesta väljer att köpa deras grejor trots allt. Det är ju inte förbjudet att starta upp konkurrerande verksamhet men senast Adobe verkligen kände sig hotatde så gjorde de som många rika hotade företag, de köper upp sina konkurrenter. Gör deras ägare onödigt rika och använder de bästa bitarna i konkurrenternas mjukvaror för egen del vilket i sin tur höjer tröskeln ytterligare för nya konkurrenter.

Senast det skedde var väl när RAW Shooter Essentials tog Adobe på sängen genom sina stora framgångar. Pixmantex köptes upp och lades ner och de avfällingar till användare som lockats av Pixmantex produkter föstes i de flesta fall in i Adobefållan igen genom gratiserbjudande om att få Lightroom 1.0 om man haft en RAW Shooter Premium licens.

Inte heller erbjöd man någon fungerande lösning för migrering utan de som trots allt valde att hänga på Lightroom-tågetr fick börja om på ny kula. Allt gammalt jobb fick de lämna i RAWShooters sidecarfiler.
Dom riktiga skurkarna tycker jag är fototidningarna.
Tex Foto brukar bara testa Adobes produkter och
i artiklar om hur man bildbehandlar visar dom(fototidningarna)
i 98 fall av 100 bara hur man gör i Adobes produkter.
Datormagazin testade bildprogram i ett nummer för ca 10 år sen,
ungefär 10 program fanns med och visserligen vann Adobes Photoshop
men det var flera program som låg i hasorna.

Adobe har ju varit listiga och låtit folk ladda ner deras produkter
gratis vilket har slagit hårt mot konkurrenterna.

Corel är ett konstigt företag, för 10 år sen konkurrerade dom
med Adobes bildprogram, men med dålig marknadsföring
lyckades dom sänka sig själva.
Sen har dom ju köpt upp Micrografx som hade fina Picture publisher,
och Jasc med Paint Shop Pro (som dom faktiskt inte lagt ner)
och tex Ulead Systems med PhotoImpact.


Och så uppstår ett monopol.
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Lite för bra. Tror inte att de där priserna stämmer. Vore minst sagt förvånande om Adobe lägger till funktionalitet till prenumerationerna och sänker priset till ungefär en tredjedel. I dag kostar CS5MC 139 USD/månad.
Uppgiften kommer från Adobes officiella info om detta, så om det är fel är det Adobe som skriver fel.

Notisförfattare Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dom riktiga skurkarna tycker jag är fototidningarna.
Tex Foto brukar bara testa Adobes produkter och
i artiklar om hur man bildbehandlar visar dom(fototidningarna)
i 98 fall av 100 bara hur man gör i Adobes produkter.
Datormagazin testade bildprogram i ett nummer för ca 10 år sen,
ungefär 10 program fanns med och visserligen vann Adobes Photoshop
men det var flera program som låg i hasorna.

Adobe har ju varit listiga och låtit folk ladda ner deras produkter
gratis vilket har slagit hårt mot konkurrenterna.

Corel är ett konstigt företag, för 10 år sen konkurrerade dom
med Adobes bildprogram, men med dålig marknadsföring
lyckades dom sänka sig själva.
Sen har dom ju köpt upp Micrografx som hade fina Picture publisher,
och Jasc med Paint Shop Pro (som dom faktiskt inte lagt ner)
och tex Ulead Systems med PhotoImpact.


Och så uppstår ett monopol.
Skurkar, ja jag är verkligen inge vän av datortidningar normalt, men i detta fall skriver de nog bara artiklar som har så brett intresse som möjligt och ger så stor upplaga som möjligt. Det är nog mest ren krass ekonomi och tidningar har ingen plikt att vara filantropiska om de är kommersiella. Allt detta är dock i hög grad självförstärkande och Adobe äger faktiskt hela grafiksegmentet idag. Ingen annan är i närheten.

Corel var framgångsrika i början på 90-talet och var förstahandsval för många PC-användare. Tyvärr gick man bort sig, minskade sin närvaro och köpte upp en hel del produkter på dekis exv. WordPerfect (ordbehandlare) och Quattro Pro (kalkylark). Deras plan var att konkurrera med Microsoft på Office-paketmarknaden. Precis som för Computer Associates (som var stora på minidatorer och stordatorer) misslyckades de ordentligt. CA som då var världens största mjukvaruföretag gick bort sig helt de med och har väl helt gett upp PC-marknaden vad gäller vanliga kontorsprogram. Idag sysslar de väl mer med övervakning och annat.

Micrografx var starka i början av 90-talet de med på PC men även de körde av banan.

Ingen rådde på Adobe och idag har de utvecklats till ett standardiseringsföretag av rang genom sitt långsiktiga tänkande och sin långsiktiga närvaro. Få kan tävla med dem på det planet. Alla tänker inte på det men de äger format som PDF (Acrobat) som ju är standard för dokumentutbyte i hela industrin idag. De äger grafikformat som TIFF och DNG (Digital Negative) och som grädden på moset står de även bakom XMP (Extensible Metadata Platform) metedatastandard som även W3C står bakom. Så länge detta är öppet för användarna så är det inget problem för mig och man kan också utöva sitt ägande för att säkerställa att ingen kapar standarden genom att omforma den och göra den proprietär. Hur man ser på detta faktum tycker jag helt beror på hur företaget agerar. På många sätt är de ett mycket viktigare och mer spännande företag idag av just dessa skäl än exv. Microsoft.

Jag har svårt att se företag som onda. Inte ens Carema finns väl till primärt för att ställa till ett helvete för gamla och döende även om de skapar den typen av omsorg som ett resultat av vad som är deras verkliga mission.

I vissa lägen får vi vara glada för de factomonopol. Utan Adobe hade vi varken haft ett standardformat för dokumentutbyte (PDF), ett standardiserat RAW-format (DNG) ett standardiserat arkivformat (TIFF) och den nya metadatastandard (XMP) som framöver kommer visa sig mycket viktig för att automatisera och styra processer med hjälp av metadata i dokument och bildfiler. De factostandards finns för att poiltikerna i all världens länder aldrig lyckas komma till skott med att ta fram beslut som skulle göra dessa de factostandardmonopol onödiga.

Datorer och dataprogram var en än större plåga innan vi fick de moderna grafiska operativsystemen som på ett helt annat sätt än tidigare standardiserade hur program skulle fungera ihop med ett operativsystem och all periferiutrustning. Inga som var med innan de moderna operativsystemen kom vill nog ha den struliga tiden tillbaka.
 
Senast ändrad:

vaktmästaren

Aktiv medlem
Datorer och dataprogram var en än större plåga innan vi fick de moderna grafiska operativsystemen som på ett helt annat sätt än tidigare standardiserade hur program skulle fungera ihop med ett operativsystem och all periferiutrustning. Inga som var med innan de moderna operativsystemen kom vill nog ha den struliga tiden tillbaka.
Säg inte det. Ibland saknar jag min egenhändigt byggda Luxor ABC 800 och Cicero ordbehandlare på en 8" floppy! ;-)
 
ANNONS