Annons

Panasonic DMC-G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
En fråga till: hur upplever ni handhavandet när man använder sökaren? Om man har skärmen inåtvänd är det enkelt att ändra, exponeringsprogram, bländare, tid, ISO, exponering medan man har ögat mot sökaren? Jag saknar den vanliga ratten med val men det kanske funkar ändå - i så fall - hur smidigt är det?
 

chickenphone

Aktiv medlem
En fråga till: hur upplever ni handhavandet när man använder sökaren? Om man har skärmen inåtvänd är det enkelt att ändra, exponeringsprogram, bländare, tid, ISO, exponering medan man har ögat mot sökaren? Jag saknar den vanliga ratten med val men det kanske funkar ändå - i så fall - hur smidigt är det?
Det är nog en vanesak, när skärmen är inåtvänd så fattar kameran att den skall visa allting i sökaren istället, så med ögat mot sökaren gäller det bara att lära sig vilken knapp som är tex. iso, sen kommer menyn upp i sökaren, man behöver inte använda piltangenterna för att ändra, det går att stega sig runt med isoknappen direkt, ingen bekräftelse behövs heller, väldigt smidigt. Detta kan dock leda till att man oavsiktligt råkar ändra iso, eller någon annan inställning ibland, bara genom att man kommer åt knappen det har hänt mig ett par gånger, har märkt det senare och undrat varför jag kör iso 6400 mitt på dagen = ).
Exponeringsprogram välja man med stora ratten så det är inget problem, däremot så är det lilla hjulet, "tumratten" lätt att råka trycka in, den har en tryckknappsfunktion också, då växlar den till exp.komp när man egentligen vill ändra bländare, men det är nog också en vanesak.

I övrigt tycker jag kameran fungerar bra, blir bara mer och mer nöjd med den, två saker är direkt sämre än min gamla systemkamera, batteritiden samt att jag inte kan välja 2sek fördröjning och exponeringsgaffling samtidigt, vilket jag brukar göra när jag ställer infrån mig kameran för att ta HDR bilder, sen så är exponeringsgafflingen begränsad till max ett steg per bild hade varit bra med 2 steg tycker jag, men det är ingen stor grej.
 

Österdahl

Aktiv medlem
Självporträtt med G3?

Hej,

Finns det något sätt att ställa in kameran så den fokuserar vid använding av självutlösaren?
Dvs, att man kan gå fram och trycka på avtryck, sedan sätta sig framför?
Eller är det manuell fokus alt radiokontroll som gälller?

Har testat alla inställningar jag kan komma på nu, googlat och läst manualen men det vill sig inte...

//Leif
 

Österdahl

Aktiv medlem
Det verkar inte fungera ändå.

Det jag är ute efter är alltså "följande fokus" i självutlösarläge.

Dvs att jag inte behöver vara på exakt samma avstånd från kameran som jag var när jag tryckte på avtrycket, jag vill få fokus på ansiktet där jag är när bilden tas.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Är inte funktionerna "face detection" & "face recognition" exakt vad du behöver?
Lägg eventuellt in dina nunor för selektiv igenkänning först bara.

Funkar det med trådutlösare?
 

Österdahl

Aktiv medlem
Ska göra ett försök till ikväll, jag har inte registrerat mitt ansikte. Ska läsa på lite bättre kring detta.
Tråd/radioutlösare har jag ingen.
Tack för hjälpen så länge.

//Leif
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jag har nu beställt pannkakezoomen, blir spännande. Framför allt är den bra att ha vid filmning, kitzoomen går ju inte att zooma med under filmning med sin billiga tröga mekanik.

Dörr-blixten som jag köpte från CP funkar ju hyfsat, men nu har jag förstått att TTL inte funkar när blixten riktas indirekt, vilket är bedrövligt. Jag är van vid Nikons utmärkta blixtsystem så det här är ett bakslag, men man får väl acceptera att inga andra är lika bra när det gäller blixt.

