Annons

New York objektivfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

dannekarlsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska till New York i början av maj och skulle gärna vilja ha lite tips från någon som varit där. Jag har tänkt fota allt som staden har att erbjuda och den utrustning jag har tänkt ta med är

* Nikon D7000
* NIkon 18-105
* NIkon 35 f1.8 eller 50 f1.8?

Låter detta som en bra uppsättning, 35 eller 50mm? Behöver jag komplettera med något objektiv? Vidvinkel? Har funderat på Sigmas 8-16, Tokinas 11-16 eller Nikons 10-24. Behöver jag någon av dessa tror ni, eller räcker mitt 18-105 till?

Tacksam för svar!

/Daniel
 

jelu1661

Aktiv medlem
Hej!
Det här är ju lite av en smaksak men...
När jag var i NY förra året hade jag med mig 8mm fisheye, 30/1.4 och 70-300/4-5.6. (Till en Canon 20D) Jag hade klarat mig utmärkt utan telezoomen men är glad att jag tog med fiskögat. Använde det till 1/3 av bilderna, resten normalen.

Så, om jag var du skulle jag se till att få med 35an och kanske zoomen också, men jag hade nog struntat i den och byggt små panoraman istället. Vidvinkel är tveklöst roligt i NY.. .men man kan lätt hitta motiv till allt mellan extremvidvinkel och extremtele.

Nu blev det lättare att välja va? :D
 

dannekarlsson

Aktiv medlem
Tack för svaret , nej det blev inte direkt lättare efter det inlägget =) Fisheye är jag inte alls intresserad av, tycker det blir allt för extrema bilder.. Men då lutar det åt att 35mm hänger med ist för 50mm iaf.. Men frågan är om jag ska inhandla ett vidvinkel eller klarar jag mig med 18-105:an måntro..
 

Showtime

Avslutat medlemskap
Ny!!

Hej!

Jag ska till New York i början av maj och skulle gärna vilja ha lite tips från någon som varit där. Jag har tänkt fota allt som staden har att erbjuda och den utrustning jag har tänkt ta med är

* Nikon D7000
* NIkon 18-105
* NIkon 35 f1.8 eller 50 f1.8?

Låter detta som en bra uppsättning, 35 eller 50mm? Behöver jag komplettera med något objektiv? Vidvinkel? Har funderat på Sigmas 8-16, Tokinas 11-16 eller Nikons 10-24. Behöver jag någon av dessa tror ni, eller räcker mitt 18-105 till?

Tacksam för svar!

/Daniel
Hej Daniel,

New York är GALET, helt underbart på alla sätt, inte minst ur en fotografs perspektiv. Jag införskaffade ett vidvinkel innan resan vilket jag är oerhört glad för, ett "måste" nästan i flertalet situationer.
Hoppas du får en nice resa!!

//FT
 

dannekarlsson

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Fredrik! Vad köpte du för objektiv? Räcker det med ett 12-24mm eller vill man i många situationer neråt 8 eller 10mm?

Tacksam för svar av någon som vart där =)
 

Showtime

Avslutat medlemskap
Objektiv

Tack för ditt svar Fredrik! Vad köpte du för objektiv? Räcker det med ett 12-24mm eller vill man i många situationer neråt 8 eller 10mm?

Tacksam för svar av någon som vart där =)
Hej igen,

Jag körde på ett sigma 10-20, prisvärt minst sagt.
Finns säkert andra bra alternativ också..

Ps. Risken för nackspärr första dagarna är Stor;,)
Mäktig stad på alla sätt!!
 

mapem

Aktiv medlem
När jag är i stora städer blir det numera oftast en vidvinkelzoom jag använder, i mitt fall Sigma 10-20. Ibland också telezoom, för vissa typer av bilder. Normalobjektiv använder jag lustigt nog inte så mycket. Men en ljusstark fast glugg kan vara kul att ha för att skildra nattlivet. En 50/1,8 duger gott, eller ännu hellre en 35:a.

Jag har plåtat en hel del i NY, men för länge sen. Har då använt fast 50mm och zoom 35-70 och en fast 135mm teleglugg. Till småbildsformat alltså, film.
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Tror också att du kommer att klappa dig själv på axeln om du har med dig eller köper en riktigt vidvinklig glugg till resan.
 

recman

Aktiv medlem
Drar själv till New York strax innan dig (sista veckan i april) :)

Uppsättningen jag kommer köra med är "liknande" din:

- D7000 (enda huset jag har så inte mkt att välja på)
- Nikon 50mm f/1.8D (för bla gatufotografering och low-light)
- Nikon 18-200mm VR (på tidigare resor har detta objektivet visat sig vara helt outstanding som allround, det objektiv jag har på kameran som standard och fotar en majoritet av mina rese-bilder med).
- Tokina 11-16 f/2.8 (för bla arkitekturbilder och för att få in "vyerna")

Med denna uppsättning får jag ett brett område med olika objektiv samtidigt som de varken väger speciellt mycket eller är skrymmande.

Förutom ovan så åker resestativet (Cullmann Nanomax 200 T) med samt en monopod (Velbon Ultra Stick L50).
Anledningen till både stativ och monopod är att det skall filmas en del även i NY (där monopoden kommer vara till stor hjälp).

Ha en trevlig resa när det väl är dags!
 

Carwil

Aktiv medlem
* Nikon D7000
* NIkon 18-105
* NIkon 35 f1.8

/Daniel
Hej.
Jag var i NY i somras med ovanstående utrustning. Det jag använde mest var 18-105:an. Tror du kommer ha stor nytta av din nya glugg också. Önskar dock att jag hade haft ett tele också. Ägde tyvärr inte mitt 70-300 då, men det hade inte varit fel att ha med.
Hoppas du får en helt underbar resa. NY är en fantastisk stad.
Ps) Ett måste är ett besök på B&H! En helt otrolig butik för fotonördar.

http://www.bhphotovideo.com/
 

dannekarlsson

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Carina! I vilka situationer och vid vilka motiv saknade du 70-300 objektivet? Jag har ju ett sådant också men det känns så tungt att bära med sig, har själv fått känslan av att 10-20mm kommer användas mest för tex storslagna vyer över och i Manhattan samt 35 el 50mm för "gatufotografering" på människor/situationer. Men som sagt så har jag aldrig varit där och kan omöjligt veta vad för objektiv som kommer behövas. Känns som att man kanske inte ska släpa med sig allt för tung utrustning heller då jag förstått att man går en hel del i New York :) Tips och idéer tas tacksamt emot!
 

Carwil

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Carina! I vilka situationer och vid vilka motiv saknade du 70-300 objektivet? Jag har ju ett sådant också men det känns så tungt att bära med sig, har själv fått känslan av att 10-20mm kommer användas mest för tex storslagna vyer över och i Manhattan samt 35 el 50mm för "gatufotografering" på människor/situationer. Men som sagt så har jag aldrig varit där och kan omöjligt veta vad för objektiv som kommer behövas. Känns som att man kanske inte ska släpa med sig allt för tung utrustning heller då jag förstått att man går en hel del i New York :) Tips och idéer tas tacksamt emot!
Det var speciellt vid när jag fota frihetsgudinnan från Batterypark, samt uppifrån Empire State building. Men även om man vill fånga ekorrarna i Central Park. Men i det stora har du rätt. Vidvinkel är det man använder mest. Jag hade ju turen att ha bärhjälp. Min man släpade på utrustningen för det mesta. Och se till att ha bra, väl ingångna skor. Man går massor.
 
ANNONS