Annons

Byta upp mig

Produkter
(logga in för att koppla)

Evelina89

Medlem
Jag har funderat på att byta upp mig från min Nikon d60.
Hittade nu Nikon d7000.
Fotar mycket och gärna. Är trött på bristen vid högt ISO.

Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter av d7000?
Har ni något annat tips?


www.evelinasfoto.se
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Då är nog D7000 något av det bästa du kan satsa på! Inte så mycket att diskutera, bättre på alla punkter helt enkelt!
 

Evelina89

Medlem
Vad är nästa då? Om jag ska lägga mer pengar och
köpa en bättre, vad ska jag välja då? Mycket mer i pris?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om du ska köpa en som verkligen är mycket bättre är det D800 för mer än dubbelt så mycket som är nästa steg.

Känner du till något om Nikons olika sensorstorlekar och vad det betyder för objektiv och så?
 
Hej,

Satsa på en fullformats kamera. De ger en en helt annan bild, inte lika platt och plastig. Köp ett begagnat proffshus om du inte köper ett nytt. Visst, kan dagens nya cropkameror vara lockande med alla filmfunktioner osv. Men om du bara skall fota, köp en fullformats kamera är mitt råd.

Mvh Samuel
 

Evelina89

Medlem
Om du ska köpa en som verkligen är mycket bättre är det D800 för mer än dubbelt så mycket som är nästa steg.

Känner du till något om Nikons olika sensorstorlekar och vad det betyder för objektiv och så?
Okej. Så mycket kan jag inte lägga just nu.
Och nej, det vill jag nog inte påstå.
Berätta gärna :)
 
Nu kör jag Canon själv. Har inte riktigt koll på Nikons grejer. Har själv ägt två crophus men säger bara aldrig mer. Det blir en annan typ av bilder med fullformat. Mera liv och bättre färger. Köp ett bättre beggat hus om du inte kan punga ut med ett nytt. Trots all är det bildkvaliteten man vill ha och då spelar inte Megapixel någon större roll utan snarare sensorformat är min ödmjuka åsikt. och glas förstås.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu kör jag Canon själv. Har inte riktigt koll på Nikons grejer. Har själv ägt två crophus men säger bara aldrig mer. Det blir en annan typ av bilder med fullformat. Mera liv och bättre färger. Köp ett bättre beggat hus om du inte kan punga ut med ett nytt. Trots all är det bildkvaliteten man vill ha och då spelar inte Megapixel någon större roll utan snarare sensorformat är min ödmjuka åsikt. och glas förstås.
Nja, nu tror jag du överdriver en del faktiskt! Och blanda inte ihop Nikon och Canon, Canon har faktiskt ingen cropsensor som är lika bra som den i D7000, i vissa avseenden är den lika bra som den i 5D2 och det är inte en fråga om megapixel utan dynamik, färger och detaljer! Sensorformat spelar en viss roll, men det GÅR att överbrygga den skillnaden med modernare teknik.
 

azek99

Aktiv medlem
Nja, nu tror jag du överdriver en del faktiskt! Och blanda inte ihop Nikon och Canon, Canon har faktiskt ingen cropsensor som är lika bra som den i D7000, i vissa avseenden är den lika bra som den i 5D2 och det är inte en fråga om megapixel utan dynamik, färger och detaljer! Sensorformat spelar en viss roll, men det GÅR att överbrygga den skillnaden med modernare teknik.
Jag blev nyfiken på hur du överbygger? Annars tycker jag som Samuel att fullformat oavsett märke är bättre.

/Anders
 

Evelina89

Medlem
Tack!
Jag har nog inte möjlighet att lägga så mycket som d700 kostar
just nu.
Kan hellre börja med att byta upp mig till d7000 å sedan byta upp mig
igen om nått år. Har jag klarat mig med d60 så länge så klarar jag nog det med.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hej,

Satsa på en fullformats kamera. De ger en en helt annan bild, inte lika platt och plastig. Köp ett begagnat proffshus om du inte köper ett nytt. Visst, kan dagens nya cropkameror vara lockande med alla filmfunktioner osv. Men om du bara skall fota, köp en fullformats kamera är mitt råd.

Mvh Samuel
Eh? Vaddå plastig känsla etc. Hur i helskotta kan du avgöra om en helt vanlig utprintad bild är plåtad med em DX- eller en FX-kamera? Eller med en whateverkamera övr huvud taget?

/ Med vänlig hälsning, Fica1
 

rautio

Aktiv medlem
Nu kör jag Canon själv. Har inte riktigt koll på Nikons grejer. Har själv ägt två crophus men säger bara aldrig mer. Det blir en annan typ av bilder med fullformat. Mera liv och bättre färger. Köp ett bättre beggat hus om du inte kan punga ut med ett nytt. Trots all är det bildkvaliteten man vill ha och då spelar inte Megapixel någon större roll utan snarare sensorformat är min ödmjuka åsikt. och glas förstås.
ja du... är bombsäker på att du inte har en aning med vad bilden är tagen även om man lägger fram dem i raw format. Efter att bilden är behandlad (ingen kamera levererar en färdig bild förutom kanske som FB profilbild) så finns det inte en jävel som har en blekaste aning. Dessutom vågar jag påstå att det är en minimal bråkdel här som drar upp sina bilder i storlekar som kräver upplösningar att någon av marknadens sensorer skulle utnyttjas i den väg. ( jag kan dra upp en 1d markII fil i 120x80 300dpi i print and you want know what hit you) Det är nog dagens underhållning när folk på forum faktiskt sitter och diskuterar sensorers bildkvalité. kom igen, skulle man sitta och jämföra crop med mellanformat då man ska göra sjujävla printar så kan jag se argumentet men utöver det är det bara a load of crap. Vad fan plåtar ni folk? tegelväggar och blåser upp det till 100% och runkar av er?
 

anki_k

Ny medlem
d7000

Jag tycker (och det är min helt hobbyfotografs personliga åsikt)
Att det verkar vara ett klokt beslut, jag uppgraderade förra veckan från D40x (gammal trött)
till D7000 och den är verkligen allt jag önskar, snabb och precis!
Jag har alltid varit överens med min lite trötta och slöa D40x, men att byta upp var som att komma till himmelen, snabb som ögat och precis, jag är sjukt imponerad!!

Mitt fotande har tagit en ny vändning och jag är såld!
Nu har jag precis bytt, men det finns inget jag saknar!
//AnkiK
 
ANNONS