En sak till är att AF vid filmning var knepigare än jag trodde, man måste verkligen leta och ställa in rätt, om man kör default blir filmerna misslyckade med skärpan konstant på fel ställe. Där är min Sonykompakt överlägset bättre. Mycket märkligt när Panna ska vara så himla bra på filmfunktionen att man måste gräva i menyerna för att få fungerande filmer. Mikrofonen är också dålig men där har jag en separat Zoominspelare för bättre ljud.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Dörr-blixten som jag köpte från CP funkar ju hyfsat, men nu har jag förstått att TTL inte funkar när blixten riktas indirekt, vilket är bedrövligt.
Vad har du för stöd till ditt antagande? Låter mer som okunskap i mina öron, att TTL-funktionaliteten skulle vara beroende av riktningen av blixten??
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Du har säkert rätt att det inte stämmer, men jag läste det i en recension. Hur som helst blir inte resultatet bra vid indirekt blixt, men jag får jobba lite mer för att få ett bättre resultat. Man är som sagt bortskämd med Nikons system som gett mig bra resultat oavsett direkt, indirekt, slavar osv.

Har fått den lilla kompakta X-zoomen nu, får återkomma med omdöme. Spontant känns den inte knivskarp men man är bortskämd efter att ha använt pannkakorna nu ett tag. 20/1,7 är det bästa objektiv jag ägt, baserat inte bara på resultat utan också känslan. Kompaktzoomen känns i alla fall perfekt för filmande, och även den motordrivna manuella skärpeinställningen fungerar utmärkt. och med lite eftersläpning blir det nog jättebra.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
På väg till mässan, och på sant nördmaner har jag utrustning med: G3 med normalzoom, en telezoom och ljusstark prime (20/1,7). I en midjeväska...
 

chickenphone

Aktiv medlem

Leo S

Avslutat medlemskap
Är nöjd med kameran som stillnildskamera, problemet just nu är filmningen, jag får inte till vare sig AF eller exponering. Min Sony TX5 ger bättre resultat. Jag kan tänka mig att det går att ställa in saker, men i min värld borde det bara vara att trycka på röda kappen gör att få ett acceptabelt resultat. Den jagar fokus hela tiden, underexponerar å det grövsta i knepiga situationer, det blir skit helt enkelt. Det värsta är just att den så sällan hittar skärpan. Jag ska ge inställningarna en chans, men annars får man väl leta fram den gamla DV-kameran...

God jul till dig också, i stillbilder :)
 

coastwalker

Medlem
Jag har tagit till vana att alltid, med alla kameror, fotografera i RAW. Det är bättre på alla sätt, om du orkar sätta dig in i den process det innebär.
RAW ger alltid det bästa slutresultatet, men det finns många som anser att jpg duger. Det är dock så att det krävs mer av fotografen i själva fotograferingstillfället att plåta i jpg.
Det kräver bättre koll på exponeringen och vitbalans osv.

Någon frågade om 14-140 gluggen. Det är en mycket bra optik som klarar av de flesta situationer, men den är stor för att var en m34.
I praktisk använding ser jag ingen skillnad på slutresultatet, jämför med andra gluggar.

Det är som alltid fotografen som är den viktigaste komponenten i fotografering.
Panasonic anses ha lite sämre färger än olympus när det gäller JPG. Och det kan jag hålla med om, skall man köra med panasonic tycker jag man skall fota raw, annars bör man köpa en olympus. Olympus kommer ju nu också med en modell med inbyggd sökare, precis som panasonic har. Men om man är villig att fota raw tycker jag panasonic verkar vara ett bättre val, iallafall om man vill ha sökare. Olympus nya sökarmodell blir nog lite överdrivet dyr med hänsyn till sensorn som nog är ganska ordinär om vi snackar panasonic.

/Gustav
 

coastwalker

Medlem
Funderar inte alls på det vid fotandet, har bl.a. tagit många vidvinkelbilder vid ƒ/22 med en Four Thirds kamera. Vid 11mm brännvidd har man då ett skärpedjup från närgränsen ~30cm - ∞.

Men visst går det att påvisa att diffraktionen har gjort bilden mindre skarp än om den tagits vid de optimala bländarvärdena. Men vid makro-foto behöver man ofta blända ner för att få önskvärt skärpedjup.

Kondenfläckar av damm och pollen på sensorn syns även tydligare vid dessa små bländaröppningar.

Objektiven till FT & MFT är alla så pass bra, att fota på full öppning är att rekommendera. Vill man dra ut max prestanda, blända i så fall ner ett bländarsteg.

Jag brukar räkna med att en Four Thirds sensor har ca 2/3 handikapp gentemot en DX (APS-C) sensor, vilket betyder att ƒ/8 på en MFT-kamera motsvaras skärpedjupsmässigt av ƒ/10.3 på en DX-kamera för att vara exakt.
Objektiv till M43 är som regel skarpast vid f4.0. mindre bländare än 11 bör man nog undvika i det flesta fall. En bra sida med tester av objektiv är slrgear.com Här har dom exempelvis ett rörligt 3d diagram så du kan se hur skärpan ändras när du drar i ett reglage som ändrar bländare. http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1295/cat/68
Lenstip har också bra tester på m43 objektiv tycker jag. Där ser man tydligt hur skärpan ändras vid olika bländaröppningar. Jag tycker detta är intressant och försöker tänka på det när jag fotar. jag har till o med med mig fusklapp i kameraväskan med info om objektivens egenskaper.

Så här ser dom rörliga diagrammen ut på slrgear. Dra i reglaget till vänster.
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic20f17/tloader.htm

/Gustav
 

chi_sweden

Aktiv medlem
Nöjd ägare till Panasonic Lumix G3

Hej!
"Nygammal" medlem här.

Jag har ända sedan 60-talet varit en Nikonfantast, men märkte här att deras kameror blev alldeles för tunga för mig- åldern tar ut sin rätt :-( I somras sålde jag min D7000 med flera objektiv och nyligen sålde jag min trotjänare D50 med ett objektiv.

Jag hade under en längre tid velat mellan Lumix GH2 och G3, men av en duktig föräljare på Media Markt i KK köpte jag en GX1 för 1-2 månader sedan. Kameran var ok, men mina ögon klarade inte av LCD skärmen och en sökare skulle kosta närmare 3000 kr så jag lämnade tillbaka kameran och tog en G3 med kitobj 14-42 och en zoom 45-200 mm. Nu har jag även köpt en 20 mm 1:7 samt Raynox DCR-250 Macrokonverter .

Jag måste erkänna att denna kamera är den absolut bästa kameran jag någonsin ägt.
Objektiven jag oftast använder är tele + pancaken. 14-42 känns iaf just nu som något objektiv som jag inte riktigt behöver.

Jag är suveränt nöjd och kan bara säga att de bilder den presterar är exakt sådana bilder jag kvalitetsmässigt velat ta under flera år, men pga nån konstig anledning har jag inte klarat av? att få Nikons kameror att göra det jag vill.

Jag har ännu inte kollat filmningen med kameran, men har en separat filmkamera som funkat bra så jag har ingen brådska med att utforska filmdelen.

Vad finns det för negativt att säga om kameran? Jo, den drar ur batteriet ganska snabbt, för snabbt och jag måste investera i ett extra batteri men f.ö är jag helt såld och bytet av system gör att kameran alltid följer med och att jag plåtar en hel del dagligen.

Tyvärr verkar objektiven till Lumix vara dyra och jag har ännu inte riktigt greppat vad för slags objektiv - märke- jag kan använda, förutom då Lumix egna, men det löser sig också så småningom.

Ang GX1 så hade den några extra finesser som G3 inte har, bl.a i filmningen men den saknar sökare vilket jag tycker är en miss. Kameran kändes också som en "leksakskamera".

Har här en länk till min blogg, där jag lagt ut en del bilder tagna med G3;an
http://chrishilli.se/blogg
Bilderna tagna i jpeg.

mvh
chris
 
ANNONS